Avatar billede vertu Nybegynder
16. oktober 2005 - 23:41 Der er 15 kommentarer

Problemer med encoding

Hej eksperter

Jeg vil grumme gerne i gang med at lave mine egne DVD-film, da jeg via min sportsgren optager meget DV-video. Jeg havde før en athlon XP 2500+, men på den kunne jeg ikke encode til DVD eller MPEG2 på en tilfredsstillende måde. Jeg har nu lige købt en athlon 64 3200+ og nyt bundkort, men opdager til min store forskrækkelse at der også er problemer her: det er som om computeren ikke kan følge med. Der kommer streger hen over skærmen, sådan nogen bølgende nogen, og jeg fatter det ikke! Computeren kører fremragende, og den er hurtig osv., men encoding er den altså bare ikke god til. Jeg har venner der uden problemer encoder med en athlon på under 2800+. Hvad er mit problem? Er det dårlige ram? Eller er det måske min seagate ATA100 harddisk der er for langsom (source og target film ligger på samme disk)? Mit system ser således ud: AMD athlon 64 3200+ (venice), asrock 939-dual SATA2 (havde ABIT med nforce2 før), NVidia geforce 6600GT (sparkle), 1024 MB ram 400 MHz (ikke dual channel), seagate barrac.7200.7 120GB ATA100. Hjælp!
Avatar billede strych9 Praktikant
17. oktober 2005 - 00:09 #1
Prøv lige at downloade prime95:
http://mersenne.org/gimps/p95v2414.exe

Start en Torture Test med "Small FFTs". Kan den køre sådan en fejlfrit i 20-30 minutter? (Hvis den ikke melder hardware fejl så kører den fejlfrit).
Prime95 står og laver nogle store udregninger som den kender resultatet af. Dette er blot for at udelukke at din CPU regner forkert, hvilket godt kan ske.

Men ellers siger du at der kommer striber på skærmen: Er det i det som du har encoded at der er striber? Eller er det imens den encoder at den ser underlig ud?
Avatar billede vertu Nybegynder
17. oktober 2005 - 00:13 #2
Jeg prøver programmet. Jeg har både XP 32 og 64 bit - hvilket skal jeg prøve det på?
Striber kommer både under kodningen, og når jeg afspiller filen bagefter. Det er sådan nogle bølgende nogen, når der er meget bevægelse i billedet. Jeg kan godt afspille DV-avi filen (ukomprimeret) fint. Jeg husker dog engang, hvor der også kom striber når jeg gjorde det. Det var med min athlon XP 2500+ og asrock. Jeg håber da ikke min spritnye processor laver fejl!
Avatar billede strych9 Praktikant
17. oktober 2005 - 00:17 #3
prøv under win32.
men ellers check dit codec. Det kan også godt være at du bare prøver at komprimere for meget. Action film med masser af bevægelse ender traditionelt som nogle større filer, men jeg ved ikke hvad du bruger til encoding og hvilket codec du bruger..
Avatar billede vertu Nybegynder
17. oktober 2005 - 00:24 #4
Jeg til MPEG2 og .vob men det er vel det samme? Det er DVD jeg vil lave. Der ikke nogen problemer med at encode til divx feks. eller vcd - men det er jo også noget mindre krævende. WMV kan også godt give problemer, hvis jeg presser den hårdt. Jeg har prøvet at kode både med dårligste, mellemste og bedste kvalitet, og det giver nogenlunde det samme. Jeg har også prøvet en del programmer: nero vision express, CCE, Cucusoft avi to SVCD,.....
Programmet kører for øvrigt nu.
Avatar billede vertu Nybegynder
17. oktober 2005 - 00:41 #5
Programmet har nu kørt lidt over 20 minutter og har netop skrevet: selftest 1024k passed. Jeg går ud fra det er et godt tegn? Det har fået temperaturen på processoren op på 50 grader for første gang :D Jeg fatter ikke det program. Hvad er det det gør? Der står 0% processor udnyttelse, og alligevel kan jeg se, den bliver presset til grænsen på temperatur osv.
Avatar billede strych9 Praktikant
17. oktober 2005 - 02:04 #6
Programmet beregner store primtal. Hvis du vælger en anden FFT type end den du bruger nu så vil den vise processor load.
Men mon ikke CPU er god nok. Den lader ikke til at regne forkert, og 50 grader er ikke for meget til at den kan begynde at opføre sig underligt.
Avatar billede vertu Nybegynder
17. oktober 2005 - 09:49 #7
Jeg se, der tilsyneladende ikke er problemer med at kode en divx film til Mpeg. Det er kun når jeg koder mit ukomprimerede DV-video, som jo fylder 220 MB for et minut. Der må være noget båndbredden der.
Avatar billede strych9 Praktikant
17. oktober 2005 - 18:28 #8
hmm ok
Defragmenter for det første. Jeg anbefaler Raxco PerfectDisk til formålet hvis du kan finde det.
Ligger den ukomprimerede video på en ekstern hdd, så læg den over på dit IDE/SATA drev. Hvis du bruger firewire eller usb disk så er det ofte ikke så heldigt.
Avatar billede vertu Nybegynder
17. oktober 2005 - 18:51 #9
Nej, det hele ligger på samme disk. Jeg har kun den ene harddisk, og det er en ATA100, men ved ikke om det kan have konsekvenser her. Det kunne det måske. Det sker kun ved det her ukomprimerede video, som jo fylder 220 MB per minut.
Avatar billede strych9 Praktikant
17. oktober 2005 - 20:40 #10
okie
prøv at defragmentere skidtet (ikke med ms defrag).
Hvis du har flere drev, så prøv lige at kopiere en fil fra drev til drev og tag tid. Den skulle gerne klare mellem 17 og 33 MB/sekund.
Avatar billede mjallo Nybegynder
20. oktober 2005 - 18:45 #11
hvilke programmer bruger du til at konventer din dv-avi til mpeg?

