Avatar billede 1olsen Nybegynder
08. oktober 2005 - 10:01 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Alert på "send bestilling" knap

Nedenstående kode "blænder" af for at klikke på "send bestilling" - såfremt man ikke  har sat et flueben men jeg vil gerne have indført at der kommer en alert box frem hvis man ikke sætter et flue ben og alligevel prøver at sende på submit

<script type="text/javascript">
function toggleSubmit()
{
    elm = document.getElementById("submitButton");
    elm.disabled = !elm.disabled;
}
</script>

<form action="vidre.asp" method="post">
<input type="checkbox" name="godtaget" onClick="toggleSubmit()"> Jeg har læst og acceptere betingelserne.<br>
<input type="submit" id="submitButton" disabled>
</form>
Avatar billede perlund Nybegynder
08. oktober 2005 - 10:12 #1
prøv at sætte en OnClick handler direkte på knappen: (jeg ved ikke om det virker, når den er disabled!)
<input type="submit" id="submitButton" onclick="java script: alert('nix!');" disabled >
Avatar billede softspot Forsker
08. oktober 2005 - 10:21 #2
Hvis en knap er disabled kan man vel ikke trykke på den og man får vel så heller ikke et event...?
Avatar billede perlund Nybegynder
08. oktober 2005 - 10:26 #3
Nej jeg er heller ikke sikker. Hvad med OnMouseDown i stedet.?
Avatar billede softspot Forsker
08. oktober 2005 - 10:36 #4
Den reagerer ikke på noget, så hvis den er disabled burde der ikke være nogen grund til at lave en event-handler på knappen.

Hvis det derimod er en sikring mod at man kan sende via kode, så kan du redefinere formularens submit-funktion til at validere inden den sender formularen med den oprindelige submit-funkiton...
Avatar billede perlund Nybegynder
08. oktober 2005 - 10:37 #5
Du kan ikke få nogen events fra et disabled element. Men du kan pakke det ind i f.eks. et <DIV/> tag, hvor du har en onclick/onmousedown eventhandler på.

<div onclick="java script:CallMethodToCheckIfOK('div!')">
<input type="button" id="submitButton" disabled >
</div>
Avatar billede softspot Forsker
08. oktober 2005 - 10:45 #6
Hvis du vil have et event på knappen, så vil jeg da anbefale dig IKKE at disable den, for det lader til at du gerne vil fortælle brugeren hvorfor de ikke kan sende. At lave en ekstra facilitet omkring knappen virker for mig som dobbeltarbejde for at opnå en standard-funktionalitet...
Avatar billede nielle Nybegynder
08. oktober 2005 - 10:46 #7
Avatar billede perlund Nybegynder
08. oktober 2005 - 10:49 #8
Enig med softdog - det fedeste ville være ikke at have den disabled.
Avatar billede perlund Nybegynder
08. oktober 2005 - 10:49 #9
sorry softSPOT:)
Avatar billede softspot Forsker
08. oktober 2005 - 11:43 #10
:D
Avatar billede roenving Novice
08. oktober 2005 - 16:08 #11
Valider stadset onsubmit !-)

<script type="text/javascript">
function valider(f){
    if(!f.godtaget.checked){
      alert("Du skal afkrydse, at du har læst og accepteret betingelserne !-)");
      return false;
    }
    return true;
}
</script>

<form action="vidre.asp" method="post" onsubmit="return valider(this)">
<input type="checkbox" name="godtaget"> Jeg har læst og accepterer betingelserne.<br>
<input type="submit" id="submitButton" disabled>
</form>
Avatar billede roenving Novice
08. oktober 2005 - 16:09 #12
-- og så skal submit-knappen selvfølgelig ikke være disabled !o]
Avatar billede 1olsen Nybegynder
08. oktober 2005 - 16:11 #13
jeg vil helst have event på knappen og har problmer med dette - se vidre i http://www.eksperten.dk/spm/653304
Avatar billede roenving Novice
08. oktober 2005 - 16:15 #14
Hvorfor det ?-)

-- og hvis du vil forhindre en submit i at ske, skal du sætte en onsubmit på form-tagget under alle omstændigheder (og så kan man jo ligesågodt udføre tjekket derfra !-)
Avatar billede 1olsen Nybegynder
08. oktober 2005 - 16:29 #15
fatter det ikke - jeg kan ikke få det til at virke - jeg kan komme vidre uden at acceptere at sætte et flueben
Avatar billede roenving Novice
08. oktober 2005 - 16:30 #16
Den må du lave et eksempel på, for den virker helt suverænt, når jeg tester selv !-)
Avatar billede 1olsen Nybegynder
08. oktober 2005 - 16:36 #17
Her er kode som er indsat

<a href="java script:CMSpopup('terms.asp')" onMouseOver=" window.status='<%=replace(CSStext(57),"'","\'")%>'; return true" onMouseOut="window.status=' '; return true">
        <%=CSStext(57)%></a>
        <br><br><br>&nbsp;&nbsp;
<script type="text/javascript">
function valider(f){
    if(!f.godtaget.checked){
      alert("Du skal afkrydse, at du har læst og accepteret betingelserne !-)");
      return false;
    }
    return true;
}
</script>

<form action="inc_createorder.asp" method="post" onsubmit="return valider(this)">
<input type="checkbox" name="godtaget"> Jeg har læst og accepterer betingelserne.<br>
<input type="submit" value="<%=CSStext(46)%>" name="submit" tabindex="15" style="font-weight:
Avatar billede roenving Novice
08. oktober 2005 - 16:41 #18
Det virker upåklageligt !-)

-- har du måske ulovlige tegn i et eller andet af det du sætter ind med asp-tingene ?-)
Avatar billede 1olsen Nybegynder
08. oktober 2005 - 16:43 #19
asp tingene?
Avatar billede 1olsen Nybegynder
08. oktober 2005 - 16:49 #20
eller  kan det være form action der lave kuk idet - kan form action undlades?
Avatar billede roenving Novice
08. oktober 2005 - 16:55 #21
Næh, form-action kan ikke udelades, men den kan heller ikke skabe kuk i det !-)

-- du må producere et eksempel, som du kan linke til !o]
Avatar billede 1olsen Nybegynder
09. oktober 2005 - 18:47 #22
spørgsmål lukket
Avatar billede roenving Novice
09. oktober 2005 - 18:49 #23
Tak for hjælpen ,-(
Avatar billede softspot Forsker
09. oktober 2005 - 18:51 #24
Ja, tak fordi vi fik lov at bruge tid på at hjælpe dig :)
Avatar billede 1olsen Nybegynder
11. oktober 2005 - 14:56 #25
Sorry - roenving og softspot - tak for hjælpen