Avatar billede j_m_a Nybegynder
17. oktober 2005 - 10:33 Der er 13 kommentarer

Harddisk ikke fundet ved første boot

Jeg har netop installeret XP mv. på min fars nyindkøbte computer. Den har dog det problem, at den ikke finder harddisken ved første boot, hvor den så spørger efter korrekte "boot device". Så genstarter jeg maskinen, hvorefter harddisken fint findes og XP starter.

Harddisken er en:

Samsung HD160JJ SCSI Disk
Avatar billede kenp Novice
17. oktober 2005 - 10:41 #1
ændre det i bios så burde det virke.
Avatar billede boxer Nybegynder
17. oktober 2005 - 10:46 #2
Du kan sætte den til Automatic Boot Device - det virker hos mig. Ellers sætter du hd'en til at være first boot device.
Avatar billede j_m_a Nybegynder
17. oktober 2005 - 11:06 #3
Jeg har prøvet ovenstående, men det er som om den "glemmer" det, når computeren har været slukket helt.
Avatar billede kenp Novice
17. oktober 2005 - 11:10 #4
Kunne da tyde på at batteriet på computeren er "fladt"
Avatar billede boxer Nybegynder
17. oktober 2005 - 11:47 #5
Var der en cd med drivere med?
Avatar billede screem_brille Novice
17. oktober 2005 - 11:50 #6
Det er nu en ATA disk han har *S*
Avatar billede j_m_a Nybegynder
17. oktober 2005 - 12:23 #7
Der var en cd med drivers med, hvor jeg vil mene jeg har installeret alle.
Avatar billede kramxel Nybegynder
17. oktober 2005 - 12:58 #8
Når du har ændret i bios, så husk f10 for at gemme ændring
Avatar billede j_m_a Nybegynder
17. oktober 2005 - 15:45 #9
Det er også gjort hver gang.

Så snart computeren har været slukket, så finder den ikke harddisken og den kommer med en prompt, der siger noget med boot-device. Så trykker jeg på reboot-knappen foran på computeren, hvorefter den fint starter op uden problemer.
Avatar billede screem_brille Novice
17. oktober 2005 - 16:06 #10
lyder meget som disken når at spinde ordenligt op, før den detekteres, og derfor bliver den ikke fundet (prøv i BIOS og sæt den til at søge automatisk hver gang, så tager det et øjeblik længere at starte op, men den har større chance for at detektere disken)
Avatar billede j_m_a Nybegynder
17. oktober 2005 - 16:14 #11
Kan ikke lige finde, hvor jeg får den til at søge hver gang?
Avatar billede screem_brille Novice
17. oktober 2005 - 16:19 #12
i samme billede som man kan se tid og dato og floppy drev osv, der skal primær master stå til auto (det kan være det kan give tid nok til den kan nå at spinde op) men ellers kan man slå hurtig start fra, så rammen tælles op flere gange, det vil give tid nok.
Avatar billede screem_brille Novice
08. februar 2007 - 23:35 #13
brug for mere hjælp ?