Avatar billede kyndboel Nybegynder
07. oktober 2005 - 15:39 Der er 5 kommentarer

Winsserver skifter til det "forkerte" netkort

Hej - har prøvet at stille følgende spørgsmål på usenet - uden held, måske I er klogere :-)

Jeg har en win2k server med 2 netkort - wan og lan - og vil af hensyn til et par gamle win98 klienter gerne ha´ en wins server kørende. Wan netkortet får tildelt sin ip adresse fra stofanets dhcp server, lan netkortet har en statisk ip. Når jeg har installeret wins serveren har wan-netkortet ikke været aktiveret og wins serveren virker fint på lokalnettet, men lige så snart jeg aktiverer wan-netkortet går der 5 - 10 minutter så skifter wins serveren over på wan-netkortets ip adresse og servicerer dermed ikke længere mit lokalnet... hvad pokker gør jeg galt?
Avatar billede screem_brille Novice
07. oktober 2005 - 15:44 #1
wins er ikke nødvendig, og bør disables, og den anden fejl rettes så det virker via netbios / dns
Avatar billede karser Nybegynder
07. oktober 2005 - 19:57 #2
Fjern Default gateway på dit LAN kort og lav statiske routes til dit lan! Hvis du ikke allerede har gjort det!

Jeg mener også at du kan begrænse WINS til kun at "lytte" på et bestemt interface!? Men det er jeg ikke sikker på!
Avatar billede kyndboel Nybegynder
09. oktober 2005 - 23:13 #3
screm brille:
wins er disablet... prøvede at få det til at virke 3 gange og gav så op og fandt ud af at wins sagtens kunne undværes.

karser:
der er ingen default gateway defineret på LAN kortet, men statisk route til LAN bruger jeg ikke, jeg bruger NAT på WAN kortet ((og så har jeg bøvl med at åbne porte til LAN: http://www.eksperten.dk/spm/654106) MÅSKE statiske router er svaret på problemet... hvordan gør man? - der er 3 maskiner på LAN der gerne skulle kunne gøre det samme på samme tid!)

Jeg har jo prøvet at begrænse wins serveren og fortalt den hvilken ip den skulle virke på, problemt består i at wins serveren gør oprør og laver om på mine afgørelser  :-)
Avatar billede screem_brille Novice
30. december 2005 - 12:01 #4
brug for mere hjælp ?
Avatar billede screem_brille Novice
08. februar 2007 - 23:46 #5
brug for mere hjælp ?