Avatar billede sala Nybegynder
20. oktober 2005 - 23:14 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Internet deling

Jeg vil lave et netværk. Jeg har 1 computer med fast IP-adresse og et netkabel som går fra computeren og ind i væggen.
Jeg har også 3 computere og de skal alle have adgang til internettet. Hvordan gør jeg det?
Kan jeg bruger en router eller en swich?
Avatar billede visualdeveloper Nybegynder
20. oktober 2005 - 23:21 #1
læs evt denne rigtig gode artikel http://www.exp.dk/artikler/175 - (jeg har ikke selv skrevet den) men der står hvad du skal bruge !
Avatar billede majsmarken Nybegynder
20. oktober 2005 - 23:24 #2
GENERELT: <sala> -> hvis du gerne vil have feedback i dette spørgsmål bør (=skal) du også selv give feedback i dine tidl spørgsmål:
http://www.eksperten.dk/list.phtml?sort=&order=DESC&status_1=on&status_2=on&spm_creator=sala&spm_part=&spm_answer=&find=&engine=exp - pt 36 åbne/uafsluttede - ikke populært...
Ældste fra [15/11 2001] - som du blandt flere andre aldrig er vendt tilbage til ?

En del eksperter her på Eksperten.dk undertrykker (kommentar/besvare ikke) personer med for mange 'hænger' spørgsmål - som her...

Vejledning -> http://expfaq.1go.dk/?id=3#behandling_af_svar
Avatar billede sala Nybegynder
20. oktober 2005 - 23:53 #3
uh,jeg har glemt at acceptere det, men det gør jeg nu
Avatar billede cvpcpp Nybegynder
21. oktober 2005 - 10:17 #4
Hej sala

Hvis du ønkser at dele din Internetforbindelse mellem flere computere kan sagtens bruge en switch som generelt er billegere end en router. Fordi:
Hvis du køber en IP-router så får du en masse funktionalitet med som du ikke for brug for. I en router vil der blive sat et default interface hvor på al traffic fra nettet sendes ud mod dine comp. Du får stort set samme performance med en switch så længe du forbinder switchen som den første knude fra din væg (typisk bruges port nr 8 til Internettet).

VH
CVPCPP
Avatar billede sala Nybegynder
21. oktober 2005 - 18:54 #5
Tak for dit svar.
Jeg har nogle nye spørgsmål:
Er det en bestemt switch som man skal bruge?
Hvilken kabel skal jeg bruge fra væggen til switchen?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
21. oktober 2005 - 22:27 #6
GENERELT: Her står også nogle tips/trix -> http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/
Avatar billede plx Nybegynder
21. oktober 2005 - 22:31 #7
Hvis du kun har adgang til én ip, skal du købe switch hvori der også sidder en router. En swtich kan _ikke_ dele en ip
Avatar billede majsmarken Nybegynder
21. oktober 2005 - 22:33 #8
Det fremgår ikke helt om det er meningen at "1 computer med fast IP-adresse" skal være den der fordeler "signaler" til de øvrige ? Altså virke som router !
Eller
Alle 1+3 putter er selvstændige 'enheder' ?

Hvis du kun har een fast IP fra din ISP (InternetUdbyder) så er der jo kun én ad gange (den der har lige den IP adresse) der ka' komme ud i verden.
Ellers skal der en router box imellem (og _den_ bruger så denne faste IP adresse). Boxen uddeler så "uendelige" mange private IP adresser (192.168.0.X) til dine øvrige 1+3 putter. Set udefra er der så kun én IP adresse ibrug... nemlig routerens...

At det så desuden vil virke som en form for firewall er jo også et plus...
Avatar billede sala Nybegynder
23. oktober 2005 - 14:16 #9
jeg har adgang til en ip, hvad skal jeg købe?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
23. oktober 2005 - 20:28 #10
Ellers skal der en router box imellem (og _den_ bruger så denne faste IP adresse). Boxen uddeler så "uendelige" mange private IP adresser (192.168.0.X) til dine øvrige 1+3 putter. Set udefra er der så kun én IP adresse ibrug... nemlig routerens...

At det så desuden vil virke som en form for firewall er jo også et plus...

Læs om router osv herfra: http://www.eksperten.dk/artikler/175
Avatar billede majsmarken Nybegynder
23. oktober 2005 - 20:31 #11
Avatar billede sala Nybegynder
24. oktober 2005 - 18:58 #12
Tak for det