Avatar billede buck Nybegynder
07. oktober 2005 - 13:05 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Sender Spamfighter Spam ud?

Jeg kører ikke selv med SpamFighter http://www.spamfighter.com/Lang_DA/ og har derfor ikke selv direkte mulighed for at udforske programmet.

Men jeg har flere gange modtaget mails der angiveligt er sendt fra forskellige af mine bekendte, men med nøjagtig samme ordlyd:

-- citat --
"Du bruger sikkert lige som mig et effektivt spamfilter.
Jeg har sat dig på min liste over godkendte modtagere og det betyder at de e-mails du sender til mig, altid kommer frem til mig.
Jeg vil meget gerne have at du også sætter min adresse: xxx@yyy.dk på din "Godkendt" liste hvis du har sådan en, så jeg er sikker på at de e-mails jeg sender til dig, også kommer sikkert frem.

Hvis du mod forventning ikke har et godt spamfilter, så kan jeg anbefale dig at prøve SPAMfighter. Det er et gratis dansk program til Outlook og Outlook Express, som er let at bruge og som jeg selv har meget glæde af.

Du kan læse mere om SPAMfighter her:
http://www.spamfighter.com/Pro

Jeg håber du vil sætte mig på listen, så vi i fremtiden kan kommunikere sikkert.

Med venlig hilsen"
-- citat slut --

Det opfatter jeg som reklame for spamfigther, en reklame som jeg ikke har bedt om.

Og vi er vel enige om at definitionen på spam = uopfordrede reklamemails.

Jeg tvivler meget stærkt på at brugerne af dette "100% gratis" produkt er klar over at deres PC sender disse spammmails ud.

Er der nogen der kan bekræfte at SpamFighter opfører sig på denne måde?
Avatar billede screem_brille Novice
07. oktober 2005 - 13:10 #1
de er så meget klar over det at de selv skal sige ja til spamfighter sender det ud, så nej det er ikke spam fra spamfighter, men er det noget er det fra brugerens side (man kan ikke forsvare sig med, ja jeg svarede ja til alt, men læste ikek hvad jeg svarede ja til, og derfor er det ikke min skyld)
Avatar billede jefr Nybegynder
07. oktober 2005 - 13:10 #2
Avatar billede buck Nybegynder
07. oktober 2005 - 13:49 #3
dvs. hvis brugeren (som de typisk gør) blot trykker næste og udfylder en masse felter uden at tænke sig om, så sættes programmet pr. default op til at sende spam ud?

artiklen i computerworld fortæller at brugern kan sætte programmet til ikke at sende disse mails ud til de adresser der står i adresselisten. Men dvs. ikke slå funktionen fra overfor nye afsendere?
Avatar billede screem_brille Novice
07. oktober 2005 - 13:52 #4
1 korrekt, dvs det er folk selv der accepterer dette og derfor er det dem selv der sender "spam" (hvilket jeg ikke mener det er)

2. der er jeg så ikke sikker, benytter ikke programmet da jeg i forvejen næsten intet spam modtager ;)
Avatar billede lx2ba Novice
07. oktober 2005 - 14:49 #5
Som jeg husker det (er selv bruger af den gratis udg. af SF), så kan man ikke undgå at få hæftet beskeden:
"Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 37 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her."
- på alle mails der afsendes.
Hvis man vil være fri, - ja så er det "Hit med guldet" - og købe Pro-udgaven.
- Og jeg har også fået det nævnte "udkast" til en mail, som man blev opfordret til at sende videre, - det gjorde jeg bare ikke!
Avatar billede buck Nybegynder
10. oktober 2005 - 11:06 #6
Konklusionen må være at den almindelige bruger ikke kan gennemskue SPAMFighter, og det ender med at de får sat programmet op så det sender reklame mails ud i deres navn. (Hvilket jeg synes er lige lovligt frækt! At udgive sig for en anden!)

Personligt ville jeg som afsender aldrig acceptere at mine mails blev fyldt med reklamer, og derfor køber jeg også gerne mine spam/virus løsninger.

Som modtager generer det mig ikke synderligt, at der nederst i mailen, under signaturen, står 2 linier med reklame. I det tilfælde er det op til afsenderen om h*n vil have sine mails smudset til på en sådan måde.

Men de direkte reklame-mails opfatter jeg som SPAM, og dem kan jeg ikke acceptere.

Resultatet er at jeg via vores idræts-amtsforenings hjemmeside har advaret medlemmerne af 26 idrætsforeninger om brugen af SPAMFighter, og den risiko der er for at programmet sender emails ud med falsk identitet.

Tak for indlæggene, smid et svar og få et par krummer...
Avatar billede screem_brille Novice
10. oktober 2005 - 12:37 #7
Svar, er dog langt fra enig i din konklusion, og mener ikke den er rigtig, ligegyldigt hvor avanceret eller lignende et program måtte være, så fritager det ikke brugeren at læse hvad der faktisk står, og bare udfylde og trykke ja.
Avatar billede lx2ba Novice
10. oktober 2005 - 23:04 #8
Helt enig!
Avatar billede lx2ba Novice
11. oktober 2005 - 09:16 #9
Nå, - ja, - altså enig med screem bille  :<D
Avatar billede screem_brille Novice
11. oktober 2005 - 09:20 #10
hehe ja jeg forstår ikke helt problemet, man anklager vel heller ikke producenten af ens bil, hvis ens højrefod har været lidt for tung *G*