Avatar billede list-jensen Nybegynder
03. november 1999 - 23:36 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Opstart problem

Jeg har en AMD K6-2 300 MHz maskine med et ASUS P5A bundkort og en ganske fortrinlig Sony 17" Multiscan 200sf Trinitron skærm. Skærmen har noget der hedder "power saving".
Problemet er når jeg starter maskineriet går skærmen i power saving mode og maskinen starter IKKE. Først efter tryk på reset starter den normalt op. Jeg har prøvet at tænde først for skærmen dernæst for computeren og naturligvis omvendt. Rammer jeg det rigtige tidspunkt (inden for ca.ét sekund ) så starter maskinen normalt.
Hvordan kan jeg få den til at starte normalt HVER gang ?? (bortset fra at ramme det ene sekund)
Avatar billede kallerelli Nybegynder
04. november 1999 - 07:41 #1
Har du kigget i din BIOS? Er det et ATX kabinet du har kan problemet ligge i BIOS.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
04. november 1999 - 09:08 #2
Tjek lige at grafik-kortet sidder rigtigt fast + hvilken frekvens det vil bruge...
Lyder som om, det er der problemet skal findes!
Avatar billede herskegut Nybegynder
04. november 1999 - 09:10 #3
hvis du kigger inde i din bios er der nok noget der hedder "power save mode" hvis det står til at være on, eller 1 sek. skal du enten slå den fra eller la vær (men tag at tage det lort fra det er ikke bedere værd).

Avatar billede list-jensen Nybegynder
05. november 1999 - 00:48 #4
Til herskegut: "Power save mode" ER slået fra og har altid været det.

Til kallerelli: Jamen selvfølgelig har jeg kigget i min BIOS. Og ja det er et ATX kabinet ligesom MB. HX45 fra Aopen for at være helt nøjagtig.

Til tigerdyr: Jamen selvfølgelig sidder grafikkortet fast. Det er iøvrigt et Matrox Millenium G200 AGP, men det er vel underordnet. Hvad mener du i øvrigt med hvad frekvens det vil bruge ?
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
05. november 1999 - 10:16 #5
Tjaa..hvis kortet som standard vil køre med en frekvens/refresh rate, der er højere end din monitor kan klare, vil du muligvis kunne komme uden om problemet ved at tænde monitoren efter kortet har tjekket om monitoren kan klare frekvensen...(ikke at det er sundt for monitoren, men det plejer at virke)

Tjek iøvrigt også lige at der ikke er nogle af de små ben i dine stik på monitoren + grafikkortet der er bøjet osv.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
05. november 1999 - 10:17 #6
Prøv evt. at pille skærmen helt fra og boote... se om den så starter normalt!
Avatar billede duff Nybegynder
24. november 1999 - 09:17 #7
Problemet ligger muligvis i skærmen,
det du kan gøre er at skifte bundkort
eller skærm, jeg  har været ude for det før bare med en 19" der ikke kunne sammen med det bundkort.
hvis du har en anden skærm så prøv den så kan du jo se om problemet bliver løst