Avatar billede m_fisker Nybegynder
11. oktober 2005 - 21:28 Der er 1 kommentar

Skole Report - om spil - hjælp os til en god Report

Heysa vi er nogle stykker for AATS som er ved at lave en Raport om Spil.

så hvis du/i har nogle meninger om disse emmer så du gerne skriv dem.. så vi kan få en god report.

1.    spil
2.    online spil
3.    økonomi
4.    vold ud fra spil / hvordan opføre man sig når man spiller
5.    unge og voksne der bliver asocial og afhængighed

Tak

Poll: Hvor mange timer spiller du computer spil om dagen
http://tweak.dk/forum/thread.php?threadid=52446&sid=
Avatar billede therevelation Nybegynder
12. oktober 2005 - 00:52 #1
Nu vælger jeg at dele de to emner op som single/multi player spil.

1: For mit eget vedkommende er det disse spil jeg spiller mest - hovedsageligt singleplayer rollespil/managerspil - og hvorfor så det. Jeg tror alle har brug for at have en pause i hverdagen, tænke på lidt andre ting end sit arbejde. Om man så får det gennem spil, læse en bog, eller gå en tur i skoven er jo bare et preference spørgsmål. Det overordnede behov er det samme.

2: Online spil - der er flere typer her.

Første er eksempelvis tv2 hvor spil & chat er integreret. Disse steder er primært for at dække et socialt behov. Hvorfor vælger mange mennesker så denne form for kontakt istedet for "virkeligheden". Det er jo et interresant spørgsmål - måske er det anonymiteten, man forpligter sig jo ikke rigtig af denne vej - som man ofte gør irl.

Den anden type online spil som jeg forstår det er counter strike ( i gamle dage ihvertfald *s* ) idag er det tilsvarende vel battlefield, warcraft ol. Langt de fleste i denne gruppe tilhører børn og unge.  Hvorfor den slags spil er i fremgang ved jeg ikke da jeg ikke er den store fan af det ;) Mange af disse spil lægger op til at man skal være den "bedste" og derigennem søger bekræftigelse over for andre jævnaldrende - En meget typisk adfærd for yngre mennesker.

3: Nu har du ikke rigtig uddybet emnet...... Mener du økonomi i forbindelse med internet og køb af spil?  Det er jo ikke fordi det er så dyrt idag.

4: Vold og spil har været diskuteret længe. Min personlige holding er dog at spil ikke gør unge/voksne voldige - I næsten alle tilfælde vil man kunne finde andre faktorer der har langt større rolle i denne adfærd. Familie, miljø, traumer osv Spil kan tilnærmelsesvis skubbe en person det sidste stykke vej i den forkerte retning, men ikke starte det.

5: Nu er der mange andre ting der gør folk asociale og kan nu ikke se hvordan de 2 ting hører sammen. Selvfølgelig er der nogle som bruger for meget tid foran putern og ikke har meget samværd med andre - men man kunne så spørge sig selv - ville disse mennesker så ikke være tilbøjelig til at følge det samme mønster selv uden pc'en , der vil bare komme en "erstatning" istedet.

Afhængighed : tror alle mennesker har en eller anden form for afhængighed, så længe at den ikke er tilskade for en selv eller sine omgivelser kan jeg ikke se det er et problem. Personligt skal jeg jo have mine smøger og kaffe hverdag :o)

Er det normen der skal bestemme hvornår det er okay at være afhængig?  Man kan jo være afhængig af sport, musik, pc og mange andre ting. På mange måder er afhængighed bare en anden form at udtrykke en interesse på. Fysisk afhængighed er jo noget helt andet - husk at skille de 2 ting af.

Held og lykke med rapporten - noget der skal uddybes så bare spørg :)