Avatar billede sweetmeinert Nybegynder
06. oktober 2005 - 23:02 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

hvor stor harddisk i windows 98 eller me

hej er der nogle der ved hvor stor en harddisk man kan ha i en pc med windows 98 eller me da jeg har en 160 gb og en kone som ønsker 98 da hun hader xp
Avatar billede fromsej Praktikant
06. oktober 2005 - 23:03 #1
Det kan du sagtens.
Fat32 understøtter op til 2 eller 4 Tb.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
06. oktober 2005 - 23:05 #2
98 siges at have problemer med harddiske på mere end 32GB. ME ved jeg ikke med, men eftersom XP oprindeligt kun kunne klare harddiske op til 127GB, kunne jeg forestille mig der også ville blive problemer der.

Vil i øvrigt KRAFTIGT fraråde ikke at bruge hverken 98 eller ME nu om dage, da XP er langt mere stabilt. Er der en bestemt grund til at din kone hader XP? Mange af tingene kan jo slås fra eler på anden måde ændres så det minder mere om den gamle stil.
Avatar billede ksoren Nybegynder
06. oktober 2005 - 23:23 #3
De har skrevet et par ord om det her http://www.48bitlba.com/win98.htm
Avatar billede ksoren Nybegynder
06. oktober 2005 - 23:25 #4
Dvs grænsen går ved 137/128 GB, hvis du ikke ønsker at modificere Windows
Avatar billede ppr Nybegynder
06. oktober 2005 - 23:32 #5
Det er intet problem hvis du laver partioner først.
Avatar billede ksoren Nybegynder
06. oktober 2005 - 23:36 #6
Antallet af partitioner er irrelevant her
Avatar billede ppr Nybegynder
06. oktober 2005 - 23:50 #7
Avatar billede ksoren Nybegynder
06. oktober 2005 - 23:56 #8
Du må ikke lade dig narre af, at FAT32 supporterer op til x antal TB. Problemet er antallet af sektorer som det underliggende system kan adressere. Det er her begrænsningen ligger

Det samme problem har der været med NTFS uden korrekt service pack.
Avatar billede ppr Nybegynder
06. oktober 2005 - 23:59 #9
Svaret på spørgsmålet er at det kan lade sig gøre og kører udmærket hos mig med samme størrelse.
Bruger dog partioner hvilket er en fordel for alle uanset styresystem.
Avatar billede ksoren Nybegynder
07. oktober 2005 - 00:04 #10
Og din harddisk er fyldt helt op, således du har data liggende over 128 GB grænsen? Svaret er, at uden installering af special driver, kan du ikke adressere det nødvendige antal sektorer. Og det er et faktum
Avatar billede ksoren Nybegynder
07. oktober 2005 - 00:07 #11
Beregning:

Der benyttes 28 bit LBA
Antal af sektorer = 2^28 = 268435456
Bytes per sektor = 512
Total Kapicitet = 268435456 * 512 byetes = 137438953472 bytes = 128 GB
Avatar billede halifax Nybegynder
07. oktober 2005 - 00:21 #12
Vil 100% støtte ksoren her, bare for ikke at lede spørgeren på vildspor. Det ppr skriver duer ikke og vil før eller siden give problemer. Godt gået ksoren.  :)
Avatar billede sweetmeinert Nybegynder
07. oktober 2005 - 14:14 #13
tak for de svar har jo næsten fået et svar er der så ingen der vil tjene der 200 point vi kan så alle være eni om at me kan klare 128gb ik????
Avatar billede halifax Nybegynder
08. oktober 2005 - 02:02 #14
Jo, ME kan klare de 128 GB, mens resten på din 160 GB disk må undværes. Og jow, synes sandelig konen skal have lov at køre enten ME eller 98, hvis hun ikke bryder sig så meget om XP. Nogen kan lide moderen, andre datteren og derfor bliver der en til os allesammen. Selv om datteren (her XP) nok er at foretrække, da hun er den yngste (= nyeste).  :)

Husk at bruge FDISK fra ME, da den i 98 har problemer ved 64 GB, med mindre du har downloadet en opdateret 98-version fra MS.

Lægger svar i tilfælde du synes nogle point skal tilfalde mig. Ellers afviser du blot.
Avatar billede halifax Nybegynder
08. oktober 2005 - 02:11 #15
Link til download af opdateret 98 FDISK - vælg rigtig sprogversion
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;263044
Avatar billede fromsej Praktikant
08. oktober 2005 - 08:33 #16
Den Fdisk til store diske kan ikke pakkes ud i XP, troede jeg, så kom der en vejledning til det i en anden tråd herinde, men ikke om jeg kan finde den igen, er der en af jer der kan huske hvordan?

Hvorfor er der ikke foreslået Dualboot med Win98 og WinXP?
Avatar billede ksoren Nybegynder
08. oktober 2005 - 11:03 #17
Du kan oprette en genvej til filen, og i egenskaber for genvejen sætte /c på som argument. /? viser dig de mulige parametre

target: "sti\263044dan8.exe" /c
Avatar billede ksoren Nybegynder
08. oktober 2005 - 11:09 #18
Avatar billede fromsej Praktikant
08. oktober 2005 - 11:17 #19
Tak Ksoren, det var den jeg ledte efter.*S*