Avatar billede jacquesb Nybegynder
15. oktober 2005 - 11:45 Der er 34 kommentarer

Skrivebeskyttelse overalt?

Hej!
Jeg har et problem med at alle mapper og langt de fleste filer på min computer pludselig er skrivebeskyttet. Det store porblem i det er at jeg ikke kan fjerne skrivebeskyttelsen igen. Hvis det er til nogen hjælp er fluebenet under egenskaber ikke helt sort som normalt, men gråligt. Hvis man fjerner det og trykker anvend er den tilbage til skrivebeskyttet næste gang man åbner egenskaber igen. Jeg har kørt en virus-scan og en ad-aware scan uden noget resultat. Hjææælp!:)
Avatar billede screem_brille Novice
15. oktober 2005 - 11:47 #1
du er sikker på at det ikke kun gælder gruppen alle ikke ? (højreklik på en mappe som er berørt af det, og vælg egenskaber, og sikkerhed, der kan du se hvad de er pt)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
15. oktober 2005 - 11:49 #2
prøv at nulstille alle mapper i, funktioner /mappeindstillinger.. gendan til standard.. og på fanebladet "Vis".. gendan standard....
Avatar billede screem_brille Novice
15. oktober 2005 - 11:51 #3
-bartfreak det er et rettigheds spørgsmål ;)
Avatar billede hcma Novice
15. oktober 2005 - 11:58 #4
ellers skal du nok ind og overtage ejerskab stk. for stk.
Men vent indtil du har prøvet andre forslag:
Overtag ejerskab:
http://support.microsoft.com/?kbid=308421

Kan ikke se eller ændre skrivebeskyttelse:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q326549
Avatar billede screem_brille Novice
15. oktober 2005 - 12:01 #5
sålænge du har administrator rettigheder betyder det ingen hverkens ting at de står som skrive beskyttet, grunden til at de er skrive beskyttet, er at hvis andre sidder på computeren (eller via et delt drev eller lignende forbindelse til din computer, så kan de ikke slette dine filer)
Avatar billede jacquesb Nybegynder
15. oktober 2005 - 13:09 #6
Jo det betyder meget.
Jeg kan ikke flytte eller slette nogle filer mere.
Jeg forsøger lige det i har skrevet. Vender tilbage. Tak for forslagene og jeg skal selvfølgelig nok huske at belønne den der gir det rigtige svar:)
Avatar billede screem_brille Novice
15. oktober 2005 - 13:10 #7
er du administrator eller alm bruger ?
Avatar billede halifax Nybegynder
15. oktober 2005 - 18:32 #8
Nederste link fra catbody ovenfor lyder som et godt bud på løsning af dit problem. Artiklen på dansk findes her
http://support.microsoft.com/kb/326549/da
Avatar billede jacquesb Nybegynder
16. oktober 2005 - 10:30 #9
hmm... Det fjerner ikke skrivebeskyttelsen. Og jeg er admin (til screem brille:))
Avatar billede screem_brille Novice
16. oktober 2005 - 10:31 #10
højreklik på en vilkårlig mappe i stifinder, og vælg egenskaber og sikkerhed, hvad står der her, og med hvilke rettigheder for hvem ?
Avatar billede jacquesb Nybegynder
16. oktober 2005 - 13:17 #11
Der står ikke noget om sikkerhed under egenskaber. Ellers ved jeg bare ikke hvor? Det eneste jeg kan finde om sikkerhed er det omkring deling...
Avatar billede screem_brille Novice
16. oktober 2005 - 13:21 #12
der skal også være et faneblad for sikkerhed på fil niveau, har du ikke dette faneblAd  (ved siden af fil deling) så er der noget galt på din computer, og så ville jeg først få den tjekket den for spyware, og hvis den er ren, så køre en repair af windows (hvis heller ikke /sfc /scannow) hjælper
Avatar billede hcma Novice
16. oktober 2005 - 13:25 #13
screem_brille  >>  kommer fanebladet sikkerhed ikke først frem på en Home Edition ved at starte i fejlsikker tilstand  ;o)
Avatar billede pidgeot Nybegynder
16. oktober 2005 - 13:27 #14
Ovenstående gælder så ikke hvis du har XP Home, da det faneblad ikke indes i den udgave.
Avatar billede screem_brille Novice
16. oktober 2005 - 13:29 #15
hcma_catbody jo du har ret, arbejder normalt aldrig med home, så det er de små ting jeg går og glemmer *G*
Avatar billede hcma Novice
16. oktober 2005 - 13:32 #16
jacquesb >>  prøv at starte i fejlsikker tilstand  (tryk F8 under opstart) og gør det screem_brille skriver
Avatar billede jacquesb Nybegynder
16. oktober 2005 - 16:41 #17
Jeg bruger XP Pro. Så er det vel ik nødvendigt. Så burde den være der ikke?
Avatar billede screem_brille Novice
16. oktober 2005 - 16:42 #18
ikke bør, den skal være der, og er den det ikke, har du med 99% sikkerhed noget spyware, eller andet snavs som roder med din maskine.
