Avatar billede toksvig Praktikant
24. oktober 2005 - 15:24 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

tuning af FTPserver?

Jeg har en ftp server hvor vi er nogle venner der deler nogle filer.
Problemet er at når de henter fra mig (min upload), så er hastigheden i bund.
en client kan hente med max 7-8 kbit/sec, og flere kan max hente med ca 15 kbit/sec.
Dette syntes jeg ikke er specielt hurtigt. Er det er ikke noget jeg eller min clienter kan gøre for at hente hurtigere??

Min opsætning er: 2mbit/512kbit.
FTPserver: Zftpserver.

ftp://83.92.72.22/
user: ekperten
passw: test
Avatar billede overloaded Mester
24. oktober 2005 - 15:31 #1
Har problemer med at logge på, den står bare og søger efter filer.
Avatar billede cvpcpp Nybegynder
24. oktober 2005 - 16:51 #2
Har også problemer med at logge på...
Hvordan er din netforbindelse:
Har du en router fra en udbyder eller har sidder du på et større lokal net?
Avatar billede toksvig Praktikant
24. oktober 2005 - 17:11 #3
Hejsa.
Ja jeg sidder bag en router. De fleste af dem som skal på kan godt komme på. Dog er der stadig problemer med et par stykker.
Jeg har åbnet port 20 og 21.
Jeg har tdc webspeed.
Avatar billede cvpcpp Nybegynder
24. oktober 2005 - 17:28 #4
Nu kender ikke til den ftp server som du bruger, se evt: http://forum.serveftp.com/viewforum.php?f=3,
men kan det tænkes at du skal åbne nogle flere porte i den router.
Så vidt jeg husker kører "standard" ftp over port 80 eller 25.
Der står ligeledes noget på den ovenstående side om at data ikke kan køre over port 21 da denne er til kontrol beskeder og lign:
"
Well, here's the error...
- You cannot use port "21" for data connections, since that is used for control connections.

You must use something else (above 1024)...
- The default works fine (2000-3000)
"
Avatar billede toksvig Praktikant
24. oktober 2005 - 17:41 #5
Hejsa. Jeg har naturligvis kigget det tilhørende forum igennem :)
Jeg skal ikke åben flere porte. Det er kun port 20 og 21 som bliver brugt til FTP
21 bliver brugt til logon osv, som du skriver. Trafikken går via 20.
Jeg har åbnet port 1024 til 65535, for passive mode range.
Jeg kan ikke forstå at i ikke har kunnet komme på.. Det skulle virke.
Mit problem er at hastigheden er utrolig lav.
Avatar billede toksvig Praktikant
25. oktober 2005 - 16:02 #6
Nogen der ved noget om at "tune" hastigheden på ftp server?
Avatar billede toksvig Praktikant
25. oktober 2005 - 21:07 #7
hmmm... slet ingen der ved noget om ftp??

Jeg har et relateret spørgsmål. Nogen af dem der skal på serveren får en timeout, og kan ikke komme på, hvad kan grunden være??
Avatar billede overloaded Mester
26. oktober 2005 - 16:48 #8
Prøv at gøre et forsøg med Cesar ftp server http://www.aclogic.com/
Se om den kører bedre.
Avatar billede toksvig Praktikant
26. oktober 2005 - 17:10 #9
Hejsa.. Tak for dit indlæg.. Jeg har prøvet cesar. Der var hastigheden den samme. Derudover har jeg prøvet: smartFTP, CuteFTP, HomeFTP, og sikkert også et par stykker mere.
Jeg tror såmænd at hastigheden er den gængse hastighed, men jeg søger nogle tips til hvordan man eventuelt kan hæve den.
Avatar billede overloaded Mester
26. oktober 2005 - 17:34 #10
Lyder mere som en fejl hos internetudbyderen.
Ring til dem.
Avatar billede toksvig Praktikant
26. oktober 2005 - 19:06 #11
Hvad vil du mene at hastigheden skal ligge på/pr client?
Avatar billede overloaded Mester
26. oktober 2005 - 19:22 #12
Med 512kbit i upload og der er en der henter fra dig og han har 512 i download så skulle  den nok være omkring 54 kb/sek.
Avatar billede toksvig Praktikant
27. oktober 2005 - 08:24 #13
..Ja det er den ihvertfald slet ikke.. Men så er mit spørgsmål altså relevant nok. Hvordan får jeg peppet den op til fuld hastighed..?
Avatar billede overloaded Mester
27. oktober 2005 - 17:55 #14
Nu kan man jo ikke bare sådan lige tune sin forbindelse, enten er der noget der sænker hastigheden fra din computer eller fra udbyderen af.
Prøv den her patch, du må selv lige læse lidt om den da jeg skal til at spise.
Kan ikke rigtig komme på andre muligheder end denne patch og så xp som standard er sat til at stjæle 20% af båndbredden.
Avatar billede overloaded Mester
27. oktober 2005 - 17:56 #15
Avatar billede overloaded Mester
27. oktober 2005 - 18:01 #16
XP BRUGER 20% AF DIN INTERNET BÅNDBREDDE  http://p1028488.hjortegaarden.dk/html/xp_tager_20_.html
Avatar billede toksvig Praktikant
27. oktober 2005 - 20:42 #17
Hejsa.. Nej jeg er godt klar over at man ikke "bare lige" kan tune forbindelsen. Det rigtige ord var nok også optimering, og det har du jo så godt givet et par tips til.
Jeg har fulgt dem begge.. og umiddelbart strøg den fra 15 op til 23kb.
Men jeg vil gerne lige vente og se hvor meget det giver.
Det ene sted anbefaler de også en genstart for at det skal virke, men det har jeg ikke mulighed for lige nu..
Jeg vender stærkt tilbage.. :)
Tak for hjælpen indtil videre. Hvis der er nogen der kender et eller andet tip, så endelig smid det her..

(håber maden smagte godt "overloaded" :)...)
Avatar billede toksvig Praktikant
02. november 2005 - 09:09 #18
Hej igen.. Det har muligvis givet en lille smule at bruge de tips du kom med O.L.
så læg et svar så får du points..
Tak for hjælpen..
Avatar billede overloaded Mester
02. november 2005 - 17:22 #19
Svar...
Avatar billede toksvig Praktikant
09. november 2005 - 00:27 #20
Bedre sent end aldrig :)