Avatar billede munken2 Nybegynder
06. oktober 2005 - 11:28 Der er 19 kommentarer

WSUS klienter over internet

Hej jeg har lige postet dette på et engelsk forum.
Måske nogen kan hjælpe mig her?
Undskyld det er på engelsk, gad ikke oversætte:)

Hi!

I am a newbie with WSUS.
But can someone help me with following scenario?

I have a WSUS server up and running on a location with a 45MB line to the internet.

I want to be able to connect to this WSUS and retreive updates over the internet from my WSUS server when i install/reinstall a PC.

It is not local but over the internet....

The PC must after the update be set back to the ordinary update at microsoft.

Perhaps a script to change the needed settings and one more for changing it back?

Can it be done?
Can someone help?

Thanks
Munken
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
06. oktober 2005 - 11:50 #1
Nu er jeg ikke så meget inde i WSUS, men skal klienterne ikke være i AD, så indstillingerne bliver styret vha. GPO?
Avatar billede screem_brille Novice
06. oktober 2005 - 12:28 #2
jo det skal de, og der er intet formål med det, hvis du alligevel har en 45 Mb linie kan du ligeså godt gøre det fra MS egne servere
Avatar billede screem_brille Novice
06. oktober 2005 - 12:52 #3
men jo du kan godt gøre det, opret en VPN til din server, indmeld maskinen i domænet, vent indtil den er opdateret, og meld den ud igen, men det er da noget nemmere at hente opdateringerne fra MS)
Avatar billede karser Nybegynder
06. oktober 2005 - 17:09 #4
Du kan også bare køre GPEDIT.msc (START > KØR) og sætte group policy til at hente fra din WSUS server!

Se i øvrigt denne tråd... Samme fremgangsmåde!
http://exp.dk/spm/649718
Avatar billede karser Nybegynder
06. oktober 2005 - 17:11 #5
screem brille >> Formålet kunne være at kunne styre hvilke opdateringer der skal være tilgængelige på klienten. (Aprove updates feature) Dette kan styres gennem WSUS, men ikke hvis klienten henter fra MS.
Avatar billede screem_brille Novice
06. oktober 2005 - 17:14 #6
karser ifølge hans spørgsmål skal de jo bagefter opdatere som normalt via microsoft, så nej den forklaring tror jeg ikke på, og ja man kan bruge gpedit, men hvis man f.eks har kaldt sitet WSUS-Srv (som undertegnende) vil den ikke kunne resolve den adresse med gpedit og derfor vil en VPN være nødvendig
Avatar billede karser Nybegynder
06. oktober 2005 - 17:26 #7
Sorry.. den havde jeg ikke lige fanget!

Og du har også ret med navnet... Det kunne dog løses med et offentligt DNS navn (og IP)...

Men jeg skal da også lige sige, at jeg er rørende enig, og kan slet ikke se formålet med at bruge WSUS, når nu den alligevel connecter til MS Update bagefter!?

Vi er (igen) enige! ;o)
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
06. oktober 2005 - 18:51 #8
Hvis det er pga. hastighed, og for ikke at skulle hente de samme opdateringer igen og igen, kan det løses med en ISA server som web proxy.
Avatar billede screem_brille Novice
06. oktober 2005 - 18:54 #9
det ændrer jo ikek på det skal hentes over internettet ligemeget hvad, og hvorfor så køre det via wsus, når den bagefter skal hente det fra microsft ? (det virker som at svømme over atlanterhavet for et glas vand)
Avatar billede karser Nybegynder
06. oktober 2005 - 19:21 #10
screem brille >> Jesus lever!!! *ha ha*
Avatar billede screem_brille Novice
06. oktober 2005 - 19:23 #11
karser, nej han gik over vandet mindes jeg noget om, eller splittede han det ikke bare ? ;)
Avatar billede karser Nybegynder
06. oktober 2005 - 19:26 #12
Det var nu mere, din måde at beskrive "problemet" på... Minder lidt om Jesus og hans lignings historier! ;o)

...og nej, det var moses der skilte vandene. Jesus gik på det!
Avatar billede screem_brille Novice
06. oktober 2005 - 19:28 #13
hehe ok, ja hvad ved jeg om det, det var ikke religion det havde min store interesse *S*
Avatar billede munken2 Nybegynder
06. oktober 2005 - 20:32 #14
Grunden er:

Jeg laver mange PC-ere og er træt af Windows updates hastighed. Nogle gange tager det en time at hente 15 mb opdateringer selvom det er en 4 mb linie.
Derfor vil jeg lave min egen som IKKE er overbelastet.

Men er der nogen der kan hjælpe med løsningen og ikke grunden?
Avatar billede karser Nybegynder
06. oktober 2005 - 20:40 #15
Din WSUS Server skal have et offentligt DNS navn (og dermed IP adresse)...
Alternativ skal dine klienter konfigureres med IP istedet for DNS navn. Er bare ikke sikker på at man kan skrive IP!?

Dertil kommmer at du skal lave en ændring af Group Policy på klienten. Så den henter opdateringer på din WSUS server!

Ellers skal du (Som Screem brille skriver) oprette en VPN forbindelse til dit netværk hvor WSUS serveren står!
Avatar billede karser Nybegynder
06. oktober 2005 - 20:42 #16
Ellers skulle du måske istedet hente opdateringerne ned og brænde dem ned på en CD-ROM... Så kan du jo installere dem derfra!?

...så er det et minimum af opdateringer der skal installeres gennem WindowsUpdate!
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
06. oktober 2005 - 22:10 #17
Drop WSUS og sæt en ISA server op som web proxy, så cacher den alle opdateringerne. Vi installerer og opdaterer også mange PC'ere på arbejdet. De henter med 100mb fra vores ISA server.
Avatar billede screem_brille Novice
30. december 2005 - 12:15 #18
brug for mere hjælp ?
Avatar billede screem_brille Novice
08. februar 2007 - 23:44 #19
brug for mere hjælp ?