din pc er 100% stor nok, det er ikke der problemet ligger. Jeg har selv brugt både min tidligere 1800mhz og endnu tidligere 1200 mhz og lavet fine DVD'er ud af det.

prøv evt. www.davk.dk
Avatar billede vertu Nybegynder
20. oktober 2005 - 19:45 #12
Jeg har prøvet med alt muligt: nero vision express, CCE, Cucusoft avi to SVCD m.fl. Det bedste resultat var med CCE naturligvis. Jeg tror det har noget at gøre med det er ren ukomprimeret digital video - tror ikke min harddisk kan klare både at føde programmet med data, og lægge det ned på disken samtidigt. En fil på lidt under 5 minuter fylder 1 Gb.
Avatar billede strych9 Praktikant
20. oktober 2005 - 20:20 #13
har du defragmenteret vertu?

men ellers ja, hvis du kun har et drev så er det kritisk med både input fil, output fil, windows swap fil og systempartition på den samme harddisk.
Det er vel i bund og grund derfor at de prof bruger SCSI diske i RAID konfigurationer og flere af dem. =)
Avatar billede mjallo Nybegynder
21. oktober 2005 - 08:00 #14
Reglen siger altid at man skal have 2 harddiske, 1 til sit styresystem og programmet og 1 til sin rå-film.
Men jeg har lavet DV-avi om til vob på en 1.8MHZ der kun havde 1 hardisk, så det børe alså ikke være umuligt.
Jeg har brugt disse 2 programmer til det gannem mange år :
Ulead Movie Factory
Adobe Encore.

Movie Factory var mit "begynder program" som er meget let at bruge, og Encore er det program jeg har brugt siden jeg blev bevist om hvad jeg ville lave og have som det færdige resultat.

prøv et af de 2 programmer, jeg er ret sikker på at det kan lykkes.
Avatar billede vertu Nybegynder
21. oktober 2005 - 13:46 #15
Ja, men jeg tror ikke det hjælper at bruge et andet program. Prøver når jeg kommer hjem. Den skulle ikke have brug for defrag - har lige reinstalleret. Jeg rejser til Kreta indtil onsdag, men kigger på det derefter.