Avatar billede sagga Nybegynder
10. oktober 2005 - 11:45 Der er 2 kommentarer

fysik! impuls

hej eksperter..!

jeg sidder her, og har svært ved at finde ud af denne opgave:

Jorden rammes af en komet på 5*10^10 kg med en hastighed på 40000 m/s. Jordens masse er 5,97*10^24.
Hastigheden af jorden efter stødet skal bestemmes i forholdet til Jordens bane, hvilket volder mig problemer.
Hvad er tabet i mekanisk energi?
Avatar billede sagga Nybegynder
10. oktober 2005 - 11:58 #1
jeg tror det er et uelastisk stød. da jorden har større masse end kometen
og i følge uelastisk stød ved at man skal bruge følgende formel..

m1*u1+m2 = (m1+m2)V
Avatar billede melange Nybegynder
10. oktober 2005 - 12:11 #2
i den formel du har skrevet op kender du jo allerede alt undtagen jordens hastighed efter stødet (V) - så det er bare at isolere og sätte ind.

Da der ikke er noget potentiel energi i spil, er tabet af den mekaniske energi bare det samme som tabet af den kinetiske energi.
Du skal derfor bare finde den totale kinetiske energi før of efter stødet