Avatar billede craxx Nybegynder
19. oktober 2005 - 18:15 Der er 45 kommentarer og
1 løsning

Turrion eller Centrino?

Hvilken processor er bedst til de bærbare maskiner og hvad er forskellen på de processorer?
Avatar billede boxer Nybegynder
19. oktober 2005 - 18:25 #1
www.laptopworld.dk
Der finder du svaret :o)
Avatar billede bartz Praktikant
19. oktober 2005 - 18:30 #2
Hvis du skal spille, game mm så Turrion skal den bruges til studiebrug hvor strøm er vigtigt så Centrino.
Avatar billede bartz Praktikant
19. oktober 2005 - 18:35 #3
forskellen er at turrion har 64bit og en lang række andre teknologier indenfor cpu området, mens centrino er bygget op omkring den gamle pentium3 således den bruger mindst muligt strøm. Men centrino kan sagtens bruges til at spille på, dog er turrion bedre.
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. oktober 2005 - 20:09 #4
"centrino er bygget op omkring den gamle pentium3"

Centrino er en teknologi, ikke en cpu.

Men hvis du mener "Pentium M er bygget op omkring den gamle pentium3" - så er du stadig forkert på den!
Pentium M har ikke arvet noget fra gamle cpu´er og er ikke bygget op omkring Pentium3, da det faktisk er P4 der er bygget op om P3. Pentium M er bygget op fra bunden uden at arve noget fra de ældre processorer.
Avatar billede tismissen Nybegynder
19. oktober 2005 - 20:51 #5
Udover den rent strømmæssige fordel, hvad er så fordelen ved en Centrino i forhold til eksempelvis en Sempron eller Turion. Man kan jo få en Sempron eller Turion på 3 Ghz til samme pris som en 1.6 Ghz Centrino, men er de lige hurtige?
Avatar billede craxx Nybegynder
19. oktober 2005 - 22:00 #6
Okay, tak for info. Så blev jeg det klogere.
Bare smid svar, hvis i vil have point.
Avatar billede bartz Praktikant
19. oktober 2005 - 23:12 #7
Først sry for Centrino skulle have stået Pentium M, men i ved hvad jeg mener :).
For det andet så er du helt galt på den john_stigers.
http://www.newz.dk/forum/item/55482/ Citat newz.dk (Deres mobile-processor, Pentium M, er derimod baseret på Pentium 3 kernen)
Avatar billede bartz Praktikant
19. oktober 2005 - 23:13 #8
Det er derfor den ikke understøtter SSE3, 3DNOW, EMMX og andre nyere teknologier.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. oktober 2005 - 23:14 #9
stigers>

Jeg ved ikke hvor meget Pentium M bygger på Pentium III - men jeg ved at det
et "almindeligt kendt" at den gør.

En tilfældig kilde:

http://en.wikipedia.org/wiki/Pentium_M
http://en.wikipedia.org/wiki/Pentium_4
Avatar billede huset Praktikant
20. oktober 2005 - 08:23 #10
Kommentar: bartz

Vrøvl!

Turion bruger ikke mere strøm end en centrino baseret maskine!
Avatar billede huset Praktikant
20. oktober 2005 - 10:25 #11
Avatar billede arne_v Ekspert
20. oktober 2005 - 10:46 #12
huset>

viser dit link ikke netop at Turion bruger mere strøm end Pentium M ?

http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=turion64&page=4
Avatar billede huset Praktikant
20. oktober 2005 - 11:39 #13
Ikke alle modeller med med på dit link arne.

Bl.a mangler der LV Pentium M 758

"Low voltage Pentium M med nummeret 758 laves med 1,5GHz og Ultra Low voltage, som kommer i en 753 version med 1,2GHz. Beklageligt har de valgt her pga. de lave strømforbrug, at holde systembussen på 400MHz. Efter Intels udsagn, skulle 758 og 753 ikke få en effekt over 5W på 753 og ca. 10W på 758.

