Avatar billede newsletters Nybegynder
02. oktober 2005 - 01:45 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

Skift fra Stofa til ADSL giver "Netværkskabel ikke tilsluttet"

Hej,

Jeg en stofanet internet forbindelse, som fungerer fint. I gennem mit arbejde har jeg fået en TDC Erhverv ADSL forbindelse. Når jeg skifter kablet fra stofa til TDC, siger min pc "Netværkskabel ikke tilsluttet". Jeg kører med XP og alle dets opdateringer.

(1) Jeg har brugt forskellige netværkskabler til begge forbindelser. Samme problem. Det er ikke kablet, det er galt med.

(2) TDC siger, at de kan pinge routeren og den svarer. Forbindelsen skulle være i orden.

(3) Jeg har Norton Antivirus installeret. Det er blevet deaktiveret ... hvilket ikke ændrede noget. (En hint fra en kollega.)

Hvad er der galt? TDC siger, at deres router er online og giver ingen support. Stofa ligeledes. Hvordan kommer jeg videre?

På forhånd tak.
Avatar billede kalp Novice
02. oktober 2005 - 02:01 #1
prøv at trykke start ->kør og skriv "ipconfig /renew"
se om det ikke skulle kunne gøre det... du skal måske lige genstarte forbindelsen
Avatar billede ksoren Nybegynder
02. oktober 2005 - 02:27 #2
Er der en diode på router eller netkort, som blinker til dig, når du tilslutter kablet?
Avatar billede boxer Nybegynder
02. oktober 2005 - 07:44 #3
Hvad sker der når du, via nætværksforbindelser, højreklikker på din forbindelse og vælger Reparer?
Avatar billede leif Seniormester
02. oktober 2005 - 11:07 #4
Hvilken router har du ?
Avatar billede newsletters Nybegynder
02. oktober 2005 - 11:11 #5
Hej Alle, Tak for jeres input. Jeg besvarer efter bedste evne herunder:
_________________________________________

Klap skrev:> prøv at trykke start ->kør og skriv "ipconfig /renew" se om det ikke skulle kunne gøre det... du skal måske lige genstarte forbindelsen
:
Når jeg kører "ipconfig /renew" får jeg følgende fejl:

Windows IP-konfiguration

Der opstod en fejl under fornyelse af grænsefladen LAN-forbindelse: Der kan ikke
oprettes forbindelse til DHCP-serveren. Anmodningen fik timeout.
_________________________________________

ksoren skrev:> Er der en diode på router eller netkort, som blinker til dig, når du tilslutter kablet?
:
Når jeg tilslutter kablet
1) Routeren alle seks dioder lyser. Nummer to der hedder "Test" blinker.
2) Kableindgang på PC'en blinker også - næsten lige så ofte som "Test" dioden.
_________________________________________

Boxer skrev:> Hvad sker der når du, via nætværksforbindelser, højreklikker på din forbindelse og vælger Reparer?
:
Den prøver at gennemføre ”fornyelse af IP-adresse”, hvorefter den siger, at det ikke kunne gennemføres, og at jeg skal kontakte netværksadministratoren.
_________________________________________

Hmm ... hvad kan det være? Nogle idéer, alle de kloge hoveder?  ;-)
Avatar billede jpvj Nybegynder
02. oktober 2005 - 11:15 #6
Hvis windows XP giver beskeden "Netværkskabel ikke tilsluttet" så er det netkortet i maskinen, der fysisk ikke kan detektere at det er forbundet til en anden enhed.

