Avatar billede herberthumlebi Nybegynder
04. oktober 2005 - 23:30 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Dual boot

Dual boot mellem Windows 9x og Windows 2000 er vist ikke så svært - der er i hvert fald masser af artikler om det på nettet, og mange har stillet spørgsmålet herinde.

Men jeg lurer på den TEORETISKE mulighed for at lave dual boot med Windows 98 FE og Windows 98 SE. Ikke at jeg vil gøre det, men jeg er nysgerrig på, hvorfor ikke...

Denne webside siger, at det ikke kan lade sig gøre, fordi de to systemer bruger den samme bootfil.

http://www.duxcw.com/digest/Howto/software/windows/dual/

Men samtidig skriver han, at visse tredjepartsprogrammer ville kunne gøre det.

Hvordan? Og hvilket tredjepartsprogram tænker han mon på?
Avatar billede been Nybegynder
04. oktober 2005 - 23:33 #1
Dualboot ved jeg ikke om det er en mulighed, men VM Ware kan gøre det..
Avatar billede herberthumlebi Nybegynder
04. oktober 2005 - 23:35 #2
Eller mener han bare, at man ikke kan dualboote to stks. windows 9x PÅ SAMME DREV, men at man godt kan på to forskellige drev, hvis computerens harddisk er partitrioneret?

I givet fald, hvordan gør man det?
Avatar billede herberthumlebi Nybegynder
04. oktober 2005 - 23:35 #3
partitioneret... (stavefejl)
Avatar billede venturer Nybegynder
04. oktober 2005 - 23:43 #4
Det optimale vil være at have to forskellige partitioner. Men der er stadig kun den ene (aktive) partiton på en HD som computeren kan finde ud af at starte op fra. Det er dét der er problemet.

Der findes så andre "boot managers" (f.eks. Lilo) der ville kunne gøre det. Den er sit eget lille operativ system som booter når maskinen starter. Det eneste den kan gøre er dog at spørge hvilket system du vil starte op med. Det er også Lilo der kan håndtere at have både Windows XP og Linux på den samme maskine.

Alternativt kan du installere den ene Windows og efterfølgende lave en bootdiskette og kopiere opstartsfilerne ud på denne. Slet bootfilerne og instaler så den anden Windows på en anden partition. Den ene Windows vil så kunne startes fra HD'en når du tænder maskinen, og den anden kan starte fra floppy'en (kun selve bootprocessen) når du tænder.
Avatar billede herberthumlebi Nybegynder
05. oktober 2005 - 06:03 #5
Det var præcis dét, jeg ville vide. Tak.