Avatar billede lbaad Nybegynder
05. oktober 2005 - 08:30 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Problemer med en usb seriel adapter

Hej

Håber der er nogen af jer, som har haft et ligende problem.
Jeg har en bærbar, som ikke har en seriel port, så jeg har købt en adapter, som skulle kunne klare det for mig.

Problemet er bare, at det ikke virker helt efter planen.
Jeg kan godt se porten i enhedshåndtering, men når jeg prøver at tilslutte et andet serielt hun-stik og det er forbundet tilenheden, så kan jeg ikke se den. Det virker simpelthen ikke.

Det som jeg skal konfigurere er mit IHC system, så og det er det program, som ikke kan finde den nye port...

Håber i har nogle forslag.

Mvh
Lars
Avatar billede djhb Nybegynder
05. oktober 2005 - 09:17 #1
Det er desværre ikke alle USB seriel adabtere, der virker efter hensigten. Du bør i hvert fald undersøge om den bliver tildelt COM 1 porten, da nogle systemer kun vil arbejde med de første COM adresser. Det har jeg oplevet med forskellige modems. Fejlen skyldtes simpelthen at nogle USB adaptere ikke får fat i de rigtige hardware interrupts på bundkortet.

Jeg har ikke lige prøvet på IHC, men hvis det ikke virker, så kan du evt. kontakte Lauritz Knudsen (der producerer IHC systemet) eller måske den lokale elektriker, og høre dem ad hvilken USB adapter de anbefaler til IHC. Nogle gange kan det osse kræve en software opdatering af selve programmet.

Jeg oplever ofte at forskellige producenters PLC'er, ikke vil snakke sammen med alle USB seriel interfaces, desværre. Nogle gange vil det kun lykkedes i 1 ud af 20 forsøg.

Et PCMCIA kort burde være bedre, da det kommunikerer direkte via bundkortet, men så må jeg tilstå, at jeg osse har haft tilsvarende problemer der, og et sådan kort koster osse lidt mere end en USB adapter.
Avatar billede lbaad Nybegynder
12. oktober 2005 - 13:27 #2
Jeg har fundet ud af, at det muligvis er en parameter i XP som gør at adapteren ikke virker. Det man skal gøre er, at fjerne strømstyringen på USB-roden og så burde det virke. Det var ihvertfald det, som jeg fik at vide hos LK, da de ringede til mig.
Men men men, det virkede ikke. Min maskine "Blue screenede" istedet, og jeg måtte starte den op med sidst kendte profil, som virkede.

Jeg forsøger mig med en Windows 2000 maskine istedet, da den parameter ikke findes i 2000.

Smid et svar, og du får points

Lars
Avatar billede djhb Nybegynder
13. oktober 2005 - 10:02 #3
Hvis du finder ud af det er problemer med din adapter, så kig her...

http://www.billigihc.dk/USBKonverter.htm

men ud fra det, jeg kan se, så bør IHC være ligeglad med, hvilken USB adapter du bruger.

Siden har osse flere forskellige IHC komponenter, hvis du mangler nogen, ved dog ikke om prisen er fornuftig.

Strømstyring af en USB rod, ligger under start->kontrolpanel->system->enhedshåndtering->USB controllere, der skal du så vælge en USB-rodhub, højreklikke og vælge egenskaber den pågældende rodhub, her finder du et faneblad, der hedder strømstyring, hvor du kan fjerne fluebenet i 'Tillad computeren at slukke for denne enhed for at spare strøm'.

Umiddelbart giver det ikke nogle problemer hos mig, men jeg har så heller ikke nogen adapter tilsluttet, når jeg prøver.

Ellers vil jeg ønske dig held og lykke med projektet :)
Avatar billede lbaad Nybegynder
13. oktober 2005 - 13:08 #4
Ser ok ud med det billigIHC, men jeg tror heller ikke, det har noget at sige, hvilken adapter jeg bruger.
Jeg forsøger mig på windows 2000 istedet.
Jeg havde heller ikke adapteren i, da jeg forsøgte, at ændre indstillingen på usb-roden. kan være, det bare er min maskine, som er lidt syg.

Takker