Avatar billede miksendk Nybegynder
19. oktober 2005 - 23:49 Der er 3 kommentarer

Bilagsnumre for udgiftsbilag og salgsfakturaer/kreditnotaer

Jeg skal i gang med et mindre regnskab for en enkeltmandsvirksomhed. Jeg har nogle generelle spørgsmål vedr. bilagsnumre. Jeg regner med at bruge Summa Sumarum, men det betyder vist ikke noget for mine spørgsmål.

Så vidt jeg har forstået skal alle bilag arkiveres med bilagsnumre som er i en fortløbende serie uden "huller".

a) Gælder reglen om fortløbende bilagsnumre kun salgsfakturaer/kreditnotaer eller også for mine udgiftsbilag?

b) Må jeg bruge en nummerserie til mine udgiftsbilag og en anden til salgsfakturaer/kreditnotaer?

(Tanken var at arkivere dem i to separate mapper.  Bilagsnummer for fakturaer/kreditnotaer bliver automatisk fortløbende når jeg udskriver dem, og bilagsnummer for udgiftsbilag ville jeg skrive manuelt på bilagene i hånden.)

c) Hvis det er tilfældet, må jeg så bruge fakturanummer som bilagsnummer for salgsfakturaer og kreditnotaer eller skal det være et andet nummer?
Avatar billede leif Seniormester
20. oktober 2005 - 00:09 #1
Når vi snakker Enmandsvirksomhed er det vigtigste at du har styr på dine Fakturaer og at de er fortløbende nummeret. Og selvfølgelig har styr på dine udgifter/indtægter. Kravene er ikke så store så længe vi snakker små regnskaber.

Jeg kører pt. i et lille excel ark med et eget udviklet Debitor system i PHP og det har T&S accepteret indtil videre.

Faktura og Kreditnotaer må godt bruge samme serie.

Jeg har fx. på alle mine Fakturaer/Kreditnotaer i 2005 angivet dem som 2005-0001, 2005-0002 osv., men i 2004 startede de alle sammen med 2004-xxxx
Avatar billede miksendk Nybegynder
23. oktober 2005 - 21:22 #2
Så der er med andre ord ingen krav til hvorledes jeg nummerer udgiftsbilag overhovedet?
Avatar billede leif Seniormester
23. oktober 2005 - 21:54 #3
Normalt nummerer man fortløbende, men hvis du til at sætter billagene ind i den rækkefølge du bogfører skulle det ikke være noget problem.

Jeg bruger pt. inden nummering på mine bilag andet end Faktura og Kreditnota numre.