Avatar billede kennethbon.dk Nybegynder
18. oktober 2005 - 08:38 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Navn på computer

På min ene computer står der et par steder i Windows registret et navn, som blev skrevet på den, da jeg installerede XP.

Af ekskærestemæssige årsager vil jeg nu meget gerne have dette navn fjernet/ændret UDEN at skulle geninstallere/formattere etc - da der er en anden bruger af maskinen nu, som er lidt træt af at se det gamle navn :)

Håber nogen har et tip til, hvordan jeg kan rette i den her navneting...
Avatar billede cpn80 Nybegynder
18. oktober 2005 - 08:40 #1
hvor optræder de navne ?
Avatar billede kennethbon.dk Nybegynder
18. oktober 2005 - 08:41 #2
Nu er det på maskinen derhjemme, men mener bestemt det er et sted eller flere under System - hjælper det? Ellers må jeg lige skrive de præcise steder, når jeg kommer hjem.
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
18. oktober 2005 - 08:41 #3
søg efter det navn  som du vil ændre i reg databasen, Der kan du ændre dem, "Men pas på Reg databasen er hellig, sagt på en anden måde, træd varsomt ellers skal du til at instalerer XP igen"

MC
Avatar billede cpn80 Nybegynder
18. oktober 2005 - 08:46 #4
hmm, hvis det er under system, er det nok b.la hvem den er registreret til. Om man kan ændre det via registreringsdatabasen må jeg være dig svar skyldig på. Det har jeg ikke prøvet at skulle lave om før. Men hvis du prøver at arbejde lidt derinde skal du passe på. Man kan meget nemt lave fejl, som resulterer i en komplet reinstall/reparation af windows som mc.lucifer også siger. Hvis det bare er brugerkonti ect så er det noget nemmere at lave om, men det nemmeste ville være at vide præcis hvor det var henne navnet optrådte.
Avatar billede jpvj Nybegynder
18. oktober 2005 - 08:49 #5
Enig med mc.lucifer.

Du kører regedit. Tast F3 for at søge, og så er det eller bare at komme i gang.

Der findes formodenligt værktøjer der kan gøre det, men det tager vel ca. 10 min så er du færdig. Kopier evt. det nye navn ind på clipboardet - så kan du paste det ind i stedet for at skrive det hver gang du skal ændre værdien.

Fandt lige dette tool - der er mange andre: http://www.majorgeeks.com/Registry_Replacer_d520.html
Avatar billede jpvj Nybegynder
18. oktober 2005 - 08:50 #6
Det er nok typisk "Registered Owner" og/eller "Registered Company" som spørger vil rette.
Avatar billede kennethbon.dk Nybegynder
18. oktober 2005 - 08:52 #7
Jeg vil lige teste det derhjemme... problemet er måske lidt, at exkærestens navn sagtens kan optræde i andre sammenhænge rent edbmæssigt (line) ...
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
18. oktober 2005 - 08:55 #8
Du skal i verfald altid tage en backup af reg databasen, men hvis du som jpvj skriver finder Registered Owner og ændre den til det du vil så er det i verfald det navn der kommer frem ved højreklik på denne computer -> egenskaber Givet i licens til:

MC
Avatar billede jpvj Nybegynder
18. oktober 2005 - 09:04 #9
Det irriterende er, at det navn som man indtaster når man installerer windows "genbruges" af diverse installationsprogrammer, dvs. det kopieres ned i nøglerne sammen med x stks. software i reg.databasen.
Avatar billede vejmand Juniormester
18. oktober 2005 - 09:13 #10
Klik på Start , Klik på kør – skriv: regedit
Find : HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion
Dobbeltklik på: RegisteredOwner
Og her kan du kan ændre navnet .
Avatar billede epep Nybegynder
18. oktober 2005 - 11:59 #11
Her er en nem måde: Gå ind i kontrolpanel => system => computernavn => skift.
Her kan du ændre navnet til noget bedre.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
18. oktober 2005 - 12:14 #12
<epep>: Det ændre jo ikke oplysningerne ved [Egenskaber ved system | Generelt]
Der skal ovenstående trix til...
Findes også visse TweakUI appl. som ka' det...

Alle: I M$ OfficePakken er der også oplysninger om bruger/Licens:
Eks. Word - Hjælp - Om

Hvordan ændres DENNE info ?
Avatar billede kennethbon.dk Nybegynder
18. oktober 2005 - 18:00 #13
Under system fik jeg det ændret - men der står min kærestes navn i vildt mange linjer, fordi "line" er ret almindeligt i edb-verdenen .... æv!

Det står fx stadig når jeg skal logge af - så står der Line (altså logge af windows)... samtidig er documents and settings-mappen stadig navngivet Line - selvom jeg har ændret user account til Mai - så er der noget inde bagved, der åbenbart gør, at den skal hedde line?

Så selve profilen har jeg noget bøvl med - ved nogen, hvor jeg specifikt ændrer det, så jeg ikke skal søge hele regedit igennem for alle forekomster af 'line'... ?
Avatar billede kennethbon.dk Nybegynder
18. oktober 2005 - 18:08 #14
Jeg lukker spørgsmålet. Der er for mange steder at rette et for bøvlet navn i. Bider i det sure æble og geninstallerer... point til jpvj for at løse lidt af det :)