Avatar billede grimbeast Nybegynder
27. september 2005 - 11:13 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Mulig bug i Access

Hej

Følgende beskriver mit problem.

I en kollonne i en tabel har jeg nogle ATC koder - noget medicin kode snask - som kan se ud på følgende måde C09AA05, C09A685.

Problemet består i at jeg laver en forespørgsel, hvori jeg bruger "Like" til at trække disse koder ud.
Når jeg laver et "Like" kriterie som ser således ud 'Like "C09A*"', så kommer koderne med Dobbelt A ikke med ud......kun dem med enkelt A?????

Er der nogen der kan bekræfte denne opførsel - eller evt. komme med en workaround/forklaring på denne.
Det må være noget med at Access på en eller anden måde tolker AA som Å i stedet for 2 A'er som står efter hindanden - men det duer heller ikke at lave en 'Like "C09Å"'.

/Christian
Avatar billede -anders- Juniormester
27. september 2005 - 11:25 #1
Dette er kun et bud, prøv at vælge funktioner/indstillinger, fanebladet generelt, check hvordan sorteringsrækkefølgen for nye databaser er angivet, jeg mener at der der skal vælges Norsk/Dansk for at AA bliver tolket korrekt, hvis du ændre indstillingen skal databasen komprimeres før det slår igennem, funktioner/databasefunktioner. Er bestemt ikke sikker på dette, men prøv at checkke det
Avatar billede grimbeast Nybegynder
27. september 2005 - 11:38 #2
Godt bud - men den står sådan allerede.
Avatar billede -anders- Juniormester
27. september 2005 - 12:08 #3
Okay, så har jeg ikke lige flere bud, men der skal nok komme nogle fra de andre :o)
Avatar billede -anders- Juniormester
27. september 2005 - 12:10 #4
Hvad sker der det hvis du i din Like skriver flg:

Like '*"C09A "*'"
Avatar billede grimbeast Nybegynder
27. september 2005 - 12:13 #5
same shit ;-)
Avatar billede -anders- Juniormester
27. september 2005 - 12:45 #6
Denne er testet og virker. skrevet direkte i kriteriefeltet i en forspørgsels desingnvisning:

Like "C09A*"
Avatar billede -anders- Juniormester
27. september 2005 - 12:46 #7
Jeg har to poster en med C09AA05, og en post med C09A
Avatar billede -anders- Juniormester
27. september 2005 - 12:47 #8
Der er flere poster i tabellen, men kriteritet viser kun de to poster med C09A og C09AA05
Avatar billede grimbeast Nybegynder
27. september 2005 - 12:50 #9
Jeg fixer lige et download link hvorfra fil + testdatabase kan hentes.

Hvilken version af Access/Windows arbejder du i - hvilke sprog?
Avatar billede -anders- Juniormester
27. september 2005 - 12:55 #10
Arbejder på access 2000/2003 dansk version
Avatar billede terry Ekspert
27. september 2005 - 19:57 #11
Just an idea, but try altering the database language to General (Options Menu +General Tab) then compact the database and try again
Avatar billede terry Ekspert
27. september 2005 - 19:58 #12
If you use Norwgian/Danish then I seem to recall that AA is the same as Å
Avatar billede terry Ekspert
27. september 2005 - 20:23 #13
so AA would not be included as its at the end along with Å if you see what I mean
Avatar billede grimbeast Nybegynder
27. september 2005 - 22:21 #14
aandersen - afviser lige dit svar indtil videre.
Avatar billede -anders- Juniormester
27. september 2005 - 22:30 #15
Det bare i orden, håber du finder en løsning :o)
Avatar billede terry Ekspert
28. september 2005 - 14:59 #16
could you use the info I gave?
Avatar billede claesdamlund Nybegynder
28. september 2005 - 23:11 #17
Lav et beregnet felt i din forespørgsel:

ATC_kriterie: Left(ATC;4)

og skriv følegende i kriteriet:

"C09A"

Det virker med garanti!
Avatar billede terry Ekspert
30. september 2005 - 15:02 #18
.
Avatar billede terry Ekspert
06. oktober 2005 - 19:22 #19
status?
Avatar billede terry Ekspert
27. oktober 2005 - 19:46 #20
If we took so long to give assistance then there would be no need for eksperten :o)
Avatar billede grimbeast Nybegynder
27. oktober 2005 - 19:52 #21
glemte fuldstændig at jeg havde et spørgsmål liggende.

Jeg fandt en anden løsning på problemet, og har ikke haft tid til at validere fejlen i andre installationer.
Avatar billede terry Ekspert
27. oktober 2005 - 19:58 #22
thanks grimbeast, you should take a look at the answer (komment) I gave 27/09-2005 19:57:05, it may help some other time.