Avatar billede da_kbaz Nybegynder
07. oktober 2005 - 21:34 Der er 2 kommentarer

MovieClipLoader, billedegalleri, Kilde til thumbs & stort billede

Hej,

Som svagt antydet i overskriften er jeg igang med, at lave et billedegalleri.

( Foreløbigt resultat kan ses her: http://hunderupvej19.dk/aida/aida_exp.swf )

Som det kan ses preloades thumbnailsne vha MovieClipLoader objektet. Det er faktisk det originale fullsize billede jeg loader, og så skalerer ned vha. _width,_height og nogle udregninger for at beholde proportionerne.

Nu er det så meningen, at man skal kunne klikke på et af disse thumbs, og det skal så blive vist i et større format, men det ville jo være åndsvagt, at loade disse filer én gang til når man klikker, da fullsize billedet jo allerede er loaded. Og jeg vil ikke ud i, at skulle lave thumbnails til billederne. Hvordan griber jeg det an, så jeg benytter samme kilde, bare som nyt instance i min film? Måske noget med at duplikere movieclippet med billedet i, og så bare skalere det op? Eller....?

Løsninger, eller endog bare tanker er meget velkomne...

[Note: * Der kan ikke oprettes spørgsmål i denne kategori <-- Måtte ikke oprette under "Programmer: Flash", så den røg altså i generelt]
Avatar billede thulstrup Nybegynder
08. oktober 2005 - 09:35 #1
Eftersom billedet allerede er blevet loadet en gang, vil det være gemt i browserens cache. Når billedet skal vises i større format, vil det blive hentet i cachen og derfor loade med det samme.
Avatar billede da_kbaz Nybegynder
08. oktober 2005 - 12:44 #2
Det er rigtigt, men der er stadig et delay på ½-1 sekund før den viser billedet, hvilket ikke er optimalt til sådan et galleri her, da det er ved en rollover effekt, så det skal ske øjeblikkeligt.

Der må da være en løsning? (Udover at lave thumbnails af mine billeder, og så loade 2 versioner af hver billede: Et thumb og det originale)