En direkte sammenligning er jo praktisktaget også umuligt!
For at kunne dette skal man kende ret meget til arkitekturen, og hvordan den hænger sammen.
Snakker man om fordele og ulemper skal man jo ind på ting som branch prediction, micro-ops fusion engine, and dedicated stack manager.
Måske er sandheden at Turion taber en smule når vi snakker om strøm og varme, men AMD og Intel beregner jo heller ikke TDP (calculate thermal design power) på samme måde som er vigtigt når vi snakker om det her.
Når Intel måler TDP bruger de f.eks MAX power ved med tage 75 % af MAX given frekvens. AMD måler TDP ved MAX power vist når CPUén tegner under værst tænkelige forhold.
Måske viser Intel gode takter når vi kigge på tallene og de har klart en masse fordele når vi snakker om optimering men når det kommer til det forslået TDP på 27W falmer det en smule.
Turion derimod med deres ML version og de 35W TDP den tilbyder, ser AMD’s Turion ikke dårlig ud. Dertil kommer deres MT version som har en 25W TDP (endnu bedre end Intel)
Udfra disse mål alene må det siges at Centrino har fået kamp. Når det kommer til stykket er de kloge folk begyndt at dele de enkelte teknologier op separat, og herefter se på fordele og ulemper seperat :D
En synbar forskel er jo klart sammenligningen af L1 og L2 cache. Dothan har en 32KB of 4-way associative L1 cache, koblet sammen med en 2MB of L2 cache.
Turion has 64KB of 2-way associative L1 cache, coupled with 1MB of L2 cache.
Når det kommer til båndbredde/bandwidth har de faktisk det samme. Dette på trods af Dothan kører med 33 % højere frekvens ( 266MHz DDR2 vs 200 MHz DDR1 og hertil har dothan dual channel versus Turion’s single channel. Den ret vilde DDR-2 timming på 4-4-4-12 reducerer dog hukommelses performance væsentligt!
Turion kan så også nævnes her. Deres integreret memory kontroller reducerer lantency meget og hertil maximeres memory performance også,
Min mening her er, at Intel endnu ikke forstår på trods af deres ret højere pontentiale når vi snakker om bandwidth at udnytte dette. Dette pga den lantency sat sammen med RAM timmings. Beklageligt for deres teoretiske max bandwidth er markant vild kontra Turion.
Turion derimod som har en timming på deres ddr 1 RAM på 2.5-3-3-7 og dens integreret memory kontroller kommer meget tæt på at udnytte den teoretiske båndbredden optimalt.
Så når alt kommet til stykket, så er det håbløst at sammenligne de to teknologier :D
En fordel hos Turion synes jeg også er deres understøttelse for SSE3 som vi første gang så med Intels Prescott. Dertil kommer at Turion har support for x86-64 som den nye viste kommer med som giver en forhåbentligt forhøjet ydelse :D
Håber ikke jeg har forvirret mere end godt er. Ellers må I jo spørge.
Avatar billede bartz Praktikant
20. oktober 2005 - 13:20 #14
læs www.laptopworld.dk, gamle turion kørte med 28 watt de nye 25 mens intel ligger på 21.
Avatar billede huset Praktikant
20. oktober 2005 - 13:22 #15
Bartz>>???
Avatar billede bartz Praktikant
20. oktober 2005 - 13:50 #16
http://www.laptopworld.dk/index.php?id=46 Citater: Der vil være to Turion modeller
En ML med et effektforbrug på 35Watt, og en MT model med et effektforbrug på op til 25Watt. og fra http://www.laptopworld.dk/index.php?id=16 citat: Dothan har vist et fald i strømforbruget. Strømforbruget er faldet fra ca. 24,5Watt til 21Watt det med at de gamle turion kørte 28 watt før august 2005 søg på google.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. oktober 2005 - 14:33 #17
huset>

Mange ord. Men ikke specielt relevant. At der mangler nogle af Intels mest strømbesparende modeller ændrer ikke på pointen. Tværtimod. Da artiklen ikke
baserer sig på producenternes opgivelser men på en konkret måling så er Intels
og AMDs forskellige måder at måle på ligegyldige. Branch prediction etc. etc. etc.
etc. etc. betyder heller ikke noget for strømforbruget (det betyder noget
for performance/strømforbug men det var jo ligesom ikke emnet).
Avatar billede huset Praktikant
20. oktober 2005 - 14:36 #18
Jeg forsøgte at pointere muligheden for sammenligning af de to produkter arne.

Bartz> Fatter stadig ikke hvor du vil hen
Avatar billede huset Praktikant
20. oktober 2005 - 14:37 #19
Bartz>
http://www.laptopworld.dk/index.php?id=46 Citater: Der vil være to Turion modeller
En ML med et effektforbrug på 35Watt, og en MT model med et effektforbrug på op til 25Watt. --> Ja og??

http://www.laptopworld.dk/index.php?id=16 citat: Dothan har vist et fald i strømforbruget. Strømforbruget er faldet fra ca. 24,5Watt til 21Watt det med at de gamle turion kørte 28 watt før august 2005 søg på google--> ja og?
Avatar billede huset Praktikant
20. oktober 2005 - 14:46 #20
Arne> hvordan mener du Branch prediction ikke har noget med strømforbruget at sige?

Branch prediction er da en markant faktor i moderne CPU'er
Avatar billede huset Praktikant
20. oktober 2005 - 14:50 #21
Er afk de næste dage pga manglende net, men skal nok vende tilbage hvis kommentar mangles :D

God weekend
Avatar billede arne_v Ekspert
20. oktober 2005 - 14:52 #22
ja for performance næppe for strømforbrug
Avatar billede huset Praktikant
20. oktober 2005 - 14:59 #23
Måske ikke groft forbrug men lidt må den æde

Advanced Branch Prediction analyserer et programs tidligere forbrug, og forsøger derved at forudsige hvor meget kraft der skal bruges på det denne gang, og det tillader derfor CPU'en at lukke ned for de dele af den, som slet ikke kommer i brug, eller som ikke er nødvendige for den videre brug. Dette fungerer på samme måde som AMDs PowerNow teknologi, men det er ikke overraskende, at de to gør det samme, idet Intel og AMD har en aftale om vidensudveksling.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. oktober 2005 - 15:10 #24
øhh

det du beskriver der har da intet med branch prediction at gøre

det er vel Intel SpeedStep & AMD PowerNow du beskriver

og som foregår på et betydeligt højere niveau end branch prediction
Avatar billede bartz Praktikant
20. oktober 2005 - 23:47 #25
Hvor jeg vil hen med det. Det jeg vil hen til er at:
Kommentar: huset
20/10-2005 08:23:44    Kommentar: bartz

Vrøvl!

