Avatar billede angri Nybegynder
05. oktober 2005 - 09:32 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

sum hvis? med %-er

jeg har en stribe sum hvis formler som kører super, men nu skal jeg bruge en tilsvarende der henter % i stedet. Kan man det?

i en database ligger en masse sælgere som har budgetteret oms på en masse kunder.

Mit problem er at de ikke har budgetteret en db i kr. men en DG%. jeg skal lave en opstilling pr. sælger og skal derfor kunne "summe" alle DG-erne så jeg får det rigtige total db pr. sælger.

Umiddelbart tror jeg ikke det er muligt men har du en god ide???
Avatar billede b_hansen Novice
05. oktober 2005 - 09:41 #1
Som jeg ser det, er der ikke nogen genveje her. Du bliver nødt til at beregne dækningsbidraget pr. kunde, før du kan lave en total pr. sælger. Du kan jo ikke bare summere dækningsgraderne og så tage et gennemsnit, da kunderne indgår med forskellige vægte.
Avatar billede beanbag Nybegynder
05. oktober 2005 - 09:42 #2
Hvis du har en budgetteret omsætning og en budgetteret DG, så er det muligt at beregne det samlede dækningsbidrag pr. sælger og sætte det i forhold til den samlede omsætning hvilket vil give dig den vægtede DG pr. sælger.

Er det total DB eller total DG du skal ende ud med?
Avatar billede angri Nybegynder
05. oktober 2005 - 09:50 #3
eks.
kunde 1, oms 100, dg 25, db? = 25
kunde 2, oms 200, dg 20, db? = 40
kunde 3, oms 300, dg 15, db? = 45

jeg har brug for et "opslag" der giver mig oms 600, db 110 og dg 18,3
Avatar billede b_hansen Novice
05. oktober 2005 - 09:56 #4
det kan du først få, når du tilføjer en ny kolonne, hvor du laver en db-beregning.
Avatar billede beanbag Nybegynder
05. oktober 2005 - 10:01 #5
I princippet burde det vel være muligt at beregne DB "on-the-fly" for hvert salg og så summe DB og beregne total DG?
Jeg prøver lige at lege lidt med formlerne..
Avatar billede b_hansen Novice
05. oktober 2005 - 10:05 #6
hmmm.... en array-formel kunne måske gøre tricket.....

Men dem er jeg ikke stiv nok i, til at kunne fortælle, hvordan de skal strikkes sammen. Men de er flere gange blevet demonstreret herinde på Eksperten, så måske en søgning kunne hjælpe.
Avatar billede angri Nybegynder
05. oktober 2005 - 10:38 #7
jeg prøver at lede lidt, tak
Avatar billede beanbag Nybegynder
05. oktober 2005 - 11:13 #8
Ok, nu fik jeg fat i noget det virker - tror jeg.
Antag at dine sælgere står i kolonne B (2:20)
Deres respektive salg står i kolonne C (2:20)
DG på det respektive salg står i kolonne D (2:20)

I celle B25 skrives navnet på en sælger. Formlen nedenfor indtastes i celle C25 og afsluttes med CTRL-SHIFT-ENTER.

Formelen beregner det samlede DB for hver sælger

=SUM(IF($B$2:$B$20=$B25;$C$2:$C$20*D$2:D$20))

Kombineret med din sumif på omsætning kan du så beregne den vægtede DG.
Avatar billede beanbag Nybegynder
06. oktober 2005 - 19:35 #9
angri -> fik du det til at virke?
Avatar billede angri Nybegynder
06. januar 2006 - 13:33 #10
SVAR
Avatar billede beanbag Nybegynder
06. januar 2006 - 19:13 #11
Det betyder vel så at du ikke kunne bruge min løsning?
Avatar billede b_hansen Novice
09. januar 2006 - 08:24 #12
ok, det er jo sådan en bruger, man ikke gider spilde sin tid på en anden gang.
Avatar billede angri Nybegynder
09. januar 2006 - 10:56 #13
Det var ikke for at være ubehøvlet, men grundet familie forøgelse har jeg været væk fra job i et godt stykke tid, derfor den sene respons, og jeg fandt en anden løsning, idet jeg ikke kunne få dit forslag til at virke.

Men tak for forsøget