Avatar billede jacquesb Nybegynder
16. oktober 2005 - 16:43 #19
hmmm....mærkeligt. Jeg har lige scannet. Efter begge dele. Altså både virus og spyware. Men ok, jeg prøver igen:)
Avatar billede screem_brille Novice
16. oktober 2005 - 16:45 #20
Avatar billede screem_brille Novice
30. december 2005 - 11:51 #21
brug for mere hjælp ?
Avatar billede jacquesb Nybegynder
30. december 2005 - 14:58 #22
hmm...altså problemet er der endnu. Så det kan ikke skyldes spyware eller virus. Jeg har endda skiftet antivirus system siden sidst.
Avatar billede screem_brille Novice
30. december 2005 - 14:59 #23
prøvet det jeg linkede til ?
Avatar billede jacquesb Nybegynder
30. december 2005 - 15:02 #24
halvdelen. Jeg ved ik hvordan man starter den i fejlsikret så den del af det prøvede jeg ik af, men jeg er ret sikker på det ik er spyware. Jeg kører altid med firewall og kører regelmæssigt spyware scan...
Avatar billede hcma Novice
30. december 2005 - 15:07 #25
på de fleste pc'er trykker man F8 under opstart for at komme ind i fejlsikker tilstand.
Avatar billede hcma Novice
30. december 2005 - 15:07 #26
det behøves ikke være spyware; du kan være blevet hijacked  :o(
Avatar billede jacquesb Nybegynder
30. december 2005 - 15:11 #27
nu har jeg en "hijack-this" log fil, men jeg ved ik hvad jeg kna bruge den til?
Avatar billede hcma Novice
30. december 2005 - 15:49 #28
du skal kopiere den herind
Avatar billede jacquesb Nybegynder
30. december 2005 - 16:29 #29
Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 15:09:42, on 30-12-2005
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\Programmer\ewido\security suite\ewidoctrl.exe
c:\programmer\mcafee.com\agent\mcdetect.exe
c:\PROGRA~1\mcafee.com\vso\mcshield.exe
c:\PROGRA~1\mcafee.com\agent\mctskshd.exe
C:\PROGRA~1\McAfee.com\PERSON~1\MpfService.exe
C:\Programmer\Alcohol Soft\Alcohol 120\StarWind\StarWindService.exe
C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Programmer\VIA\RAID\raid_tool.exe
C:\WINDOWS\SOUNDMAN.EXE
C:\Programmer\Java\jre1.5.0_04\bin\jusched.exe
C:\WINDOWS\LOGI_MWX.EXE
C:\Programmer\CyberLink\PowerDVD\PDVDServ.exe
C:\Programmer\ATI Technologies\ATI Control Panel\atiptaxx.exe
C:\Programmer\QuickTime\qttask.exe
C:\PROGRA~1\McAfee.com\PERSON~1\MpfTray.exe
C:\PROGRA~1\mcafee.com\agent\mcagent.exe
C:\Programmer\McAfee.com\VSO\mcvsshld.exe
C:\Programmer\McAfee.com\VSO\oasclnt.exe
C:\Programmer\iTunes\iTunesHelper.exe
C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
c:\progra~1\mcafee.com\vso\mcvsescn.exe
C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
C:\Programmer\iPod\bin\iPodService.exe
C:\Programmer\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe
C:\Spil\Valve\Steam\Steam.exe
C:\Programmer\Logitech\SetPoint\KEM.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\PROGRA~1\McAfee.com\PERSON~1\MpfAgent.exe
c:\progra~1\mcafee.com\vso\mcvsftsn.exe
C:\Programmer\NETGEAR\WG111 Configuration Utility\WG111CFG.exe
C:\Programmer\Logitech\SetPoint\KHALMNPR.EXE
C:\Programmer\Xfire\Xfire.exe
C:\Documents and Settings\Jacob Baagø\Skrivebord\hijackthis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.google.dk/
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Programmer\Adobe\Acrobat 7.0\ActiveX\AcroIEHelper.dll
O3 - Toolbar: McAfee VirusScan - {BA52B914-B692-46c4-B683-905236F6F655} - c:\progra~1\mcafee.com\vso\mcvsshl.dll
O4 - HKLM\..\Run: [RaidTool] C:\Programmer\VIA\RAID\raid_tool.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SoundMan] SOUNDMAN.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [Logitech Hardware Abstraction Layer] KHALMNPR.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] C:\Programmer\Java\jre1.5.0_04\bin\jusched.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Logitech Utility] LOGI_MWX.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [RemoteControl] C:\Programmer\CyberLink\PowerDVD\PDVDServ.exe
O4 - HKLM\..\Run: [NeroFilterCheck] C:\WINDOWS\system32\NeroCheck.exe
O4 - HKLM\..\Run: [ATIPTA] "C:\Programmer\ATI Technologies\ATI Control Panel\atiptaxx.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "C:\Programmer\QuickTime\qttask.exe" -atboottime
O4 - HKLM\..\Run: [MPFExe] C:\PROGRA~1\McAfee.com\PERSON~1\MpfTray.exe
O4 - HKLM\..\Run: [MCAgentExe] c:\PROGRA~1\mcafee.com\agent\mcagent.exe
O4 - HKLM\..\Run: [MCUpdateExe] c:\PROGRA~1\mcafee.com\agent\mcupdate.exe
O4 - HKLM\..\Run: [VSOCheckTask] "C:\PROGRA~1\McAfee.com\VSO\mcmnhdlr.exe" /checktask
O4 - HKLM\..\Run: [VirusScan Online] C:\Programmer\McAfee.com\VSO\mcvsshld.exe
O4 - HKLM\..\Run: [OASClnt] C:\Programmer\McAfee.com\VSO\oasclnt.exe
O4 - HKLM\..\Run: [iTunesHelper] "C:\Programmer\iTunes\iTunesHelper.exe"
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [MSMSGS] "C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe" /background
O4 - HKCU\..\Run: [MsnMsgr] "C:\Programmer\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe" /background
O4 - HKCU\..\Run: [Steam] C:\Spil\Valve\Steam\Steam.exe -silent
O4 - Global Startup: Adobe Reader Hurtigstart.lnk = C:\Programmer\Adobe\Acrobat 7.0\Reader\reader_sl.exe
O4 - Global Startup: Logitech SetPoint.lnk = C:\Programmer\Logitech\SetPoint\KEM.exe
O4 - Global Startup: Smart Wizard Wireless Settings.lnk = ?
