Avatar billede peter_e99 Nybegynder
19. oktober 2005 - 12:44 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Slette den ene XP på en maskine, der har 2 Xp'er installeret

Hej,

Jeg har en registreret version of Windows XP Home, som jeg bruger på min computer. Da jeg skulle bruge computeren til noget websurvey blev jeg nødt til at installere en version af XP Pro (pirat). Problemet er nu, at jeg har 2 styresystemer på min computer. Er der nogen, der ved, hvordan jeg fjerner den XP Pro? Det er jo træls, at hver gang jeg starter computeren skal jeg scrolle ned og vælge XP Home. Den starter på XP Pro som standard.
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2005 - 12:49 #1
fjern den forkerte i "boot.ini"
Avatar billede peter_e99 Nybegynder
19. oktober 2005 - 12:56 #2
Ok - hvad betyder det? Beklager, jeg måske er lidt fatsvag. Og forresten, hvordan giver jeg dig points? Endnu et dårligt spørgsmål :-)
Avatar billede haverslev Novice
19. oktober 2005 - 12:58 #3
Klik på start > indstillinger > kontrolpanel > system, fanebladet system, indstillinger under start og genoprettelse.  Klik knappen ”Rediger”  - så ser du et Notepad, der f.eks. ser sådan ud:
boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\ WINDOWS="Microsoft Windows XP PRO" /fastdetect
Her kan du nu slette den nederste linie som refererer til den installationer du vil slette.
Avatar billede angel82 Nybegynder
19. oktober 2005 - 12:59 #4
Du skal højre klikke på denne computer og vælge egenskaber.
Så skal du vælge fanebladet Advanceret. Så skal du ind i Start og genoprettelse.
Så er der en drop down liste hvor du vælger den som virker og fjerner hakket i "Vis en liste over operativsystemer i" så starter den automatisk den xp op som virker.
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2005 - 13:00 #5
:o)
Avatar billede peter_e99 Nybegynder
19. oktober 2005 - 13:02 #6
Ok - men det gør vel bare, at den automatisk starter den? Ligger den så ikke stadig på computeren?
Avatar billede angel82 Nybegynder
19. oktober 2005 - 13:05 #7
Jo du fjerner bare muligheden for at boote op på den forkerte.
Avatar billede peter_e99 Nybegynder
19. oktober 2005 - 13:09 #8
Ok - men er der ikke en mulighed for at fjerne den, også?
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2005 - 13:30 #9
Jo slet den Windows mappe som du ikke ønsker at bruge
Avatar billede off-line Nybegynder
19. oktober 2005 - 13:30 #10
Du skriver ikke, om de 2 versioner af XP ligger på samme partition, eller om de har
hver sin. Hvis de har hver sin partition, formaterer du bare den du ikke vil have.
Og som helgec er inde på, så skal du bare gå ind inder start-kør og skrive msconfig.
I msconfig går du ind under boot.ini og trykker på "check all bootpatchs" så finder
den selv den XP som ikke bruges længere, og spør dig om den skal slettes.
Avatar billede peter_e99 Nybegynder
19. oktober 2005 - 14:00 #11
Har lige gjort, som gotfred skriver, og får at vide, at "alle linier i filen boot.ini tilsyneladende er ok. Hvad skal jeg herfra gøre for at slette den? Jeg kan oplyse, at de ligger på samme partition (C:)
Avatar billede off-line Nybegynder
19. oktober 2005 - 14:09 #12
Hvis alle er OK, er det fordi du ikke har slettet den XP du ikke vil bruge.
Avatar billede peter_e99 Nybegynder
19. oktober 2005 - 14:17 #13
Ok - men skal jeg bare slette den linie i Boot.ini, hvor XP Pro står, og så sletter den automatisk også alle filerne på computeren, eller hvad?
Avatar billede off-line Nybegynder
19. oktober 2005 - 14:20 #14
Nej det gør den ikke. Du har ikke fortalt hvor den XP du vil have slettet ligger.
Avatar billede peter_e99 Nybegynder
19. oktober 2005 - 14:23 #15
Ok - den ligger i C:\XPPRO. Skal jeg bare slette hele mappen?
Avatar billede off-line Nybegynder
19. oktober 2005 - 14:27 #16
JA det må være vejen, og så bagefter, mscomfig, så skulle du være af med den.
Avatar billede peter_e99 Nybegynder
19. oktober 2005 - 14:44 #17
Det ser ud til at virke. Jeg takker mange gange for kyndig vejledning. Virkelig kanon, at der er et sted, man altid kan henvende sig og få hurtig og sikker hjælp. Keep up the good work, allesammen :-)
Avatar billede off-line Nybegynder
19. oktober 2005 - 14:51 #18
På pcworld ligger der et godt freewar program til at rydde op på disken.
http://www.pcworld.com/downloads/file_description/0,fid,22384,tfg,tfg,00.asp
Avatar billede peter_e99 Nybegynder
19. oktober 2005 - 14:59 #19
Perfekt. Er igang med at køre det, også. Det går godt nok langsomt, men er jo så heller aldrig gjort før :-)