Avatar billede dennisjuul Nybegynder
14. oktober 2005 - 10:35 Der er 1 løsning

Benytte indexOf eller lastIndexOf på strenge

Hejsa...

Jeg har et VBA-program, hvor jeg skal undersøge om en given streng indeholder et semikolon og hvis dette er tilfældet, skal indholdet af teksten frem til semikolonet 'klippes ud'.

En string kunne se sådan her ud: "tekst:filnavn".

Umiddelbart ville jeg kalde indexOf eller lign. men hvordan gøres det i VBA?

//dennisjuul
Avatar billede dennisjuul Nybegynder
14. oktober 2005 - 11:13 #1
Fandt selv en løsning.

Metoden InStr(streng, kriterie) returnerer det pladsnummer som kriteriet starter på (med start fra 1) og nul hvis kriteriet ikke findes i strengen.

Eksempel: InStr("tekst:filnavn",":") vil returnere 6

//dennisjuul