Avatar billede winchester Nybegynder
06. oktober 2005 - 17:52 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

AudioTrak vs. Terratec Producer

Hej

Jeg skal have et nyt lydkort, og efterhånden er der kun 2 tilbage jeg er interesseret i:
AudioTrak MAYA 44 MkII
http://www.xs-sound.dk/data/products/phase22/info.asp
og
Terratec Producer Phase 22
http://www.xs-sound.dk/data/products/phase22/info.asp

Der skal være mulighed for at bruge 6,3mm stereo-jack uden adapter og uden ekstern enhed.
Så i denne prisklasse kan jeg kun finde disse 2 muligheder.

Men er så lidt i tvivl om hvilket et jeg skal vælge.
Maya kortet tiltaler mig en smule mere, da jeg bruger hovedtelefoner og den har hovedtelefon forstærker (125mW @ 32Ohm).
Men jeg ved ikke hvor meget det betyder, og hvor meget bedre det er end Terratec kortet, der ikke har en hovedtelefon forstærker.
Det er sådan set det, der gør, jeg ikke kan vælge.
Så hvis I kan forklare mig om jeg får lige så god lyd gennem hovedtelefonen med et Phase 22 kort som med et Maya, så vil jeg blive glad. Eller om Maya kortet er at fortrække pga. forstærkeren...?

Jeg skal bruge lydkortet til at spille musik, og til lidt arbejde med Adobe Audition.
Skal ikke optage.

En anden ting jeg er faldet over, er at Terratec kortet har balancerede indgange/udgange, hvilket Maya kortet ikke har. Har det nogen betydning for mit brug?

Håber på noget audiofil hjælp!
Avatar billede winchester Nybegynder
06. oktober 2005 - 17:53 #1
Avatar billede milter Ekspert
06. oktober 2005 - 20:26 #2
Hvad skal du bruge det til i Adobe Audition?

Balanceret/ubalanceret => Det kommer også an på, hvordan du skal bruge det. Under de forhold, du beskriver, tror jeg ikke, det gør nogen forskel. Se her:
http://www.motu.com/techsupport/technotes/document.1998-10-14.7867244784/view

Og så kommer det også an på hvilket udstyr, du skal lytte til musikken på. Er det på computeren med tilsluttede computerhøjttalere, trot jeg ikke, du vil kunne høre forskel på de to, formentlig heller ikke, hvis lyden skal igennem et bedre hifi-anlæg.

Så vidt jeg kan se, er de begge lydkort i den gode ende med vægten lagt på god lydkvalitet for både optagelse og afspilning i mono/stereo og ikke så meget på surround.

En forskel, som måske kan have større betydning for dig, er, at Terratec'en tilsyneladende ikke har MIC-indgang.  Det betyder, at du ikke kan bruge kortet til f.eks. Skype eller Messenger.

Har du tænkt rigtigt over, hvad du egentlig skal bruge et nyt lydkort til? Normalt vil man kun købe et kort som de to, hvis man skal optage og udgive/brænde lyd i mono/stereo, især til optagelser. Så vidt jeg kan forstå, er det ikke netop det, du skal bruge det til.
Avatar billede winchester Nybegynder
06. oktober 2005 - 21:01 #3
Skal ikke bruge det til noget specielt i Adobe Audition. Det var bare for at fortælle at jeg ikke arbejder det vilde med lyd.

Jeg lytter til musikken gennem et sæt hovedtelefoner, og skal også have sat det til anlægget.

MIC-indgangen for jeg ikke brug for.

Jeg vil bare have et rigtig godt stereo lydkort. Har et godt stereo-anlæg der skal fødes med et godt stereo-lydkort.
Jeg er træt af SoundBlaster lydkort med surround, EAX og hvad der ellers findes. Jeg skal bare brug en ren og rå lyd i højkvalitet. Og det vil jeg gerne betale for.
Du sagde det meget godt selv:
"...der er lagt vægt på god lydkvalitet i mono/stereo og ikke så meget i surround..." Det er det jeg skal bruge.

Tror jeg vælger Terratec kortet da den har balancerede ind-/udgange.
Der står i dit link, at det er godt hvis man har lange kabel-ruter. Og det har jeg. Rundt langs væggen til anlægget.. ca 13 meter. Så det er vel et lille plus.
Avatar billede milter Ekspert
06. oktober 2005 - 21:44 #4
Med 13 meter kabler ville jeg nok også gå efter Terratec'en. Men måske har Maya'en det også uden at "prale" af det. Maya laver normalt gode lydkort med vægt på lydkvalitet i stedet for en masse ekstra finesser.

Og hvad angår længden af kablerne, så har jeg selv haft det samme problem. Jeg overspiller alle mine LP'er til CD og er lidt kræsen når det gælder kvalitet af lyden. Min computer står ca. 10 meter fra min forstærker, og jeg har valgt at skille det hele ad og flytte den over til forstærkeren, når jeg skal optage LP'er på harddisken til redigering og brænding.

Med en kabellængde på 13 meter er du oppe, hvor det begynder at gå ud over især diskanten og interferens kan også ødelægge signalet. Og så skal du også huske at benytte balancerede kabler mellem computer og forstærker.

Og så har jeg forøvrigt selv et Terratec DMX 6fire 24/96 lydkort :)
Avatar billede winchester Nybegynder
07. oktober 2005 - 05:58 #5
Jeg har læst en anmeldelse af Maya kortet, og de skriver at der ikke er balancerede ind-/udgange:
http://www.soundonsound.com/sos/aug04/articles/mayam44mkii.htm

Kender du et godt site på nettet hvor man kan købe balancerede kabler?
Avatar billede milter Ekspert
07. oktober 2005 - 09:44 #6
Avatar billede winchester Nybegynder
07. oktober 2005 - 17:30 #7
Godt nok. Kablerne må komme senere. Skal alligevel ikke have anlægget sat til endnu.

Smid et svar, så får du point.
Jeg tror jeg tager Phase 22 kortet.
Avatar billede milter Ekspert
07. oktober 2005 - 17:34 #8
Kommer her og held og lykke med det :)
Avatar billede winchester Nybegynder
07. oktober 2005 - 17:37 #9
Tak og tak for hjælpen
Avatar billede milter Ekspert
07. oktober 2005 - 18:09 #10
Velbekom, og tak for point :)