Avatar billede beamex Nybegynder
19. april 2001 - 09:20 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Maxtor 20GB HD melder bootfailure under opstart

Hej

Under opstart melder primary 20gb Maxtor HD

boot failure og ber om system disk..
den bliver fundet i bios..hvis fddsik prøves så siger den fejl under læsning af disk.
sætter man den op som slave og booter op så finder bios den også men når man når ind i win2k så kan HD\'en stadig ikke ses..

Er HD\'en gået sig en tur eller er den bare blevet slettet af evt. en virus.

der er vigtige data på disken, som gerne skulle gemmes, for ellers ville se om den kunne wipes fra DOS af... men nå det er heldigvis ikke mine, men en løsnng ville der sættes stor pris på.

jeg har endnu ikke prøvet pqmagic 6

Hjælp
Avatar billede ferretsdk Mester
19. april 2001 - 09:28 #1
Har du prøvet at boote op i DOS og lave en scandisk på den for at se om der er bad sectors?
Avatar billede beamex Nybegynder
19. april 2001 - 17:52 #2
der er ingen partioner på disken og som sagt så kan fdisk ikke læse disken..  men ellers tak..
Avatar billede jtt Nybegynder
19. april 2001 - 18:46 #3
Hej

Du skriver ikke noget om størrelsen af din computer, måske supporterer den ikke store harddiske. Jeg synes de lugter lidt af det. Der er hjælp at hente med IBM\'s diskmanager - downloades - ca. 6 MB. Meget brugervenligt.

http://service.boulder.ibm.com/storage/hddtech/DiskManager2000.exe

Du skriver at du kan se HD i bios - er det helle størrelsen du kan se ??

held og lykke

/JTT
Avatar billede jtt Nybegynder
19. april 2001 - 18:48 #4
Hej igen

Måske har jeg misforstået spm. Du skriver at der vigtige data på disken - den på 20 MB ??

mvh

/JTT
Avatar billede beamex Nybegynder
19. april 2001 - 18:58 #5
HD\'en er på 20GB og har været i brug indtil den anden dag hvor den efter en genstart pludselig ikke ville starte op men derimod gav fejlen boot failure under opstart.. symptomerne ligner dem når en Hd er blevet slettet af tjernobyl virusen.. men der var en god opdateret antivirus program installeret.. men måske er det det alligevel.. men det undrer mig at disken ikke kan ses som nr. 2 diske i et system eller at fdisk melder fejl under læsning af disk. og det er derfor jeg har postet spørgsmållet her..
da jeg nødigt vil slette HD\'en med zap og wipw fra IBM og starte på en frisk, for så tror jeg den spiller igen..

er der nogen der har nogen forslag til redning af data m.m

jeg tror jeg vil prøve PQ lost and found hvis den da kan se disken..
Avatar billede beamex Nybegynder
19. april 2001 - 19:00 #6
nå det gik lidt hurtigt med skriving af ovenstående.. så der er nok en del fejl i, men spørg hvis der er noget I ikke forstår..
Avatar billede jtt Nybegynder
19. april 2001 - 19:20 #7
Hej beamex.

OK - det var en kørende disk. Den bliver ikke let !!

mvh
/JTT

Avatar billede beamex Nybegynder
19. april 2001 - 22:10 #8
nej det er lige det..
det er derfor jeg skriver..
men ellers mange tak..
mvh Beamex
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
20. april 2001 - 08:25 #9
Well det kan godt være en simpel læsefejl fra disken, men det kan også være en defekt disk......prøv at boote op på en bootdisk, og i A-Prompten skriver du.......fdisk /mbr........det er en kommando som sletter/fdisk\'er din tidligere bootrecord, og genererer en ny........

Good luck

Mr.Athlon
Avatar billede rossonero Nybegynder
20. april 2001 - 19:19 #10
Nu har jeg ikke helt fået med...men har du 2 harddiske i din Pc`er.....??...Prøv evt at låne en og sætte den som primary......sæt ellers harddisk over i en anden computer.....så kan du finde ud af om det er ledninger m.v. der evt er defekte.
Du kan ikke redde data på den hvis du ikke læse den i opstart. Scandisk m.m. er spild at tid.......den kan ikke rette op på en invalid system boot........lav en ny master boot record........det er det eneste jeg kan sige..
Avatar billede beamex Nybegynder
21. april 2001 - 12:27 #11
Hej

at lave en fdisk /mbr virker heller ikke.. den siger da at den ikke kan læse disk.

og det vipe og zap utility jeg nævnte tidligere virkede utroligt nok heller ikke da de to utils gav en timeout nå de prøver at accesse HD\'en
det er ellers geniale utils fra ibm der slette HD\'en totalt ., selv hvis man har en disk der larmer og hakker som var det hardware fejl.. det løser sig nå man bruger utilsense til at slette totalt.

bruger man ptedit fra powerquest så er partitiontablen helt tom på disken..

det sucks... nå garantien fra maxtor udløber juli 2003 jeg tror jeg sender den ind..

mr.athlon og rossonero i må dele pointene da jeres løsninger i det mindste kunne have virket..