Avatar billede slide Nybegynder
16. oktober 2005 - 19:04 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Når privat dankort bruges til firmaformål

Jeg har et firmadankort og et privat dankort.

Når jeg mødes med en potentiel kunde og mødet er aftalt forholdsvis spontant, er det ikke altid jeg har mit firmadankort med.

Jeg har dog som regel mit private dankort med, som jeg så benytter.

Det har hidtil været småbeløb det drejede sig om, så jeg har ikke gidet sætte mig ind i hvordan jeg fik en sådan udgift lagt over i firmaregnskabet, men denne gang er det en taxatur og efterfølgende middag til ca. 3000 kr., så nu begynder det at kunne betale sig at sætte sig ind i forretninggangen omkring det.

Jeg har betalt med mit private dankort og har både kvittering fra restauranten og 2 de dankort kvitteringer.
Jeg har ikke kvittering fra taxaen ud over dankort kvitteringen.

Spørgsmål:

1.
Har jeg den rette dokumentation i forhold til kvitteringer?
Hvis ikke, hvad skal jeg så bede om en anden gang og hvilke informationer skal en sådan kvittering indeholde?

2.
Hvordan får jeg taxaturen og regningen fra restauranten ind i firmaregnskabet og hvilke konti skal jeg benytte (i programmet Summasummarum).
Her må i gerne beskrive hvilke konti der skal debiteres, hvilke der skal krediteres, evt. afstemningkonti samt hvilken bogføringsdato jeg skal benytte (dagen jeg bruger dankortet? eller dagen jeg fører det i firmaregnskabet?).

3.
Skal jeg efterfølgende flytte pengene fra min firmakonto og over på min private konto?
Hvis ja, hvordan styrer jeg det i regnskabet og på hvilke konti?

På forhånd tak for hjælpen. :-)
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2005 - 22:42 #1
Du opretter bare en mellemregningskonto mellem dig og firmaet hvor du posterer dit tilgodehavende, og så overfører du beløbet fra firmakonto til din private konto
Avatar billede b_hansen Novice
17. oktober 2005 - 08:18 #2
1. For så vidt angår restaurationsregningen burde det være dokumentation nok. Vedrørende taxaregningen: næste gang bør du bede om at få en kvitering udskrevet fra taxaen, så der ikke er problemer med dokumentationen. Som udgangspunkt skal man altid kunne dokumentere sine udgifter. Dog kan der undtagelsesvis optages udgifter i regnskabet, som ikke kan dokumenteres fuldt ud. I dette tilfælde bør du selv lave et bilag, hvor du beskriver udgiften, herunder også beløbets størrelse.

2. Posteringen er næsten som du plejer. Udgifterne skal posteres på de samme driftskonti, som du ville kontere dem på, hvis du havde brugt firmadankortet. Modposten skal så være en mellemregningskonto (som ibtage skriver). Så vidt jeg husker, findes den allerede i kontoplanen, ellers opretter du den.
Datoerne på driftskontiene bør du sætte til den dag, udgiften er afholdt, altså datoen på bilaget.
For at afslutte posteringerne skal du overføre pengene fra firmadankort til privat dankort. Tilsvarende posterer du udgiften på bankontoen med modpost på mellemregningskontoen. Datoen skal her være den dato, hvor du overfører pengene.

3. Principielt behøver du ikke overføre pengene fra firmaet til din private bankkonto, men det er dog den "pæneste" løsning. Ellers skal du huske at nulstille mellemregningskontoen ved regnskabsafslutningen.
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2005 - 21:56 #3
Mon ikke jeg skal lægge et svar også, det er jo det samme jeg skriver men meget komprimeret
Avatar billede slide Nybegynder
18. oktober 2005 - 00:40 #4
1.
Fint - den har jeg fat i nu.

2.
Her mangler jeg lidt flere informationer (et mere konkret eksempel at gå ud fra) - lad os sige at jeg har en taxa-kvittering på 400 kr. og en regning fra restauranten på 3000 kr.

Hvilken driftkonto (nr.) skal jeg benytte i Summa Summarum?
Kredit/debit?
Og præcis hvilken konto modposteres (Findes den - i så fald hvilket nr. - eller skal jeg oprette en ny og hvilket nr. kan den evt. have)?

