Avatar billede yesbor Nybegynder
11. oktober 2005 - 17:07 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Mister forbindelse til sattelitter

Jeg har gennem et stykke tid anvendt X-road på iPaq med en kabelforbundet sattelitmodtager af mærket Vicsat. Efter at jeg har fået ny bil (Citroën C5) kniber det gevaldigt for sattelitmodtageren at bevare/få forbindelse til tilstrækkeligt antal sattelitter.

Jeg har en kollega som har samme problemer i en Citroën C5, mens mine øvrige kollegaer ikke oplever problemer. Har I nogen idé om hvad det skyldes ? Er der forskel på kvalitet af sattelitmodtagere ? Hvad kan i anbefale ?

...det er i hver tilfælde ikke særligt fikst at køre med modtageren hængende ud ad vinduet - men så virker det.
Avatar billede leifleif Nybegynder
11. oktober 2005 - 17:26 #1
Hvis din bil har varmedæmpende forrude - og det har den vist - så ligger fejlen her. Du kan klare det ved at anbringe GPS'en oppe ved forrudens prikkede felt, bag bakspejlet. Synes du det giver problemer med kabler osv. må du evnt. købe et forlængerkabel og anbringe den ved bagruden (velcro). En smartere men også mere kostbar løsning er at købe en Blue Tooth GPS (en god tusse), så får du samtidig den fordel, at du kan stoppe den og PDA'en i lommen og bruge systemet til fods i ukendte større byer. En Holux GPSlim 236 er bare så lækker...
mvh/leif b.
Avatar billede axb Nybegynder
11. oktober 2005 - 17:41 #2
C5 har netop det, der kaldes "atermiske forruder", og det forringer signalet i en grad, så det er ubrugeligt.
Min GPS-mus har så lang ledning, at jeg har kunnet trække den så den ligger skjult  langs vindueskanten og anbringe selve musen i det prikkede felt øverst i forruden.
Kan det ikke lade sig gøre, så er det bedste alternativ nok en Blue Tooth løsning som foregående skribent nævner.
Held og lykke.
Avatar billede yesbor Nybegynder
12. oktober 2005 - 05:43 #3
OK - det er åbentbart forklaringen. Hvis I vil have points må i lige lave et svar...
Avatar billede leifleif Nybegynder
12. oktober 2005 - 08:36 #4
Held og lykke

Leif B.
Avatar billede axb Nybegynder
12. oktober 2005 - 12:19 #5
det er hermed gjort ;o)
Avatar billede yesbor Nybegynder
13. oktober 2005 - 23:45 #6
Jeg var i går på langfart - med antennen dinglende bag ved bakspejlet - og det hjalp. Jeres points var velfortjente..
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2005 - 15:18 #7
nu vi er ved det prikkede felt i forruden hvis man klister noget fast der og skal have det af igen går det prikkede så istykker eller er det smeltet ind i ruden ?