Turion bruger ikke mere strøm end en centrino baseret maskine!

^^^^^ Det der er vrøvl det er det jeg vil hen til.
Avatar billede huset Praktikant
21. oktober 2005 - 08:09 #26
Arne>

Skulle have været link med igår, men havde lidt travlt med at komme ud af døren

http://www.hardinfo.dk/show.asp?page=1864
Avatar billede arne_v Ekspert
21. oktober 2005 - 09:17 #27
en udmærket beskrivelse af branch prediction

som ikke nævner et ord om strøm forbrug og som heller ikke "forudsige hvor meget kraft der skal bruges"
Avatar billede arne_v Ekspert
21. oktober 2005 - 10:17 #28
[Alpha opgivelsen er ikke meget værd når der ikke står om det er EV4 eller EV5 eller
EV6 eller EV7, men det er ikke pointen]
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. oktober 2005 - 10:31 #29
Er i sikre på at spørger vil have al den unødvendige information som i sidder og skriver?

For helt ærligt, han kan sikkert ikke bruge andet end 10% af den information.
Hvis jeg, som sælger smed al den information i hovedet på en kunde, er jeg 100% sikker på at kunden handler et andet sted, da for meget information kvæler kunden.

I skal tænke behovsviden - så spørger han Centrino eller Turion, så spørger han hvad han skal vælge, så svar på det.

Ovenstående var lige lidt jeg skulle af med - tag det nu ikke for hårdt ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
21. oktober 2005 - 11:14 #30
Det har du sikkert helt ret i. Min bedste undskyldning er at det kan
være relevant for dem som finder tråden under søgning, at det samlede
indtryk også udover spørgers interesse giver et korrekt billede .
Avatar billede huset Praktikant
21. oktober 2005 - 11:26 #31
Du har ret John :(

Mit sidste svar er at Turion er en kanont alternativ til Centrino fra Intel.

Skal teste 2 med Turion i weekenden, så de komemr også på mit site med tiden
Avatar billede bartz Praktikant
02. november 2005 - 10:37 #32
Lukke tid :)?
Avatar billede craxx Nybegynder
04. november 2005 - 16:12 #33
Javist... hvem vil have point ?
Avatar billede bartz Praktikant
04. november 2005 - 16:46 #34
Nej det er fint nok, gode råd er gratis fra mig :). Bare mere vigtigt at du får lukket dine tråde, hvis du skriver alle dem der har lyst til point gi et svar så bare vent højst et par dage, ellers så bare luk ;).
Avatar billede huset Praktikant
07. november 2005 - 08:05 #35
Nej tak
Avatar billede craxx Nybegynder
08. november 2005 - 19:47 #36
Done
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. november 2005 - 14:03 #37
http://en.wikipedia.org/wiki/Pentium_M

"heavily modified version of the Pentium III design"
"Kraftigt ændret version af Pentium III design"

http://en.wikipedia.org/wiki/Pentium_4 - kan ikke bruges til en skid.

http://www.newz.dk/forum/item/55482 - måske folkene bag newz.dk skulle læse lidt om processorer før e skriver sådan noget vrøvl...
Avatar billede arne_v Ekspert
30. november 2005 - 00:38 #38
wikipedia siger at:
  P M er en kraftigt modificeret P III
  P 4 ikke bygger på P Pro som P III men er helt selvstændig

Der er ingen garanti for at wikipedia er korrekt.

Så det er ikke dokumentation for at det forholder sig sådan.

Men det er dokumentation for at mange tror at det forholder sig sådan.
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. november 2005 - 08:11 #39
Korrekt.
Avatar billede bartz Praktikant
30. november 2005 - 08:51 #40
Er det ikke lidt ligemeget.. Ja okai Pentium M ligner ikke Pentium 3, ja okai turion er noget værre lort, og hva så big deal...
Avatar billede huset Praktikant
30. november 2005 - 11:52 #41
Kommentar: bartz

LOL
Avatar billede huset Praktikant
30. november 2005 - 12:22 #42
Læs denne bartz
http://www.laptoplogic.com/resources/detail.php?id=17

Du har meget at lære indenfor laptops.
Avatar billede bartz Praktikant
30. november 2005 - 15:08 #43
Yes desværre...
Avatar billede huset Praktikant
30. november 2005 - 20:33 #44
Nå, rart du er ved at indse lidt fornuft :D

Tommel op
Avatar billede bartz Praktikant
30. november 2005 - 22:07 #45
Ja jeg er jo trods alt ikke ligesom dig.
Avatar billede huset Praktikant
03. december 2005 - 12:06 #46
ROFL!

Fristes til at sige ....... men lader din hygge dig i sandkassen. Mange kan lære mig noget om laptops, men du er bestemt ikke en af dem bartz