Jeg synes det er svær at finde konti der passer på disse ting.

3.
Fint - det synes jeg også er pænest.

Sorry, hvis jeg gerne vil have tingene skåret lidt ud i pap - men jeg vil gerne postere og forstå korrekt første gang. :-)
Avatar billede b_hansen Novice
18. oktober 2005 - 07:53 #5
Nu ved jeg jo ikke helt, hvordan din kontoplan er opbygget *S*

Men! På driftskontiene skal du bogføre dine bilag på nøjagtig den samme måde, som hvis du havde brugt dit firmadankort. Eneste forskel er, at du ikke skal bruge bankkontoen som afstemningskonto. Du skal i stedet bruge mellemregningskontoen.

Hvis det ikke er præcist nok, vender jeg tilbage i aften. Så kan jeg fortælle, hvordan jeg ville kontere det i min kontoplan.
Avatar billede slide Nybegynder
18. oktober 2005 - 09:21 #6
Jeg benytter standard kontoplanen i summa summarum, men hvis du kan fortælle mig hvilke konti du ville bruge, så kan jeg nok pejle mig ind på det.

Her er et uddrag af standardkontoplanen - kunne det være nogle af disse konti?
----------------------------------

"KØRSEL OG TRANSPORT"

8950 "Anden transport"
*    "Kørsel og transport"

"REKLAME OG REPRÆSENTATION"

10200 "Rejser og fortæring"
10500 "Repræsentation restaurant"
10900 "Repræsentation diverse"
*    "Reklame og repræsentation"
*    "Øvrige omkostninger"

39000 "Ekstraordinære udgifter"
*    "Ekstraordinære udgifter"

----------------------------------
Avatar billede b_hansen Novice
18. oktober 2005 - 09:49 #7
Regningen fra restauranten skal på konto 10500. Hvis taxaregningen er opstået i forbindelse med noget kundetransport, vil jeg, mene, at den hører hjemme under "reklame og repræsentation", nemlig på konto 10900. Men det er et valg, du selv skal træffe. Blot skal du sikre dig, at du konterer på samme måde hver gang, du har en lignende situation.
I andre situationer kan det sagtens forekomme, at du skal kontere en taxaregning på 8950. Det kan eksempelvis være, hvis du tager en taxa til lufthavnen, banegården eller bare til et kundebesøg.
Avatar billede pillpopper Nybegynder
18. oktober 2005 - 10:44 #8
.
Avatar billede b_hansen Novice
20. oktober 2005 - 08:25 #9
Så vidt jeg husker, hedder mellemregninskontoen 62100. Ellers kan du finde den under passiverne og den hedder netop "Mellemregning".
Avatar billede slide Nybegynder
20. oktober 2005 - 18:40 #10
Ok - så tror jeg at der er styr på det - kan du bekræfte at nedenstående er korrekt - så får du dine velfortjente points. :-)

Eksempel - restaurantregning på 3000 DKK:

Posteringer (Ved brug af eget dankort)
Debit 3000 DKK - Konto 10500 Repræsentation restuarant
Kredit 3000 DKK - Konto 62000 Mellemregning
(Pengene overføres til privat konto)
Debit 3000 DKK - Konto 62000 Mellemregning
Kredit 3000 DKK - Konto 58000 Bank

Posteringer (Ved brug af firmadankort)
Debit 3000 DKK - Konto 10500 Repræsentation restuarant
Kredit 3000 DKK - Konto 58000 Bank
(Eller blot een postering hvor Konto 10500 debiteres og der modregnes på 58000)
Avatar billede b_hansen Novice
21. oktober 2005 - 08:30 #11
Det er næsten korrekt. Dog skal du ikke lave en samlet bogføring på 10500 ved brug af firmadankortet. Det er altid en god ide, at bogføre de enkelte bilag særskilt. Så er du aldrig i tvivl om, hvorvidt de er bogført.

Men ellers er din opstilling korrekt.
Avatar billede slide Nybegynder
24. oktober 2005 - 23:38 #12
Tak for hjælpen - dine point er tildelt. :-)
Avatar billede b_hansen Novice
25. oktober 2005 - 09:17 #13
Tak for point. Og held og lykke med firmaet *S*