Avatar billede samba Nybegynder
18. april 2001 - 22:58 Der er 17 kommentarer

Forskel ATX-kabinet & AT-kabinet

hvad er forskellen præsis
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
18. april 2001 - 22:59 #1
ATX er nyere standard der går at den bl.a kan slukke uden at du fysisk skal slukke for den! Men din bundkort skal selvfølgelig understøtte det!
Avatar billede makse Nybegynder
18. april 2001 - 23:02 #2
Avatar billede samba Nybegynder
18. april 2001 - 23:05 #3
Jeg har lige købt et bundkort men det passer ikke
i mit kabinet(er den til en Desktopkabinet

da det hele vender modsat
Avatar billede makse Nybegynder
18. april 2001 - 23:07 #4
Ja, så har du sikkert et AT kabinet.
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
18. april 2001 - 23:07 #5
He he.. nej, du har købt et ATX bundkort, men du har et gammelt AT kabinet!
Avatar billede samba Nybegynder
18. april 2001 - 23:08 #6
Hvis jeg køber et ATX-kabinet er det så løsningen
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
18. april 2001 - 23:09 #7
Ja! :-)
Avatar billede makse Nybegynder
18. april 2001 - 23:10 #8
Husk at det skal være med en 300W strømforsyning.
Avatar billede pnielsen Nybegynder
18. april 2001 - 23:11 #9
Der er også noget der hedder Baby-AT !!!!

Kig på indpakningen, eller på dit bundkort! Se om du kan finde mærket og et model
navn.
Slå det så op på leverandørens hjemmeside!

Bingo..... Nu ved du præcis hvad board du har... og hvad du skal sige
i foretningen!
Avatar billede cstern Nybegynder
18. april 2001 - 23:12 #10
I et AT kabinet er der en strømforsyning med to stik til bundkortet, og der er en afbryder, der føres frem til fronten, direkte fra strømforsyningen. Desuden er det beregnet til et bundkort med DIN stik til keyboard og seriel til musen. I ATX er der er avanceret strømforsyning med et enkelt stik til bundkortet. Afbryderen er en slutte-kontakt der sættes på bundkortet, som sender signal til strømforsyningen om at slukke. Alle stikforbindelser sidder i et enkelt panel bagerst til højre på ATX bundkort (mus, keyboard, USB, seriel, og nogen gange grafikkort og lydstik, hvis disse er indbygget i bundkortet. Der er en tilsvarende udskæring i kabinettet som ikke findes i AT kabinetter. Det kan ikke lade sig gøre at bruge et AT bundkort i et ATX kabinet eller omvendt.
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
18. april 2001 - 23:13 #11
cstern:> Ja, nemlig :-)
Avatar billede cstern Nybegynder
18. april 2001 - 23:14 #12
makse: Der skal kun bruges 300W PSU hvis det er Athlon. Rigtige CPUer kan klare sig med 200 eller 250W (just kidding, - men det er rigtigt med at det kun er Athlon der absolut skal have 300W)
Avatar billede pnielsen Nybegynder
18. april 2001 - 23:16 #13
Cstern:> Crap!!! Det kommer da an på hvilke ting du har plukket til dit board etc.
Avatar billede makse Nybegynder
18. april 2001 - 23:16 #14
cstern > Nemlig, rigtige CPU\'er aka Intel. :)
Prisforskellen på 250W til 300W er efterhånden minimal, så hvis man skal være lidt fremtidssikret, skal man gå efter 300W eller mere.
Avatar billede cstern Nybegynder
18. april 2001 - 23:23 #15
pnielsen: det er meget få komponenter der kan få forbruget over 200 W. Undtagelsen er særlige grafikkort, f.eks. AGP Pro kort og altså Athlon CPU\'er. Men jeg er da enig med makse i at man bør tage en 300W for at være fremtidssikret.
Avatar billede pnielsen Nybegynder
18. april 2001 - 23:29 #16
Kommer an på hvad vi snakker om! Scsi er desværre et problem.... mange diske koster strøm!

men så må man jo købe en eksta PSU :)
Avatar billede cstern Nybegynder
18. april 2001 - 23:40 #17
nåeh, ja, men nu talte jeg bare om \"almindelige\" PC\'er. SCSI er nu om dage forbeholdt enthusiaster med mange penge, professionelle med meget store krav til hastighed (f.eks. videoredgering eller databasemining osv) og til servere.