Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2005 - 20:32 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Trådløs sikkerhed. Hvordan sikre klient??

Jeg har sat trådløst op med følgende ting.
1 stk. TDC ADSL med deres standard router
1. stk. stationær pc koblet til TDC router med kabel
1. stk. linksys access point koblet til TDC router med kabel.
1. stk. bærbar med indbygget trådløst kort.

Linksys er sat op med mac filtrering og WPA kryptering eller hvad den "gode" kryp. nu hedder....

Det virker alt sammen fint.

Men jeg er i tvivl om sikkerheden fra min bærbare.
Sikkerheden på linksys og det trådløse signal til den bærbare er jo krypteret.
Men fra selve den bærbares trådløse antenner til ned i den bærbare, hvor er sikkerheden da???
Dn er vel ikke beskyttet af linksys krypteringen?
Det er vel kun signalet mellem den bærbare og linksys samt videre bagud til TDC router???

Godt nok har jeg på den bærbare tastet det samme kodeord som linksys er sat op med. Men det er vel stadig kun til lige denne forbindelse.
Mit trådløse kort i den bærbare er vel ikke sikkert af den grund?
Eller har jeg bare ikke fattet hvordan det hænger sammen???

XP firewall er tilkoblet på den bærbare.
Jeg giver mange point for den rigtige forklaring....
Avatar billede kenp Novice
22. oktober 2005 - 22:23 #1
indstallere den anden firewall end den som er i XP så er du godt beskyttet.

ja det er korrekt at den kun beskytter så længe du er forbundet til din egen router. men alt efter hvordan du har sat din bærbar op. så kan den være sikret eller usikret. for hvis du har sat dne til bare at tilslutte sig alt automatisk så vil der kunne komme en anden computer forbi og forbinde sig til din computer hvis du ikke har en ordentlig firewall på.
Avatar billede cvpcpp Nybegynder
23. oktober 2005 - 12:07 #2
Så længe du har MAC-filtrering og nogle firewalls sat på dine maskiner er du rimelig godt beskyttet. Det store problem vedrørende trådløs sikkerhed er tit andre brugere der anvender din forbindelse til deres egen traffik. Med MAC filtrering kan du sikre dig at kun de MAC-addresser der er på den bærbare er godkendte og dermed er der ingen andre der kan få adgang til dit net - accesspunktet vil "afvise" andre MAC-addresser.
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. oktober 2005 - 19:30 #3
Mac og WPA er kun for at sikre den trådløse forbindelse, altså de elektriske signaler der går mellem antennerne på router og netkort.

Det giver ikke sikkerhed fra nettet, og der skal du som allerede foreslået have en firewall og/eller Antivirus program kørende.
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2005 - 10:05 #4
Jeg skal lige forstå det rigtigt.
Når den bærbare er tændt og linksys er tændt, så kan forbindelsen mellem de 2 sidestilles med det netkabel som også sidder mellem min stationære og tdc router?

Er linksys slukket og bærbar tændt, så er det trådløse netkort tilsluttet alt hvad der måtte være tilgængeligt inden for rækkevidde, medmindre jeg har en firewall på??

Jeg har jo i princippet 2 sendere. En bærbar og et AP (linksys).
AP er sikret mod indtrængen via en WPA kode, som sikrer både AP og det trådløse signal den sender?
Men den bærbare er vel kun sikret mod indtrængen med et windows password, eller gør en firewall det samme?

Jeg kan godt forstå hvis i er forvirret. Det er jeg vist selv :-)))
Avatar billede kenp Novice
25. oktober 2005 - 10:08 #5
ja forbindelsen mellem din computer og dit AP er sikret.

Men hvis din computer er sat op til at forbinde til hvad som helst. så er den ikke sikret på nogle andre måder.

din bærbar er sikret så godt som du selv har gjort den til.. og det er både brugernavne og passwords (mange har faktisk et tomt administratorpassword og en åben gæstekonto) men ja en firewall vil kunne blokere det meste.
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2005 - 10:27 #6
Okay...
Så jeg skal nok sætte password på min adm. og gæste konto (de eneste jeg har).
Samt insstallere zone alarm (som jeg synes er lidt ubrugervenlig.Findes der en anden god gratis en?).
Så skal mit netkort sættes til kun at kontakte mit eget trådløse net aut. og når jeg så skal på hotspots, må jeg gøre det manuelt.
Avatar billede kenp Novice
25. oktober 2005 - 11:19 #7
jeg syntes personligt godt om sygate.

Ja det er korrekt.
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2005 - 14:11 #8
tror jeg fattede det....
send svar
Avatar billede kenp Novice
26. oktober 2005 - 14:26 #9
ping.