Avatar billede jepjo Nybegynder
09. oktober 2005 - 17:02 Der er 4 kommentarer

Kom godt i gang

Hej allesammen!
Jeg prøver at gøre mig lidt klogere hvad serveradministration angår. Jeg er fuldstændig nybegynder, men vil gerne igang med et mindre hjemmenetværk og en server 2003, hvorfra jeg havde tænkt mig at skulle køre en portal baseret på content management server og share point, samt selvfølgelig dele lidt filer på hjemmenetværket.

Hvad skal jeg sætte op i server 2003 for at kunne gøre dette. Jeg havde tænkt mig at jeg netop skulle have en server, og at mine 4 andre pc'er skulle agere udviklingsplatforme, så alle i husstanden kan få en finger med i spillet på udviklingen og formgivningen af vores familieportal.

Jeg håber i forstår hvor jeg vil hen af, og jeg er klar over at der nok ikke lige findes et entydigt svar. Men det ville være rart om nogen vidste hvordan jeg hurtigt kan sætte mig ind i server 2003, og hvordan en startopsætning for den nævnte problemstilling typisk ville se ud?!?

Mvh

Jesper
Avatar billede madsnb Nybegynder
09. oktober 2005 - 18:00 #1
Først skal du nok lige undersøge hvilken af de forskellige slags windoze 2003 du vil have. En windoze 2003 server er ikke helt billig, så det er nok en god idé at finde den som lige passer til dig. Et forslag kunne være web edition, men jeg mener ikke at du kan køre CMS under web edition, er dog ikke sikker... Standard edition skulle virke med både SQL (husk minimum SP3!), CMS og Share Point Portal. http://www.microsoft.com/windowsserver2003/evaluation/features/compareeditions.mspx

Når du så først har installeret dyret er der en guide som kan hjælpe dig med at tildele din server roller, som f.eks. fil server, web server osv.

Ellers kan du altid gå ind i controlpanel, add or remove programs, windows components. Der lyder det som om du skal ind i application server og sætte nogle flueben under IIS og afhængigt af hvad du vil lave kunne du måske overveje en SQL server?

Og lige et godt råd. Hvis du overhovedet kan komme udenom det, så hold fingrene væk fra domain området ;-) Ellers tror jeg du drukner i opsætning!

Det var sådan lige de tanker der umiddelbart fløj gennem mit hovede!
Avatar billede johnnymadsen Nybegynder
10. oktober 2005 - 05:55 #2
Vedrørende Sharepoint skal du nok starte lidt nemt med fil/print og så en hjemmeside, da Sharepoint kræver en ret god viden og kan ganske meget.

Kun får du ikke skal drunke i kodning og det langhåret:)
Avatar billede jepjo Nybegynder
29. oktober 2005 - 17:48 #3
Tak, så vidt så godt, jeg har en enterprise version af serveren. har det samme i både cms og sharepoint. Nu kommer mine problemer, og det er nok det johnny skriver, der har været mit problem. Jeg kan fint installere en server, og dele mine filer både internt og eksternt. Jeg kan også installere en sharepoint, men nu kommer problemet, hvis jeg vil oprette brugerrettigheder i CMS så skal der være en domaincontroler installeret og det er den der så for alvor begynder at give problemer. Jeg tror bare jeg må læse lidt mere i mine bøger og hvad jeg ellers kan finde, og fordeler dermed pointene ligeligt mellem jer. Tak for hjælpen, det var jo også et meget bredt spørgsmål.
Avatar billede johnnymadsen Nybegynder
29. oktober 2005 - 18:40 #4
Bare sig til og hjælp er altid rart og selv om man er god kan man bruge det :)
Du behøver ikke point til mig da jeg ikke er point freak men godt kan lide at hjælpe.