Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2005 - 16:23 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

valg af hardware

Så er det store spørgsmål om valg af hardware

Vi kører idag med amd xp 1900+ cpu på et msi bundkort det har nu kørt i 3 år rigtig stabilt uden nogen nedbrud eller noget .

hvad cpu skal vi gå efter amd 64 eller intel hyper trading mener det hedder det ,det er en cpu der arbjder som 2 cpu´´r

maskinen skal bruges til :

internet
administration over internet via citrix eller netop
ingen spil primær men det kan ske hen ad vejen sikkert

bundkortet SKAL være msi microstar da de er utrolige stabile men jeg kan ikke lige gennemskue hvilket man skal vælge

firmaerne i skal kigge på er shg og prc data som delene skal indkøbes igennem !

vedr ram så skal det minimum være 1gb men hvilken type til de 2 typer bunkort ved jeg ikke hvad der skal bruges .

skærmkort agp eller pci express med minimum 128-256mb ram og dvi stik hvilket system der er bedst ved jeg ikke ?

hdd bliver seagate sata omkring 80 gb findes der der sata 300 diske ?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. oktober 2005 - 18:15 #1
AMD eller Intel er lidt hip som hap

til dit brug tror jeg at du skal hælde mod AMD (lyder nemlig ikke som
om du kan udnytte hT)

så en AMD CPU og et bundkort med socket som passer til den

du kan få SATA op til 400 GB idag

jeg tror ikke at du kan få en 80 GB - mindste er er nok 120 GB men tag da en 200 GB -
prisforskellen er minimal
Avatar billede nuclear_suspect Nybegynder
07. oktober 2005 - 18:22 #2
Bundkort forslag:
MSI 915P COMBO FR, I915P, FSB800, DC DDR400, DC DDR2 533/400

RAM:
1024 MB Performance Memory (A-Data) DDR400 DualChannel Kit

Skærmkort:
ASUS Radeon X700 LE, 256MB DDR, TV-Out, DVI

CPU:
Intel Celeron D 336 2,80GHz, FSB533, 256KB, In-a-box 64-bit

300GB HDD med SATA:
Maxtor DiamondMax 10, 300GB, 7200RPM, 16MB, Serial ATA

Det hele er fundet på PRC-DATA og burde give dig en ret god computer alt i alt, plus med DUAL DDR-400 vil du ha mere RAM end du for brug for (Formoder jeg)
Jeg er dog ikke HELT sikker om det var den type bundkort du ville have da jeg ikke lige kunne se "Microstar" nogen steder derinde og jeg er heller ikke sikker på om bundkortet har Hyper Threading som du efterlyste.

Men det er da et bud du kan tage til eftertanke.

- Nuclear_Suspect
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2005 - 19:07 #3
prc data har microstar mb de hedder msi så du har set rigtig på bundkortet

harddisken bliver seagate sata men den er ikke det store problem det er mere bundkort/ram/cpu
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2005 - 12:22 #4
ht cpu´r hvornår kan man udnytte dette ?

når du anbefaler amd igen så er det amd 64 x2 ikke ?

jeg har kig på en amx 64 x2 3800 mhz
hvor ligger forskellen på x2 og alm amd 64 ?

dvd brænder hvilken er der ikke kræsen med valg af diske jeg har hørt plextor skulle have et problem der ?
Avatar billede arne_v Ekspert
08. oktober 2005 - 12:45 #5
en CPU med HT giver ca. 30% ekstra med multithreaded apps

x2 er dobbelt kerne og vil derfor give ca. 90% med multithreaded apps

der er bare ikke så mange multithreaded apps  :-)

en AMD 3800 er iøvrigt ikke 3800 MHz men svarer til en 3800 MHz P4

og jeg er meget usikker på om AMD har indregnet x2 effekten i de 3800 eller ej

hvad er pris forskellen mellem normal og x2 ? hvis den er stor tror jeg
at du skal vente med at gå dobbelt kerne
Avatar billede arne_v Ekspert
08. oktober 2005 - 12:48 #6
jeg har lige checket på www.edbpriser.dk

en 2.4 GHz normal (3800) og en 2.2 GHz x2 (også 3800) koster ca. det
samme og x2'eren har dobbelt cache

så konklusionen mæ være: x2 !
Avatar billede arne_v Ekspert
08. oktober 2005 - 12:48 #7
må være
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2005 - 13:00 #8
kræver x2 så andet bundkort

amd 64 er socket 939
Avatar billede arne_v Ekspert
08. oktober 2005 - 14:18 #9
x2 er også socket 939, men det er ikke det samme som at alle bundkort med socket 939
duer - nærlæs specs på bundkort
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2005 - 14:31 #10
ok men vil vi kunne udnytte en x2 hvor bruges det fx ligeledes intels ht

vil en alm amd64 med 1mb cache være bedre ?
Avatar billede arne_v Ekspert
08. oktober 2005 - 14:35 #11
du har næppe meget idag som kan udnytte x2 men når den ikke koster mere så
køb den - de applikationer som kan udnytte x2 kommer i løbet af de næste par
år
Avatar billede Slettet bruger
09. oktober 2005 - 14:18 #12
hvordan er intel hastigheds mæssigt mod amd
Avatar billede arne_v Ekspert
09. oktober 2005 - 14:20 #13
generelt - rimeligt tæt på hinanden
Avatar billede Slettet bruger
11. oktober 2005 - 19:38 #14
hvis der er andre brugere der har en mening om valg af cpu må i gerne deltage i spørgsmålet
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2005 - 19:31 #15
agp eller det nye pci express hvad er mest stabilt
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2005 - 14:27 #16
kender i noget til pci express
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2005 - 21:03 #17
pci er en nyere standard og agp er på vej ud fandt jeg ud af
Avatar billede Slettet bruger
23. december 2005 - 10:53 #18
-