Avatar billede xp_morten Nybegynder
06. oktober 2005 - 20:25 Der er 19 kommentarer

WRT54G firmware DK eller US

På den danske side - finder man

Firmware Date : 8/18/2005
Firmware File Size : 2.74 MB
Firmware Version : 4.01.2

På den amerikanske side - finder man

Firmware Date:    8/25/2005
Release Version:    4.20.7
File Size:    3.55 MB

ER der nogen der ved - om us firmwaren er beregnet til os, da jeg har installeret den.
Men den har problemer med at holde den trådløse forbindelse til naboen - han kommer og går.
Vi endnu ikke engang fået min på hans net. Selvom vi har styr på koder osv.

Hans router, er en APWRT410 (pingpong router - vil jeg tro???)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. oktober 2005 - 20:30 #1
Tag DK firmwaren, det er min erfaring at den er mere stabil.
Avatar billede xp_morten Nybegynder
06. oktober 2005 - 20:33 #2
Hvorfor er den mere stabil ?

Har den samme funktioner som den anden - vedr qos osv.

+ kan jeg bare smide den danske oven i den jeg har nu ???

+ har du evt. erfaring med andre firmware ( jeg har en v3.1 )
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. oktober 2005 - 20:41 #3
Du kan ændre firmware så tit du vil. Så hvis du mangler en funktion, som den anden har, så henter du bare den firmware du har brug for.

Jeg har flashet min firmware flere gange. Følg vejledningen, ellers kan din router dø.

Den danske (EU) er mere stabil i de trådløse forbindelser, efter min opfattelse.
Avatar billede xp_morten Nybegynder
06. oktober 2005 - 20:44 #4
Bliver mine indstillinger i routeren - eller mister den det hele ?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. oktober 2005 - 20:49 #5
Det variere lidt, nogle gange skal man lave en reset af routeren for at få den til at blive stabil efter en flash. Når man gør det mister man alle data.
Avatar billede xp_morten Nybegynder
06. oktober 2005 - 20:56 #6
Nå - men de blev, og det var ikke bedre. ØV
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. oktober 2005 - 20:57 #7
Hvis du have den til at snakke trådløst med en anden router (bridge)?
Avatar billede xp_morten Nybegynder
06. oktober 2005 - 21:07 #8
?? ja men, den sidder direkte på min adsl forbindelse - så den skal vel stå som gateway
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. oktober 2005 - 06:23 #9
WRT54G kan ikke bruges som Trådløs Bridge til en anden Router. (ikke uden special SW).

Sveasoft laver en special firmware der skulle gøre dette muligt, men jeg ved ikke om det virker når begge Routere ikke er Linksys.
Avatar billede xp_morten Nybegynder
07. oktober 2005 - 06:47 #10
Nu kan det godt være at jeg har misforstået noget. Men de skal bare snakke sammen - så vi kan logge på hinandens netværk. Det er ikke internetforbindelse vi deler eller andet..... Det er jo det indbyggede trådløse kort, der logger på den andens router via sin egen router - hvis det giver mening....
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. oktober 2005 - 11:04 #11
Ja ok, det giver mening.

Din computer skal på hans net og hans computer skal på dit net.
De to routere skal ikke snakke sammen.

Men det giver bare nogle flere spørgsmål.

Kan din computer se hans Router?
Kan hans computer se din Router?
Virker det når man flytter computerne tættere på routerne (afstande og vægge/træer betyder meget)?
Avatar billede xp_morten Nybegynder
07. oktober 2005 - 11:09 #12
vores routere stå på loftet, vi er naboer - så de skal vel snakke sammen, for at vores maskiner kan snakke sammen.
Jeg kan se hans router, men den kommer og går, hans maskine kan godt se min.
Vi har ikke mulighed for at flytte dem tættere sammen, da vi så skal flytte huset !

Jeg tror jeg vil prøve med HyperWRT - hvis det ellers virker på en v3.1
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. oktober 2005 - 16:24 #13
Hvis i ikke har skiftet kanal i en af routerne, så kører du begge givetvis på kanal 11, så prøv at ændre kanal på den ene router, eller på begge, for langt hovedparten at trådløse net anvender kanal 11, fordi ejerne ikke skifter kanal.
Avatar billede xp_morten Nybegynder
07. oktober 2005 - 16:49 #14
Har vi også gjort - og det sjove er, her hvor det er solskin og fint vejr - virker det ??!?!?!?!
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. oktober 2005 - 17:05 #15
Har du et program der kan sniffe trådløse net ? ?

Når problemet er der, kunne du prøve at se hvilke andre net der er aktive, og hvilken kanal de kører på, og så selvfølgelig vælge en anden kanal, så der ikke kommer crosstalk.
Avatar billede xp_morten Nybegynder
07. oktober 2005 - 18:49 #16
Ja - det har jeg styr på, der var der jeg lagde mærke til, at naboen kom og kig...
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. oktober 2005 - 21:04 #17
Vi kan også bare håbe på solskin i morgen  ;-)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
10. oktober 2005 - 05:27 #18
De 2 Routere skal ikke snakke sammen, eller rettere de kan ikke snakke sammen, da i så enten skal bruge speciel Firmware, eller specielle routere for at få det til at virke.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
10. oktober 2005 - 06:11 #19
Den europæiske version hedder ETSI. Den er ikke altid lige let at finde. Men den letteste måde at finde ud af om man har den rigtige er at den europæiske version har 13 kanaler og den amerikanske har 11.

Der er et link til den europæiske version her: http://www.linksysinfo.org/modules.php?name=News&file=article&sid=301