Avatar billede gpower Nybegynder
14. oktober 2005 - 21:25 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hjemmenetværks server

Hey

Jeg har en gammel computer en amd atholt xp 2000 mhz og 512 mb ram og en del harddiske den vil jeg gerne have til at kører som en slags "server" altså den skal tilkobles min router og kører på den skal der ligge alle mulige ting og sager som alle de andre computere i huset kan se og bruge dem den kører i øjeblikket Windows Xp Pro men hvordan sætter jeg den op så den er stabil og den kan bruges?? det er ikke nødvendigt med oprettelse via internettet der er kun i vores eget netværk den skal værer.
Gerne en guide på dansk.

Håber i kan hjælpe
Avatar billede varmeskud Praktikant
14. oktober 2005 - 21:56 #1
Hej

I kan da lave det så simpel at du tager pc og installere win xp som man normalt gør. Så forbinder i den med et lan kabel som i har gjort med de andre pc. Det ville så sige at nu er pc lige som de andre pc i har stående. Så deler du de harddiske den har i sig, så de andre har tilgang til dem via netværket.

Altså kort fortalt. Installer winXP og sæt den op som normalt. Gå ind på "denne computer" og højre klik på de harddiske/partioner som de andre skal have adgang til og del dem så.

På de andre pc går du i søge funktionen under "start" og søger på pcéns navn. nåpr du har fundet den/dem så laver du en genvej.
Avatar billede gpower Nybegynder
14. oktober 2005 - 21:58 #2
Og så vil den kunne kører helt uden der er sat skærm til den o.s.v altså efter den er opsat?
Avatar billede michael_mortensen Nybegynder
14. oktober 2005 - 22:00 #3
Ja, det kan anbefales at installere noget remote software, så du kan fjernstyre den.
Du kan om nødvendigt benyttet dig af windows's indbyggede fjernskrivebord.
Avatar billede gpower Nybegynder
14. oktober 2005 - 22:02 #4
okey fjernskrivebord hvor finder jeg det og hvilken software kan anbefales??
Avatar billede varmeskud Praktikant
14. oktober 2005 - 22:05 #5
Jeps. efter den er opsat så hiver du bare skærm/tastatur/mus fra så du kun har kabinettet stående med strøm stik og internet stik sat til.

Jeg formoder du har en printer i huset? Den kan du sådan set også sætte til som du plejer. Og så ind i kontrolpanel og ind og finde din printer og så dele den. Så kan du på dine andre pc tilføje den printer. Det ville så sige at når du skal printe ud på en af pcérne så klikker du print (når de er tilføjet) og så printer den ud på printeren. Så behøver du kun en printer og alle i huset kan printe ud.

Men pc ville måske lave en fejl engang imellem som pc gør. Men så er det bare genstarte og så køre det igen. Men du kan så vælge at fjernstyre din pc fra en af de andre hvis du skal opdater den. Det findes der mange gratis programmer hvor du kan fjernstyre pc.
Avatar billede gpower Nybegynder
14. oktober 2005 - 22:08 #6
okey jeg vil prøve at søge efter et program til at fjernstyre den commen men i må da gerne smide et link hvis i kender et. smid os lig et svar så i kan få point
Avatar billede varmeskud Praktikant
14. oktober 2005 - 22:12 #7
ultra VNC bruger jeg. Jeg har installeret det på min stationer. Så når jeg tager den bærbar og sidder på et sted henne i huset. Så hvis jeg lige skal tjekke noget på min stationer så skriver jeg min stationær´s ip efter fuldt af :5800 og så hopper den ind på min stationær. Dette kan vist kun gøres i IE browser men så kan jeg styre min mus og tastatur på min stationær via min bærbar.
Avatar billede gpower Nybegynder
14. oktober 2005 - 22:14 #8
okey og ultra vnc er gratis eller? lyder lige som det jeg mangler.
Avatar billede varmeskud Praktikant
14. oktober 2005 - 22:15 #9
Avatar billede varmeskud Praktikant
14. oktober 2005 - 22:16 #10
Det skulle gerne kunne hentes på det link. Og ellers kan du læse meget mere om det på deres hjemmeside www.vnc.com

Og programmet kan du få til at starte op sammen med pcén når den starter.

Har været rigtig glad for at bruge det.
Avatar billede gpower Nybegynder
14. oktober 2005 - 22:17 #11
Okey mange tak for hjælpen der er point på vej til dig.
Avatar billede varmeskud Praktikant
14. oktober 2005 - 22:22 #12
mange tak skal du have.

Hvis du behøver hjælp til selve opsætningen så skriver du bare da jeg altid er frisk på at hjælpe.

ps. med hensyn til printer syntes jeg du skulle over veje det. Nu ved jeg så ikke hvordan det er/ser ud hjemme hos dig. Men når du aligevel ville have en "server" stående så var det jo meget fristene at sætte printeren til også så alle pc printer ud på den. Ved vært fald at min onkel er blevet glad for efter jeg nuppet hans printer og satte til min pc. Så lige meget hvor han er henne i huset med sin bærbar kan han bare trykke print og så gå ind til printeren og hente papirne.

Der er dov en lille ting. Nu når du deler dine dreve/partioner. Så kan det godt være at nogen af dine andre pcér ikke ville kunne komme ind. Det skulles at der er nogen fejl ved winXP. Men skriv. Så kan jeg hjælpe dig med dette hvis det skulle være.

msn : varmeskud@msn.com
Avatar billede varmeskud Praktikant
14. oktober 2005 - 22:23 #13
mange tak for point