Avatar billede sesam Nybegynder
21. oktober 2005 - 14:17 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

Opbygning af BLOG til flere brugere

Hej,
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan man opbygger et system der kan bruges af x antal brugere. Her f.eks. et BLOG system.

Hvis brugeren ønsker en blog:

1: anders.minblog.dk el.
2: signe.minblog.dk el.
3: ...
...

Hvordan vil man opbygge sådan et system?
Det vil jo være nemt nok at uploade en masse filer og mapper til serveren via ftp. Men hvis processen skal automatiseres, hvordan gøres det?

Et af problemer vil være når systmet skal opdateres, så skal man ind på hvert enkelt subdomain og opdatere filerne, der må være en måde hvor på man kan dele grundstene i systemet...

Nogen ideer?
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2005 - 14:31 #1
Jeg vil gøre det hele med databasen, så hver bruger får sit eget cms, men ingen mulighed for at ændre / uploade filer på serveren
Avatar billede seeker Nybegynder
21. oktober 2005 - 15:08 #2
Opbygger systemet i moduller og så kalder modullerne fra de individuelle/personlige sider.

Går ud fra at formålet er at hvis du laver en kodeændrig, så slår det i gennem på alle sider?
Avatar billede sesam Nybegynder
21. oktober 2005 - 15:10 #3
Går ud fra at formålet er at hvis du laver en kodeændrig, så slår det i gennem på alle sider?
-----------------------------
Ja, præcis...
---------------------------
Men hvordan includere jeg modulerne?
Avatar billede seeker Nybegynder
21. oktober 2005 - 16:02 #4
Du laver fx header footer og opsætning som selvstændige filer og kalder dem med "include_once fil.php" fra de individuelle sider.

Hvis du evt har et kørende system, så prøv at tage noget at kode ud i en seperat fil og kald filen den der hvor koden er taget ud, med include kommandoen.
Avatar billede stalle Nybegynder
21. oktober 2005 - 16:29 #5
Jeg ville lave det hele i database.

En tabel med de personer der har en blog.
Der kan man så have forskellige informationer omkring brugeren, navn, fødselsdag etc. hvis det er nødvendigt.
Hver person der er oprettet i denne tabel, har så et unikt ID, som alle de indlæg, vedkommende skriver, bliver gemt med.

Så ville den nemmeste måde og lave bloggen på, være ved at lave linket til siden som:
http://minblog.dk/?id=1 --> Anders
http://minblog.dk/?id=2 --> Signe
http://minblog.dk/?id=3 --> ...
Avatar billede sesam Nybegynder
21. oktober 2005 - 16:31 #6
hej stalle: hele pointen er at de får:
1: anders.minblog.dk el.
2: signe.minblog.dk el.
og ikke
http://minblog.dk/?id=1 --> Anders
http://minblog.dk/?id=2 --> Signe
http://minblog.dk/?id=3 --> ...
Avatar billede stalle Nybegynder
21. oktober 2005 - 17:54 #7
hvad så når der er to eller flere der hedder anders ?
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2005 - 17:56 #8
Du vil vel have unikke navne.. Det er da til at have med at gøre - Det er jo også umuligt at have flere ens .dk domæner e.l...

sesam: Du skal nok have fat i noget rewrite module hvis du kører apache.
Avatar billede stalle Nybegynder
21. oktober 2005 - 18:30 #9
Bare afvis mit svar
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2005 - 19:14 #10
stalle du fremlægger jo præcis det jeg også udtrykkede som værende min holdning. Jeg er 100 % enig med dig - med undtagelse af hvordan du vil tilgå dine brugeres sider. I modsætning til dig, vil jeg have et varchar-nøglefelt i min database, der skal fungere som et id - bare uden auto-increasement.