Du skal prøve med et andet netkort, netkabel og router (en ting ad gangen - bestem selv rækkefølgen).
Avatar billede kalp Novice
02. oktober 2005 - 11:15 #7
Prøv at genstarte dit modem
Avatar billede kalp Novice
02. oktober 2005 - 11:24 #8
hvis ikke det virker... så prøv at kontakte TDC support... ikke at jeg tror de kan løse det:) de anbefaler nok at du køber et nyt modem
Avatar billede newsletters Nybegynder
02. oktober 2005 - 11:25 #9
jpvj:
Netkortet fungerer upåklgeligt, når jeg tilslutter det Stofanet-kablet. Det brokker sig først, når jeg tilslutter TDC's modem. Netkort er ikke afhængige af kabler/modemer, er de?

kalp:
Jeg har lige genstartet modem, router og pc. Det hjalp ikke.
Avatar billede newsletters Nybegynder
02. oktober 2005 - 11:33 #10
kalp:
Jeg HAR ved gud kontaktet dem. Modemet er deres, som de har installeret. De siger, at udstyret er okay og det er min PC, det er galt med.

Jeg har desuden bedt dem om at sende en tekniker og fakturere mig derefter. Det gør de ikke, har de sagt.

Har kontaktet en god kammerat, der er TDC tekniker. Per telefon gik vi i gennem en del. Hjalp ikke. Er på bare bund nu.

Hjællllp!
Avatar billede kalp Novice
02. oktober 2005 - 11:35 #11
du bruger måske ikke et krydset kabel?
Avatar billede kalp Novice
02. oktober 2005 - 11:36 #12
får de samme fejl hvis du skriver "ipconfig /release"  i command promt
Avatar billede jpvj Nybegynder
02. oktober 2005 - 11:43 #13
Bare lige for at være helt sikker: Du har et modem og en router. TDC siger at de kan pinge din router. Er det korrekt forstået?

Hvis ja, så er WAN siden af din modem er OK, og forbindelsen mellem dit modem og din router og også OK.

Du forbinder så din PC med en indgang på routeren. Hvilken router har du?
Avatar billede kalp Novice
02. oktober 2005 - 11:46 #14
newsletters >>  prøv lige endnu engang at nulstille dit udstyr.. sluk for det og lad det være slukket i ca. et minut.. har du en reset knap på din router så hold den inde i ca. et minut se om ikke det kan løse det.
Avatar billede newsletters Nybegynder
02. oktober 2005 - 12:11 #15
kalp:
Et krydset kabel, siger du? Hvordan ved jeg, at det er et krydset kabel? (Føler mig "lidt" dum nu. ;-)

Jeg har to kalbler, som jeg har brugt. Et gråt og et grønt. (Hvis de har farvekode).

På det ene kabel står:
A/EIA 568A 3P Verified. 24AWGx4P  TYPE CM (UL) C(UL) CMG E164469

På det andet står:
Space Shuttle (UL) CAT-5 PATCH-CORD ETL VERIFIED EIA/TIA-568A UTP 24AWG CM E129760

Er der nogle af disse symboler, der indikerer, om det er x-kabel?
_________________________________________________

kalp:
Ja, når jeg er i command prompt og skriver /Release får jeg følgende respons:

C:\>ipconfig /release

Windows IP-konfiguration
Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse:
      Medietilstand. . . . . . . . . . . . . . . . : Mediet afbrudt
Tunnel-netværkskort Teredo Tunneling Pseudo-Interface:
      Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
      IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : fe80::5445:5245:444f%5
      Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . :

IP Adressen er angivet i Hexadecimale værdier. ??? Det sjove er, at når jeg har stofakablet i pc'en og skriver "ipconfig" får jeg min IP-adresse også i samme format: Noget i retningen af  "IP-adresse . . . . . : fe80::20d:61ff:fe43:df89%4"
________________________________________________________________________

jpvj:

Korrekt. Jeg har en moden og en router ... med fire udgange (købt hos og installeret af TDC). Det ene hedder "SpeedStream" og det routeren hedder "Efficient Networks SE5880"

De siger, at WAN siden af mit modem ok, da man kan pinge dens IP Adresse og det svarer, som det skal.
Avatar billede kalp Novice
02. oktober 2005 - 12:16 #16
Det behøver ikke være krydset så det behøver du ikke undersøge nærmere:)

