Avatar billede bjavle Nybegynder
20. oktober 2005 - 10:00 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

active directory: kan man tilføje "links" i netværksteder?

Er der en feature i active directory der gør sådan at man kan tilføje de samme "links" i netværksteder for alle brugere der logger på domænet?

(Jeg kan nemlig se det er en bruger afhængig ting, c://doc../brugernavn/Andre computere)
Avatar billede venturer Nybegynder
20. oktober 2005 - 10:04 #1
Funktionen "Home Folder" på "profile" fanebaldet er primært beregnet til brugernes private mappe på netværket. Du kan dog godt angive en fælles mappe her.

Hvis du skal have lavet flere forskellige netværksteder tilgængelige med hvert deres drevbogstav er du nødt til at lave et lille logonscript.

En simpel bat-fil der kører kommandoen:

net use x: \\Server\Public

...vil f.eks. give alle brugere et x-drev, der peger på Public sharet på Server.

Bare husk at angive under "Profile" fanebladet på alle brugerne at de skal bruge logon.bat (eller hvad du nu kaldet filen). Bat-filen skal så ligge i NETLOGON sharet på din domænecontroller.
Avatar billede bjavle Nybegynder
20. oktober 2005 - 10:28 #2
De skal ikke ligge i denne computer men i netværksteder (my network places)
Avatar billede screem_brille Novice
20. oktober 2005 - 10:59 #3
så er det jo bare en delt mappe du skal bruge.
Avatar billede bjavle Nybegynder
20. oktober 2005 - 13:30 #4
I forstår ikke mit spørgsmål... vi har 10 servere med delte mapper på vores netværk
Vores brugere vil gerne have nem adgang til dem, men de må ikke ligge i denne computer med drev bogstaver men skal ligge i netværkssteder.
Dette er nemt at gøre med en enkelt bruger.
(genvej i c://doc../brugernavn/Andre computere), men da vi har mange brugere og ikke vil genere dem hver og en ville jeg bare vide om der var en nem måde at gøre det på via active directory ??
Avatar billede screem_brille Novice
20. oktober 2005 - 13:35 #5
arhh ok på den måde, ja det vil være muligt, med en GPO som kører et script, hvor sciptet kopierer filen (fra serveren) over i andre computere mappen
Avatar billede screem_brille Novice
20. oktober 2005 - 13:36 #6
men det er noget du selv skal lave (altså scriptet), men det er bestemt muligt ;)
Avatar billede venturer Nybegynder
20. oktober 2005 - 16:45 #7
...og med filer mener han genvejen til dit netværkssted.

Du kan altså lave dine genveje til div. netværkssteder. Finde disse genveje under

C:\Documents and Settings\Dig\NetHood  <--- (engelsk XP)

Du kan så lave et logonscript der kopierer filere fra hvor du nu end kopierer dem hen, til: %USERPROFILE%\nethood