Avatar billede pokejohn Nybegynder
05. oktober 2005 - 01:05 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

afkrydsningsfelt - ja/nej felt

Jeg har lige rodet mig ud i brugen af mySQL (har tidligere leget lidt med access), men syntes ikke lige at jeg kan finde så godt ud af de der forskellige "Column Types". Jeg har kigget her:
http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/column-types.html
, hvilket også har hjulpet gevaldigt, men jeg mangler stadig et ja/nej felt, afkrydsningfelt, true/false felt eller hvad I nu vil kalde det. Jeg har haft stor glæde af den i access, og mangler den derfor lidt nu. Nogen der ved om den findes (altså om jeg bare så småt er begyndt at blive blind) eller om der findes en anden måde man kan lave det på.

Det jeg skal have lavet er at der kun skal vælges de post hvor feltet er "true".. Koden fra min gamle side:
strSQL = "SELECT vnr, mrk, mdl, vinfo, hp FROM t_produkter WHERE hp = true"

Jeg kunne vel egentlig godt lave et nummerfelt, hvor jeg giver dem værdierne "0" og "1" og så vælger alle dem hvor værdien er "1" eller findes der et felt tilegnet den funktion?

Håber i forstår..
Venlig hilsen
Dennis

Ps. Hvis nogen har en mere overskuelig guide til de forskellige "Column Types", og gad skrive den her, vil jeg blive super taknemmelig.
Avatar billede konder Nybegynder
05. oktober 2005 - 08:18 #1
jeg sidder og kæmper med samme problem og håber derfor også at en ekspert kan komme med et enkelt eksempel.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. oktober 2005 - 08:28 #2
enten bruger du en TINYINT og 0/1 eller en ENUM ('Y','N')

hvis du hopper på MySQL 5.0 så har den BIT som er præcis det du søger
Avatar billede konder Nybegynder
05. oktober 2005 - 10:37 #3
jeg stiller lige selv point på højkant i nyt spg
Avatar billede arne_v Ekspert
05. oktober 2005 - 10:45 #4
der er vist ikke meget bedre svar end allerede givet her
Avatar billede pokejohn Nybegynder
05. oktober 2005 - 14:32 #5
Hvad hulen... så bruger jeg bare ENUM. Det er jo næsten det samme! Takker for hjælp. Lav et svar hvis du vil have point!
Avatar billede arne_v Ekspert
05. oktober 2005 - 14:41 #6
ok