Din router er med indbygget switch? prøv at flytte kabelet til en anden indgang!
Avatar billede leif Seniormester
02. oktober 2005 - 12:17 #17
Da du har TDC erhverv har du fået en router med ik ? Dvs. det er WAN interfacet på routeren og ikke modemmet de har fat i. Hvilken router er det ?
Avatar billede kalp Novice
02. oktober 2005 - 12:18 #18
kør desuden lige "ipconfig /renew"
for en sikkerheds skyld..
Avatar billede newsletters Nybegynder
02. oktober 2005 - 12:36 #19
Jeg har nu foretaget følgende forsøg:

1) Slukket modemet og routeren. Bedt en bøn eller to ;-) Tændt igen efter et par minutter.
2) Brugt et tredje kabel og testet ... fra forsekllige udgange på routeren.
3) Taget routeren (Efficient Networks SE5880) ud af systemet, ved at forbinde PC'en direkte til modemet (med TDC's eget kabel, som forbandt modem og router)
4) Kørt "ipconfig /release" ... og "ipconfig /renew"
5) Har smilet sødt til PC, Modem og Router ... og de enkelte udgange i routeren.

Får den samme fejlmeddelelse hele vejen i gennem.    ?????
Avatar billede kalp Novice
02. oktober 2005 - 12:40 #20
kan du ikke lige gå i enhedshåndteringen og se om der ikke skulle være nogle udråbstegn ud for noget af dit hardware?
Avatar billede jpvj Nybegynder
02. oktober 2005 - 12:48 #21
newsletters> Hvor i landet holder du til? Jeg skal alligevel på arb. og installere ½TB SCSI lager snart. Evt. kunne jeg kigge forbi, hvis du da bor i Nordsjælland..
Avatar billede newsletters Nybegynder
02. oktober 2005 - 12:50 #22
Jeg har nu tjekket WAN linien nu. Der ER hul til den store verden. Jeg har sat min laptop til og jeg kan godt (via en VPN tunnel) logge på mit arbejde.

Jeg har tjekket enhedshåndtering. Ingen udråbstegn der. (Det eneste udRÅBstegn er i mit hoved nu.)

Når man kigger under netværkskort i enhedshåndteringen, er der tre kortsymboler, hvoraf to er markeret med et rødt kryds. Det er betegnet som netkort "#2" og "#3". Det første netkort hedder "Intel(R) PRO/100 VE Network Connection". Når jeg kigger i egenskaber for dette kort, siger den, at "denne enhed virker korrekt.

Hvad er det så, der ikke virker?
Avatar billede newsletters Nybegynder
02. oktober 2005 - 12:53 #23
jpvj:
(½TB SCSI lager??? Det er vist ikke noget for gemme Office filer på ;-)  Jeg bor i Helsingør ... Nordsjælland. Jeg ville blive hammer glad, hvis du kunne hjælpe med det.
Avatar billede jpvj Nybegynder
02. oktober 2005 - 12:53 #24
Hvis der er rødt kryds over, så er enheden slået fra. Hvor mange kort sidder fysisk i maskinen?

Hvis der kun er et, så slet de 2 med rødt kryds - de bliver alligevel fundet igen, hvis de er der. Det har dog ikke noget med problemet at gøre..
Avatar billede jpvj Nybegynder
02. oktober 2005 - 12:55 #25
Jeg skal til Kvistgaard, så der er jo kun 10-15 km til Helsingør.

Jeg har i øvrigt en ekstra SpeedStream router stående, som jeg kan tage med.

Giv mig et ring på 4071 4242 så finder vi ud af det.

Til alle andre: Jeg poster naturligvis løsningen her, hvis vi da løser problemet - eller må I nøjes med hvad vi har forsøgt.

