Avatar billede thom0383 Nybegynder
13. oktober 2005 - 23:01 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

ufrivillig dual boot i XP

På en ny Dell PC, som var installeret med XP pro fik jeg så meget vrøvl, at jeg valgte at genindlæse OS . Igen XP pro, men fra en anden CD (en anden licens). Jeg satte XP disken i, gik ind via F12, og valgte at formatere den eneste partition i NTFS og indlæsningen af OS forløb tilsyneladende problemfrit.
Nu har jeg imidlertid fået en startside, hvor jeg kan vælge mellem 2 XP pro OSér (kun den øverste virker ). GØr jeg intet går den videre efter vistnok 30 sek. Er der nogen derude der ved, hvordan jeg får en normal opstart??
Avatar billede hcma Novice
13. oktober 2005 - 23:05 #1
Avatar billede jpvj Nybegynder
13. oktober 2005 - 23:05 #2
Du kan højre klikke på Denne Computer og vælge egenskaber.

Vælg fanebladet "Avanceret" og klik på Indstillinger ud for "Start og genoprettelse".

Klik på rediger og notepad skulle åbne filen "boot.ini"

En standard boot.ini ser således ud i et system hvor Windows er installeret på den første partition på den første ATA disk.

Du vil se, at du har 2 linier under [operation systems]. Slet den nederste.
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
Avatar billede jpvj Nybegynder
13. oktober 2005 - 23:05 #3
OK - hcma's løsning er nok lidt lettere :-)
Avatar billede thom0383 Nybegynder
13. oktober 2005 - 23:17 #4
Tak for hjælpen!!!
Det var vist det der skulle til :-)
Avatar billede off-line Nybegynder
13. oktober 2005 - 23:18 #5
Ja løsningen er fin, men istedet for at slette, måske den forkerte, så så aktiver
knappen "check all boot patchs" så finder den selv den som ikke virker, og spør dig,
om du vil have den slettet.
Avatar billede off-line Nybegynder
13. oktober 2005 - 23:19 #6
Nå jeg var forsent ude!
Avatar billede hcma Novice
13. oktober 2005 - 23:24 #7
det er godt have flere valgmuligheder :o)