Avatar billede peterkopi Nybegynder
18. april 2001 - 21:12 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

HVORDAN partitionerer jeg min HD?

14 GB HD p.t. partitioneret ca. 50/50 til C + D.
Grundet mange nedture og frys skal HD\'en nu formateres og partitioneres fra bunden.
Jeg vil lave et 2 GB C-drev udelukkende til Windows og systemværktøjer (Norton o.l.).
De sidste cirka 12 gæmpebider skal deles (ligeligt?) mellem D:\\ til programmer og E:\\ dokumentfiler o.l.
Der skal installeres Windows 98 S.E. som det eneste styresystem på HD\'en.

Hvad gør jeg så rent praktisk efter \"Format C:\" i DOS?
Jeg ville græde for en step-by-step beskrivelse. På forhånd tak for svar til jer og tak for dette geniale initiativ til Eksperten.
Avatar billede jgk Nybegynder
18. april 2001 - 21:19 #1
Har du GHOST eller lign. programmer?
Avatar billede makse Nybegynder
18. april 2001 - 21:22 #2
Du skal først bruge Fdisk til at parationere harddisken.
Tjek http://www.mkdata.dk/pctutor/modul6a6.htm
Avatar billede webmasterdk Praktikant
18. april 2001 - 21:25 #3
jgk >> ghost er beregnet til at tage et \"nillede\" af en HD!
peterkopi >> hvis du vil partionere din HD Uden at slette alle data skal du bruge et program som PowerQuest Partion Magic, det koster,men det er pengene værd!
Avatar billede okay Nybegynder
18. april 2001 - 21:28 #4
1. ok...du skal begynde med at formatere din harddisk.

2. Skriv fdisk

3. trykker på 3 på din tastaure, som du kan se er det at slette din partition eller logiske dos-drev..

efter du har slettet C: drevet...

4 Går du så ud igen og trykke  til menuen igen, og vælger nr. 1 \"OPRET DOS PARTITION.....\"

efter det kommer der endnu en menu, der skal også trykke på nr 1, som er \"OPRET PRIMÆR DOS-PARTITION\"

du bliver bedt om hvor meget C: skal fylde og det skriver du 2000 som er 2 gb...

når du er færdig har du så oprettet C:...

så spørger den om du skal oprette mere drev, for at du mere gb...og det skriver du ja til...

efter det har du oprettet D: --

også er din cddrev E:

håber jeg har skrevet det rigtigt...fordi nu kan jeg ik teste om alt er rigtigt :)
Avatar billede hotpop Novice
18. april 2001 - 21:29 #5
her er et der kan partitionere og så er det GRATIS: http://www.jydeholmen.dk/HOWTO/PLIP-Install-HOWTO-10.html
Avatar billede okay Nybegynder
18. april 2001 - 21:30 #6
ellers kan du bruge PowerQuest Partion Magic som er meget nemt at bruge .. :)

du kan prøve den her:
http://www.powerquest.com/partitionmagic/pmsuggestion.html

når du går ind i siden så tryk på \"TRY\"...
Avatar billede hotpop Novice
18. april 2001 - 21:30 #7
okay> 2 Gb er rent faktisk 2048 Mb...
Avatar billede hotpop Novice
18. april 2001 - 21:31 #8
okay> og den kan INTET! kun VISE hvad den kan gøre men den kan ikke fuldføre arbejdet da det kun er en demo!
Avatar billede ruderkonge Nybegynder
18. april 2001 - 21:44 #9
Brug Fdisk... simpelt - kan ikke ødelægge noget. Prøv dig frem.

Først laver du en primær partition.

Derefter en sekundær partiton.

..Og læs hvad der står før du trykker på tallene.

Det kan ikke gå galt, man kan altid starte forfra.
Avatar billede ruderkonge Nybegynder
18. april 2001 - 21:47 #10
VIGTIGT:

Lav en win 98 startdiskette før du formaterer !!!

Du kan ende i en dårlig situation hvis du ikke kender til manuel opsætning af autoexec/configsys, drivere mv.
Avatar billede jgk Nybegynder
18. april 2001 - 21:48 #11
webmasterdk> Det var egentlig kun en forespørgsel således at partionerne blev lavet i FAT 16 og 32.
Avatar billede ruderkonge Nybegynder
18. april 2001 - 21:49 #12
TIP:

Lav dit Windows drev større end 3 gb...

Du kommer til at fortryde det senere hvis du laver det mindre...
Avatar billede hotpop Novice
18. april 2001 - 21:57 #13
ruderkonge> så kan han jo bare bruge FIPS da den ikke ødelægger data der ligger på HD i forvejen.
Avatar billede webmasterdk Praktikant
18. april 2001 - 22:11 #14
ruderkonge >> \"Brug Fdisk... simpelt - kan ikke ødelægge noget.\" kun alt data på din HD, men ellers....
Avatar billede ruderkonge Nybegynder
18. april 2001 - 22:49 #15
hotpop / webmasterdk> Han skriver at disken skal formateres totalt ?!? læs dog mandens spørgsmål !

Hvad jeg mener er at han ikke skal være bange for at lege med det, det kan ikke ødelægge disken.
Avatar billede blueyed1 Nybegynder
19. april 2001 - 06:56 #16
Andre muligheder Partionering med data på harddisk

http://www.lester.co.uk/ranish/part/

Eller måske her, med 30 dages fuld version

http://www.star-tools.com/partitionstar/english/

Mvh. Blueyed1
Avatar billede peterkopi Nybegynder
19. april 2001 - 09:03 #17
1.000 forfærdelig mange tak for jeres bidrag!
Jeg har ikke siddet hele aftenen og natten for at afvente dem, men ser dem først 0900 i dag.
Glemte at oplyse jer om, at jeg gemmer alle \"gemmeværdige\" data på mit F-drev > CD-Writer.
Undskyld til bidragsydere, der har svaret med tips om formatering med BEVARELSE af data.

>ruderkonge: tak for din sande forståelse af mit spørgsmål og tippet om de 3 GB > WIN.
>okay: TAK, du lavede det jeg bad om!

I to får pointene 45/55.

>Lukker nu - sidste mand slukker lyset.....

Avatar billede hotpop Novice
19. april 2001 - 11:20 #18
peterkopi> Det er helt i orden! Du kan så betragte det som et \"gratis\" tip... *gg*
Avatar billede okay Nybegynder
22. april 2001 - 12:02 #19
det var så lidt :)