Avatar billede langbein Nybegynder
22. oktober 2005 - 03:02 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Shell kommandoer under Mac

Kan man lage shell kommandoer under Mac ?

(Noenlunde likt med Bash shell i linux eller dos shell under windows.)

Har brukt Linux en del og kunne tenke meg å forsøke Mac hvis det finnes mulighet for shell kommandoer.

Hvordan går man eventuelt fram for å få opp et shell på en Mac ?
Avatar billede simonvalter Praktikant
22. oktober 2005 - 11:34 #1
Jeg ved ikke med mac os, men mac os x kører på darwin så der har du bash. Du starter bare terminal.app
Avatar billede langbein Nybegynder
22. oktober 2005 - 13:54 #2
Hva er "Darvin" ?

Jeg gikk ellers inn i en Mac store for å se på PC. Jeg spurte den som arbeidet i forretningen om man kunne gå inn i shell. Vedkommende visste ikke hva dette var. Jeg forklarte at det var noe som liknet på "dos" under Windows, men det hjalp ikke mye.

Jeg forsøkte så å finne en vei inn til "shell" på Mac maskinen som jeg var og så på, men jeg kunne ikke finne noen slik vei. Finnes den ? Hvordan ?
Avatar billede egonspock Seniormester
22. oktober 2005 - 14:43 #3
hehe, det er underligt
Man bruger et program ved navn Terminal, som findes i mappen Hjælpeprogrammer. Tryk Æble-shift-u for at komme til den mappe fra Finder.
Som standard bruges Bash, men du kan også skifte til tcsh, sh, zsh, som alle er installeret sammen med mange andre *nix-godbidder(emacs, vi, vim, pico, lukemftp, procmail, apache, tomcat, gcc osv.). Man kan også installere X11, som kommer med computeren, men ikke er installeret som standard, og så derfra bruge sin yndlings-terminal.
Avatar billede egonspock Seniormester
22. oktober 2005 - 14:44 #4
Avatar billede langbein Nybegynder
22. oktober 2005 - 18:39 #5
Jo mine spørsmål er måske litt merkelige men min Mac kunnskap begrenser seg til en Mac Classic som har ligget under sengen de siste 10 årene og en diskusjon med en butikkansatt som ikke visste hva er shell er for noe. Så jeg har nok kun sovet på den en liten periode, for å si det bokstavelig.

Dette "Darvin", hva er dette for noe ? Er dette et tillegg som man installerer for å kunne kjøre open souce programvare, eller er ddet noe helt annet ? (Er det for eksempel et open source operativsystem som alternativ til Mac OS ?)

Beklager min uvitenhet. Har brukt Linux de årene som jeg ikke har brukt Mac og tenker litt på om det kunne være en ide å melde seg på den nye "mackbølge". Sender poengene så snart den siste oppklaring er på plass.
Avatar billede egonspock Seniormester
22. oktober 2005 - 19:49 #6
Du har langt igen før vi kalder det et mærkeligt spørgsmål!
Nej, Darwin er bare noget der er der, idet det er fundamentet i koden for hele OSX. Se evt. denne pdf: http://images.apple.com/macosx/pdf/MacOSX_UNIX_TB.pdf
For sjovs skyld kørte jeg en "locate Darwin | grep -v Reference". Det gav mig kun 3 reelle filer på min Mac, så det er ikke noget vi tænker nærmere over i hverdagen. (grep'en var nødvendig, da der trods alt er ca. 4000 html-sider referencer om Darwin i dokumentationen, men jeg har nu aldrig rørt dem.)
Men det var sjovt lige at få frisket det op, så tak for spørgsmålet :-)
Avatar billede egonspock Seniormester
22. oktober 2005 - 19:50 #7
he, det viste vel også at man kan bruge almindelige Shell-kommandoer på en Mac ;-)
Avatar billede langbein Nybegynder
22. oktober 2005 - 22:41 #8
Takker for info. Det var oppklarende. Hadde du stått i forretningen den dagen så hadde jeg kanskje allerede hatt en Mac.
Avatar billede egonspock Seniormester
22. oktober 2005 - 22:58 #9
He, men du kan jo altid købe en Mac mini og prøve. Den koster kun nogle få tusinde og du kan bare sætte den til din skærm og tastatur. Hvis det ender med at du ikke kan lide Mac OS X kan du jo bare smide YDL på den ;-) Men den er nok ikke helt så hurtig som en PowerMac dual dual core :-)
Til slut lige en advarsel: husk at få mindst en 1GB RAM med hvis du vil bruge den til mere end blot en server, da OSX spiser RAM som djævelen spiser børn.
- og tak for point :-)