Avatar billede -fozzi Nybegynder
01. oktober 2005 - 18:40 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Valg af CPU

Hej.

Jeg skal have ny A64 CPU og har kigget på 2 forskellige
bortset fra 200Mhz er de ens udover L2
hvor den ene har 512kB har den anden 1MB.

Hvor stor betydning har denne hukommelse?
Jeg kunne forestille mig at den har indflydelse på
multi tasks men hva med 3d spil?
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
01. oktober 2005 - 18:43 #1
L2 er den eksterne forbindelse - kontakten til ram f.eks. Jo større des hurtigere foretages kæmpeberégninger, ripning af cd mm. Altså områder hvor det er nødvendigt at trække oplysninger ud og ind af processoren.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. oktober 2005 - 18:49 #2
Ikke "kontakten til ram f.eks." men "kontakten til ram".

Data som ligger i L2 cache kan hentes hurtigere end data som skal hentes fra RAM.

Det har intet med beregninger at gøre. Det har intet med multitasking at gøre.

Det vil have en vis positiv effekt på de fleste større applikationer, men kan
have en meget stor positiv effekt på special applikationer med meget memory
tilgang.
Avatar billede -fozzi Nybegynder
01. oktober 2005 - 19:02 #3
Så med mindre jeg skal til at compile store programmer eller lave ûber grafik mærker jeg ikke den fordoblede hukommelse?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. oktober 2005 - 19:27 #4
jo - selv helt normale programmer (browser, tekstbehandling, email) kan godt mærke lidt

men effekten af 512KB->1MB er bare mindre end effekten af 0->512KB
Avatar billede deboss Nybegynder
17. oktober 2005 - 22:06 #5
Forskellem i cache-mængden vil betyde mere og mere..
Så det er kun et spørgsmål om forskel i pris der kan afgøre om man vil ofre det.

Så vidt jeg klan se på EDBpriser er forskellen ikke eksisterende, så valget må være nemt ;o)

Ingen kan klart svare på forskellen, da den er subjektiv alt efter ens system, programmer og forventninger ;)

Mvh Dennis
Avatar billede -fozzi Nybegynder
26. november 2005 - 21:10 #6
lukker