Avatar billede EIHP Juniormester
04. oktober 2005 - 16:46 Der er 35 kommentarer og
2 løsninger

Kan ik forbinde mellem pc'er

Jeg har knoglet i mere end 4 timer nu.. og jeg kan stadig ik opret forbindelse mellem mine pc'er..

PC1 > Hostname: USER
PC2 > Hostname: SERVEREN
De har fuldstændig den samme opsætning.. og jeg har sagt hvad der skulle deles på SERVEREN.. men kan stadig ik få forbindelse.. og har tjekket firewallen..
Avatar billede heg Nybegynder
04. oktober 2005 - 17:30 #1
Hvordan er de forbundne ?
Direkte eller via router ?
Avatar billede EIHP Juniormester
04. oktober 2005 - 17:33 #2
Via router.. men jeg har brugt guiden.. og sat det præcis som det skulle være..
Avatar billede heg Nybegynder
04. oktober 2005 - 17:45 #3
De tilhører begge samme arbejdsgruppe ?
Har du slået firewalls fra på pc'erne. Det er nok med firewall på routeren.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
04. oktober 2005 - 17:54 #4
Avatar billede heg Nybegynder
04. oktober 2005 - 18:24 #5
Hvis du har sp2 på begge computere og antivirusprogrammer så skal du sørge for at alle de firewalls der ligger i disse programmer deaktiveres.

Sp2 firewall kan deaktiveres via kontrolpanel - windows firewall
de evt. øvrige firewalls via programmets opsætning.

Når du har gjort det så gå i dos-promt på begge pc'ere og skriv: ipconfig /all
de ip-adresser du får oplyst bruger du således:

på user går du i dos-prompt og skriver: ping (her skriver du ip-adressen på serveren
på serveren gør du omvendt

så skulle du gerne få svar
Avatar billede blady Nybegynder
04. oktober 2005 - 19:43 #6
Øhh... nu ved jeg ikke om heg's kommentar indbefatter den inbyggede firewall der ligger i netværksforbindelsen.

start=>kontrolpanel=>netværks og internetsforbindelser=>netværksforbindelser

højre click på ikonet lanforbindelse => click på avanceret => click på instillinger måske det er noget??

/Blady
Avatar billede heg Nybegynder
04. oktober 2005 - 19:51 #7
jeg ville bare være sikker på at kun den firewall der ligger på routeren er aktiv, således at der ikke bag routeren ligger firewalls der nægter intern forbindelse.
Avatar billede EIHP Juniormester
04. oktober 2005 - 20:07 #8
De kan pinge selv med firewall på begge
Avatar billede heg Nybegynder
04. oktober 2005 - 20:11 #9
hvis du får svar på et ping, så er der jo forbindelse.
hvad sker der når du i netværksforbindelser forsøger at få adgang til et delt drev ?
Avatar billede heg Nybegynder
04. oktober 2005 - 20:12 #10
undskyld netværksforbindelser skulle være netværksteder
Avatar billede blady Nybegynder
04. oktober 2005 - 20:20 #11
Er de tildelt hver sin interne ipadr. ??
Avatar billede EIHP Juniormester
04. oktober 2005 - 20:21 #12
De er tildelte automatisk af xp..

heq: for adgang nægtet
Avatar billede blady Nybegynder
04. oktober 2005 - 20:28 #13
hvis du sider ved den ene pc(nukaldet pc1) :o)
prøv at starte din command promt

start=>kør=>cmd => ok

skriv:
nbtstat -a pc2'interne ipadr. <tryk enter>

fx.:
nbtstat -a 192.168.?.? <tryk return>

så skulle du gerne få forward oplysningerne på den anden computer (hvis de er på samme net)

/Blady
Avatar billede heg Nybegynder
04. oktober 2005 - 20:57 #14
Hvis du går i netværksteder og trykker på "vis arbejdsgruppecomputere" kan du så se begge pc'ere ?
Hvis du kan så dobbeltklik på den du vil have adgang til. Nægter den så også adgang ?
Dumt spørgsmål: har du tilladt deling ?
Avatar billede blady Nybegynder
04. oktober 2005 - 21:03 #15
hvis dine pc'er er forbundet i en router så mener jeg at, du skal tildele dem en intern ipadr. de skal jo kunne kende hinanden "inden for murene".

"ip tildelt automatisk" er det ikke den udgående der bliver henvist til der???

/Blady
Avatar billede EIHP Juniormester
04. oktober 2005 - 21:06 #16
Heq: Ja, USER kan se SERVEREN.. men ik omvendt.. og ja, jeg har tilladt deling
Avatar billede blady Nybegynder
04. oktober 2005 - 21:07 #17
prøv så;

start=>søg=>computer eller personer=>skriv computernavnet på pc2=>søg

/blady
Avatar billede blady Nybegynder
04. oktober 2005 - 21:16 #18
du SKAL tildel dem en intern ipadr

og tildele mac adr i "DHCP SERVER SETTINGS" i routerer

samt forwarde dem i "VIRTUAL SERVER SETTINGS" også i routeren

det har jeg gjort og min 4 pc'er virker fint!!!

/blady
Avatar billede EIHP Juniormester
04. oktober 2005 - 21:43 #19
Hvad mener du?
Avatar billede blady Nybegynder
04. oktober 2005 - 22:47 #20
vi har 4 pc'er for at vi skal kunne spille samme eller overføre data skal computerne have en intern adresse til at poste data til...

men den interne ip sæting skal du have sat i tcp protokollen
Avatar billede blady Nybegynder
04. oktober 2005 - 23:03 #21
du skal finde den interne ipadr din router øre på fx. køre min på 192.168.2.1.
vi simuler lige min som ex.
i tcp/ip internetprotokol cliker jeg på;

brug følgende ip adresse, denne ipadr. skal have (jeg er self. master :o) ) 192.168.2.2 og de andre pc'er skal have fortløbende nummere der efter
192.168.2.3, 192.168.2.4 ovs. ovs.

undernetmasken skal have 255.255.255.0

og standard getaway  det samme som routerens altså ved mig 192.168.2.1

så skal jeg clikke på brug følgende DNS-serveradresse og angive min udbyders(jeg har TDC) foretrukne og alternativ ipadr.