/JP
Avatar billede newsletters Nybegynder
02. oktober 2005 - 12:56 #26
Der er kun ét netkort i maskinen ... mig bekendt. Jeg har lidt videoredigereings kort og en del "foldede" harddiske i, der gør, at der ikke er mere plads i kassen til fere netkorte osv.
Avatar billede newsletters Nybegynder
02. oktober 2005 - 13:05 #27
jpvj, det lyder for godt til at være sandt. Jeg ringer til dig.

Jeg har i mellemtiden prøvet at se, om jeg kan opdatere driveren til netværkskortet. Søgning (automatisk driver opgradering i enhedshåndtering) meldte tilbage, at der ikke fandtes software, der var mere passende end det aktuelle.

Jeg ringer til dig. Og mange tak for hjælpen.
Avatar billede leif Seniormester
02. oktober 2005 - 13:25 #28
newsletters -> Jeg bor selv i Helsingør og skal da med glæde komme forbi hvis det er, hvis jpvj helst vil være fri.
Avatar billede newsletters Nybegynder
02. oktober 2005 - 13:54 #29
Hej Leif. YES! Helsingør er bare BYEN ... fyldt med hjælpsomme sjæle. ;-) Jeg har allerede talt med jpvj, han har været så venlig og lovet at kigge forbi i dag. Hvis han af en eller anden uforudset grund bliver forhindret, vil jeg selvfølgelig gerne tage imod dit tilbud, hvis det stadig gælder.
Avatar billede leif Seniormester
02. oktober 2005 - 14:15 #30
Du kan bare smide mig en personlig mail, så finder vi ud af noget.
Avatar billede jpvj Nybegynder
02. oktober 2005 - 18:53 #31
Hej Alle,

Efter et hyggeligt besøg, blev det konstateret, at der er et halvdefekt onboard netkort. Det kan fint køre 10mb full og halv duples, men ikke 100mb. Kortet detekterer godt nok 100mbit, men "smider" forbindelsen hele tiden.

Grunden til at det fungerer med Stofanet og ikke med TDC er, at Stofanets kabelmodem kører 10mb på LAN siden og TDC's modem og router kører 100mbit.

Midlertidig løsning blev at låse netkortet på 10mb full duplex indtil MB bliver skiftet.

Det skal i øvrigt bemærkes at 2 andre notebooks kørte fint på TDC router.
Avatar billede newsletters Nybegynder
02. oktober 2005 - 20:54 #32
Jeg vil takke for alle de indkomne kommentarer og de gode løsningsforslag. At fejlen var et halvdefekt onboard netkort, gjorde fejlen ikke til en nemmere nød at knække.  Nix.

Ikke desto mindre klarede ”jpvj” opgaven med en beundringsværdig ihærdighed og kanon fokus. Hatten er taget af. Tak jp.
Avatar billede jpvj Nybegynder
02. oktober 2005 - 22:00 #33
Hvorfor afviste du så svaret? :-)
Avatar billede kalp Novice
02. oktober 2005 - 22:01 #34
jpvj >> Det er en ny bruger:) Jeg tror ikke han ved hvordan man bruger systemet helt endnu:)
Avatar billede jpvj Nybegynder
03. oktober 2005 - 09:11 #35
Han er ellers et meget sympatisk menneske, så jeg er helt overbevist om, at det ikke er med vilje :-)
Avatar billede newsletters Nybegynder
03. oktober 2005 - 23:22 #36
Ups ... Jeg beklager. Jeg ved ikke, hvad jeg gjort forkert. Jeg troede, at jeg klikkede på "acceptere". Hvordan retter jeg fejlen?
jpvj: din hjælp var kaaaanon. Vil aldrig drømme om at afvise svaret. Men det håber/fornemmer, at du ved.
Avatar billede newsletters Nybegynder
07. oktober 2005 - 01:49 #37
Hej jpvj. Jeg kom vist til at lave rav i den her, da jeg ikke længere her kan give dig points for din løsning. Jeg har oprettet et nyt spørgsmål http://www.eksperten.dk/spm/653952, hvor jeg kan tildele pointene til dig. ;-)  Mon det går bedre denne gang. ;-)