O8 - Extra context menu item: E&ksporter til Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\OFFICE11\EXCEL.EXE/3000
O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Programmer\Java\jre1.5.0_04\bin\npjpi150_04.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Programmer\Java\jre1.5.0_04\bin\npjpi150_04.dll
O9 - Extra button: Opslag - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\PROGRA~1\MICROS~2\OFFICE11\REFIEBAR.DLL
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O16 - DPF: {4ED9DDF0-7479-4BBE-9335-5A1EDB1D8A21} (McAfee.com Operating System Class) - http://download.mcafee.com/molbin/shared/mcinsctl/4,0,0,101/mcinsctl.cab
O16 - DPF: {B38870E4-7ECB-40DA-8C6A-595F0A5519FF} (MsnMessengerSetupDownloadControl Class) - http://messenger.msn.com/download/MsnMessengerSetupDownloader.cab
O18 - Protocol: msnim - {828030A1-22C1-4009-854F-8E305202313F} - "C:\PROGRA~1\MSNMES~1\msgrapp.dll" (file missing)
O23 - Service: Ati HotKey Poller - ATI Technologies Inc. - C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe
O23 - Service: ATI Smart - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\ati2sgag.exe
O23 - Service: ewido security suite control - ewido networks - C:\Programmer\ewido\security suite\ewidoctrl.exe
O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - C:\Programmer\Fælles filer\InstallShield\Driver\11\Intel 32\IDriverT.exe
O23 - Service: iPodService - Apple Computer, Inc. - C:\Programmer\iPod\bin\iPodService.exe
O23 - Service: McAfee WSC Integration (McDetect.exe) - McAfee, Inc - c:\programmer\mcafee.com\agent\mcdetect.exe
O23 - Service: McAfee.com McShield (McShield) - McAfee Inc. - c:\PROGRA~1\mcafee.com\vso\mcshield.exe
O23 - Service: McAfee Task Scheduler (McTskshd.exe) - McAfee, Inc - c:\PROGRA~1\mcafee.com\agent\mctskshd.exe
O23 - Service: McAfee SecurityCenter Update Manager (mcupdmgr.exe) - McAfee, Inc - C:\PROGRA~1\McAfee.com\Agent\mcupdmgr.exe
O23 - Service: McAfee Personal Firewall Service (MpfService) - McAfee Corporation - C:\PROGRA~1\McAfee.com\PERSON~1\MpfService.exe
O23 - Service: StarWind iSCSI Service (StarWindService) - Rocket Division Software - C:\Programmer\Alcohol Soft\Alcohol 120\StarWind\StarWindService.exe
Avatar billede hcma Novice
30. december 2005 - 17:28 #30
loggen ser ren ud, men lad os lige høre hvad screem-brille eller en af hijack-eksperterne siger.
Avatar billede ranglen Nybegynder
30. december 2005 - 17:33 #31
Inden spyware får skylden, så kontroller lige har du har deaktiveret enkel fildeling under mappeindstillinger, ellers får du ikke sikkerhedsfanen, selvom du har pro
Avatar billede jacquesb Nybegynder
30. december 2005 - 18:15 #32
hvordan tjekkes det?
Avatar billede hcma Novice
30. december 2005 - 18:49 #33
Sådan deaktiveres enkel fildeling
Du kan deaktivere enkel fildeling ved at følge disse trin:1. Klik på Start, og klik derefter på Denne computer.
2. Klik på Mappeindstillinger i menuen Funktioner, og klik derefter på fanen Vis.
3. Fjern markeringen i afkrydsningsfeltet Brug enkel fildeling (anbefales) i sektionen Avancerede indstillinger.
4. Klik på OK.
Avatar billede screem_brille Novice
08. februar 2007 - 23:30 #34
brug for mere hjælp ?