Avatar billede rantnrave Nybegynder
25. oktober 2005 - 15:38 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Fra linux partition til windows partition.

Hejsa...

Jeg skal have flyttet nogle filer fra en linux partition til en windows partition som ligge på samme pc, findes der et program hvor man kan se andre partitioner end dem der er styret af windows og hvor man kan flytte filerne fra den ene til anden ?
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
25. oktober 2005 - 15:58 #1
Ja, du kan hente en EXT2-driver her (linux' filsystem): http://www.fs-driver.org/
Den installeres i Windows, og så kan du tildele dine Linux-partitioner drev-bogstaver, så de fungerer som almindelige Windows-partitioner.
Du bruger sikkert EXT3, og ikke EXT2 i Linux, men EXT3 er bagudkompatibel så den fungerer med EXT2-drivere (og i det hele taget i systemer der kun understøtter EXT2). Forskellen på de to systemer er relateret primært til interne ting Linux-systemet (sikkerhed, konsistens osv...) og er altså uden betydning for brug i Windows.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
25. oktober 2005 - 16:00 #2
Og hele pointen var selvfølgelig at du så kan tilgå filerne i Windows' stifinder og kopiere dem som du plejer at kopiere filer...
I øvrigt kan du også kopiere filer til Linux-partitionerne med denne driver.
Avatar billede rantnrave Nybegynder
25. oktober 2005 - 16:39 #3
tak for svaret, men jeg er desværre rendt i et problem nu, den skriver at disken skal formateres, og jeg har filer på som ikke må slettes, er der mulighed for at undgå det ?
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
25. oktober 2005 - 17:07 #4
Det kan lade sig gøre at køre Linux på andet end EXT2/3. Bruger du noget andet (eks. reisorfs)? Driveren burde out of the box uden formattering eller noget andet. Det gør den for mig.
Hvilke filsystemer de forskellige partitioner bruger, fremgår af /etc/fstab.
Avatar billede rantnrave Nybegynder
25. oktober 2005 - 17:25 #5
Ja, Det er Reiserfs
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
25. oktober 2005 - 17:47 #6
Ok, der findes også en til reiserfs, men den har jeg ikke testet i daglig brug:
http://rfsd.sourceforge.net/
Den fungerer nogenlunde som den anden, altså som en filsystem-driver der installeres i Windows, hvorefter drevet er tilgængeligt. Du skal sørge for at dine drev ikke er tildelt bogstaver med den anden driver når du tildeler med den her (you never know...).
Avatar billede rantnrave Nybegynder
25. oktober 2005 - 20:07 #7
Tak fo hjælpen ;-)