Indstilingerne i routeren's DHCP-server setting har jeg sat mac adr for hver pc'er

og vupti...  vi kan spille sammen alle sammen og bytte data i de delte mapper vi har

/blady
Avatar billede blady Nybegynder
04. oktober 2005 - 23:07 #22
Hvis man bruger; hent automatisk en ipadr på hver af de 2 pc'er svare det for mig at se som at postbudet har et brev med adressen højhuset 2... men hvem skal han aflevere det til inde i højhuset.

/blady
Avatar billede badassjuncker Nybegynder
05. oktober 2005 - 10:19 #23
Hvis I skal spille sammen via netværk, skal I huske at der er visse spil der ikke benytter TCP/IP protokollen, men IPX protokollen. Den bliver IKKE installeret som standard. Den skal I selv tilføje på begge maskiner. >kontrolpanel/net
Avatar billede badassjuncker Nybegynder
05. oktober 2005 - 10:20 #24
hov røg lige ud af vinduet  >
kontrolpanelet/Netværksforbindelser/  højreklik på lan-forbindelsen og vælg "egenskaber". Tryk "installer" og find IPX protokollen... genstart
Avatar billede EIHP Juniormester
05. oktober 2005 - 19:33 #25
JEg kalder min router på 192.168.1.1 og user har 192.168.1.100.. og serveren har 192.168.1.107

Vil sige.. at user skal ha??
undernet 255.255.255.0
Avatar billede blady Nybegynder
05. oktober 2005 - 20:18 #26
hvis din router har 192.168.1.1
tjaa så ville jeg give de næste der er tilkoblet de næste fortløbende tal.
altså 192.168.1.2 192.168.1.3 osv.

/blady
Avatar billede EIHP Juniormester
05. oktober 2005 - 20:36 #27
hmm.. har du ik msn? så kan jeg give dig vnc adgang.. så kan du lege? for jeg har opgivet det efterhånden?
Avatar billede blady Nybegynder
05. oktober 2005 - 22:25 #28
Desværre... jeg har, som den eneste i huset, ikke msn eller andre kommunikations haløjsa'er... men det er ikke så svært som det virker...

jeg sad på samme måde som dig da jeg sammenkobled vores  pc'ere. :o)

jeg prøver lige at skrive en lille trin for trin guide:

har du en mail adr.: så vi kan kommunikere lidt vildere end dette???

Jeg ligger den ud her nå jeg er færdig med den :o)

/blady
Avatar billede blady Nybegynder
05. oktober 2005 - 23:05 #29
sæt pc'en(SERVER) til 192.168.1.2 og pc'en(USER) til 192.168.1.3 TCP/IP protokollen.

start kommandoprompten og skriv; ipconfig /all

noter den fysiske adresse (det skal du gøre ved både pc1 og pc2)

åben router setting

start DHCP server settings

Den fysiske adresse skal skrives i DHCP server setting listen.
(dette skal gøres for alle de pc'er, der er sammenkoblet i routeren)

prøv så at genstarte hele maskineriet.

start kommandoprompten og skriv;

nbtstat -a 192.168.1.2 (her skal så komme en liste med navn på forspørgelsen på den)

og igen på den næste pc'er

nbtstat -a 192.168.1.3 (her skal så komme en liste med navn på forspørgelsen på den)

luk kommandoprompten

click start => søg => computere eller personer =>skriv ipadr.(det modsatte ipadr. end den pc'er du sider ved)

nu skulle der gerne vise sig en mulighed i vinduet, denne clicker du på og så er du inde på det delte område på den anden pc'er.

/blady
Avatar billede blady Nybegynder
05. oktober 2005 - 23:15 #30
rigtig mange spil bruger, som badassjuncker så rigtigt skriver, ipx protokollen som du så kan installer efterfølgende.
Avatar billede EIHP Juniormester
06. oktober 2005 - 16:10 #31
Den er mærkelig.. kan godt se på filerne på pc1 : user.. fra serveren af.. men kan ik se fra user på serveren
Avatar billede blady Nybegynder
06. oktober 2005 - 17:33 #32
Når du siger at du godt kan se filerne på pc1 er det så gennem netbios kommandoen; nbtstat ?? eller er det i windows under søgning på andre computere???

jeg ved fra mine pc'ere at det engang imellem er nødvendigt at forspørge en computer gennem netbios før der søges på den i windows... hvorfor aner jeg ikke men sandt er det, at den efter netbios forspørgslen kan finde under søgning!
Avatar billede blady Nybegynder
06. oktober 2005 - 17:53 #33
hvilke elementer har du i egenskaber for LAN-forbindelsen???
Avatar billede EIHP Juniormester
06. oktober 2005 - 22:17 #34
Dit nbtstat hjælper da ik noget.. for som jeg hele tiden har sagt.. det kan se hinanden, jeg kan bare ik få adgang til serveren af en eller anden grund.. men nu kan serveren få adgang til min computer..

Hvad mener du med elementer?
Avatar billede EIHP Juniormester
20. december 2005 - 23:06 #35
blady, ligger du ik lige et svar?
Avatar billede EIHP Juniormester
23. januar 2006 - 14:45 #36
Blady??
Avatar billede EIHP Juniormester
05. marts 2006 - 17:02 #37
Godt så.. så lukker vi bare