Avatar billede l_madzen Nybegynder
11. oktober 2005 - 18:20 Der er 13 kommentarer

agp grafikkort problemer på nyt ASRock bundkort

Hej Eksperten,

Jeg har lige erstattet mit gamle Asus P4C800 (875P) + P4 NW med et ASRock 939Dual-Sata2 + AMD64 3200 (Venice E6).
Problemet er at når jeg prøver at installere mit grafikkort (eller rettere, driverne dertil), så går computeren ned. Lad mig opremse min process:

Adskillelse af computer, udskiftning af mobo+cpu og samling - Ingen problemer

Install windows xp pro (DK version) - Ingen problemer

Install windows xp SP2 - Ingen problemer
Genstart

Install updates til Windows XP pro - Ingen problemer
Genstart

Install motherboard/chipset drivers fra CD-ROM (Lan driver, Audio driver, CPU driver and AGP driver) - Ingen problemer
Genstart

Install Nvidia Forceware til gfx (Asus GeForce 6800GT 128mb - AGP) - Store problemer!

Hvis jeg bruger lidt ældre drivere (77.72 eller ældre), bliver driverne installeret, men maskinenen crasher efter genstart. Hvis jeg bruger nyere drivere (78.01 eller beta drivere), crasher maskinen halvvejs inde i installationen. Efter genstart, crasher den lige før "welcome-screen".
Hvis jeg trykker f8 og vælger fejlsikret tilstand eller vga-mode, kan jeg komme ind i windows. Inde i enheds håndtering, kan jeg se at mit gfx er et pci-kort!

Asus 6800gt-kortet kørte fint i min gamle maskine, og har også kørt i en vens maskine uden problemer, så det er nok ikke det der er defekt. Jeg har i dag testet et Club3d x850xt (pci-ekspress) i ASRock bundkortet, men det kunne heller ikke installere korrekt.

Jeg har efterhånden brugt hele mit repetoire af tricks for at få computeren til at virke, men ligemeget hjælper det. Hvad skal jeg gøre??
Please, jeg kunne virkelig bruge noget hjælp. Er desperat efterhånden :o/

Venlig hilsen,
Lars Madsen
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
11. oktober 2005 - 18:35 #1
blt et bud... har du checket i bios, om du skal aktivere agp-porten..?
Avatar billede l_madzen Nybegynder
11. oktober 2005 - 18:42 #2
Det eneste man kan i den retning er at vælge "primær kort", hvilket er i tilfælde af at man har to kort installeret. Derudover, så har jeg alligevel sat den til agp.

Men det kan godt være den skal installeres et eller andet sted henne,  i fald kan jeg bare ikke finde det. Det er ikke nævnt i manualen i al fald. Jeg har også opdateret bios BTW.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
11. oktober 2005 - 18:45 #3
har du prøvet at resset bios..?
og derefter loade default.?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
11. oktober 2005 - 18:50 #4
har du prøvet at slette kortet i enhedshåndtering..?
eller har du overvejet at prøve at køre en repair..??
Og har dit grafikkort et ekstra strømstik der skal tilsluttes.??
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
11. oktober 2005 - 18:53 #5
sorry.. jeg ikke lige fik samlet det i 1 indlæg.

Men har du ikke et andet grafikkort du kan prøve, fordi så akn vi kan udelukket kortet hvis det heller ikke virker.. el. omvendt..O)
Avatar billede c-holst Novice
11. oktober 2005 - 18:54 #6
Da du indtil nu har prøvet at installere 2 grafikkort, kunne bundkortet jo have en defekt.

du skriver det ene er et agpkort, det andet et pci-e kort, kunne katten være begravet der et sted
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
11. oktober 2005 - 18:57 #7
se bort fra ,.-> 11/10-2005 18:53:58

det er blot mig som ikke læser ordentligt..sorry.
Avatar billede l_madzen Nybegynder
11. oktober 2005 - 18:59 #8
Bartfreak:
Jeg har prøvet at køre med bios -default indstilling. Ingen forskel.
Har prøvet at formattere og installere igen, ingen forskel.
Strømstikket er sluttet til (kortet udsender en hyletone, hvis man glemmer det)

Jeg leder pt efter en makker som jeg kan låne et andet agp-gfx fra.

C-holst:
Jeg er også ved være tilbøjelig til at tro bundkortet har en defekt. Men jeg forstår ikke helt hvad du mener med din bemærkning om at det kan være der katten er begravet. Fortolk please :o)

BTW, jeg skiftede også min psu da jeg skiftede bundkort og cpu, det kan vel ikke have noget at gøre med sagen?
Avatar billede l_madzen Nybegynder
11. oktober 2005 - 19:01 #9
I morgen ringer jeg til SHG, og hører om de har nogle bevingede ord der kan få det her bundkort til at spille. Ellers får de det sku igen. Jeg kan bare ikke rigtigt lure om det er smartest at bruge returretten og bestille et nyt, eller rma er bedre. Har nemlig haft dårlige erfaringer med SHG's rma :o(
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
11. oktober 2005 - 19:23 #10
go´´ ide..

Men så går der sikkert en rum tid, før vi hører at det ER kortet der er defekt..?
Avatar billede l_madzen Nybegynder
11. oktober 2005 - 19:40 #11
Sidst jeg sendte et bundkort indtil dem, påstod de at jeg havde fjernet 3pins fra floppyporten (!!!). På trods af at man kunne se på fabrikantens hjemmeside at det er produceret således nægtede de at tage imod min reklamation..

Tror sku bare jeg bruger min returret, og indser at de penge jeg har brugt på porto er spildt.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
11. oktober 2005 - 19:45 #12
trist.. men hvorfor så handle med dem igen..?
Avatar billede l_madzen Nybegynder
11. oktober 2005 - 19:57 #13
De var desværre det eneste firma der havde det bundkort på lager :o( Ellers havde jeg gerne betalt overpris for at få det andetsteds. Tror jeg tigger min lokale hardware pusher om at bestille det hjem til mig.