Avatar billede qbob Nybegynder
26. september 2005 - 08:27 Der er 10 kommentarer

Køre en komando hver nat..

Hej med jer.

Hvis jeg vil køre en komando hver nat
(f.eks. cfgmaker public@router1 ... osv )

Hvordan gør jeg lige det ?

Jeg har komandoen liggene i en fil men hvad er det der skal stå først i filen for at den køre og hvordan skal jeg skrive det i cron ..
Jeg ved det totalt Noob spørsmål men det er jo mandag ;-)
Avatar billede strych9 Praktikant
28. september 2005 - 08:40 #1
allerførst i filen skal der stå:

#!/bin/bash
og så tilføjer du de bash kommandoer der skal fyres af i rigtig rækkefølge.
generelt, hvis det er gyldigt i bash når du skriver det, så vil det også virke i et bash script.

Når scriptet er færdigt kopierer du det hen hvor du vil have det til at ligge, og dernæst sørger du for at der er execute rettigheder på det for den bruger der skal køre det.

Nu er det så sådan at Linux har flere forskellige cron daemons og de betjenes allesammen forskelligt. Prøv man siderne eller fortæl mig om det er vcron eller en anden af dem.
Avatar billede strych9 Praktikant
28. september 2005 - 08:42 #2
* Sætte execute rettigheder gøres med chmod kommandoen. Bare chmod 744 filnavn skulle gøre det.
Avatar billede strych9 Praktikant
28. september 2005 - 08:48 #3
Vrøvl.
chmod 755 filnavn skal bruges.
Avatar billede webmasterdk Praktikant
16. marts 2006 - 21:36 #4
strych9 > En rettelse.. for at gøre filen executeable skal det være chmod +x filnavn.sh ;)
Avatar billede webmasterdk Praktikant
16. marts 2006 - 21:39 #5
Og så forresten:
# crontab -e
0  0  *  *  *  /home/gbog/filnavn.sh
Avatar billede strych9 Praktikant
16. marts 2006 - 22:05 #6
webmasterdk ->

000 = ingenting
001 = execute = 1
010 = write = 2
100 = read = 4

og endelig:
111 = read, write og execute = 7 (fordi 4 + 2 + 1 er 7)

man chmod

Jeg anbefaler oktal nummerering når der sættes permissions. Det giver bedre kontrol.
Avatar billede webmasterdk Praktikant
17. marts 2006 - 06:09 #7
strych > Det du definerer der er rettigheder.
0764 fx betyder:
Ejer må skriver, læse og udføre filen, det betyder 7
Gruppen som ejeren er i må læse og skrive til filen, det er betyder 6.
Alle andre må kun læse filen, det betyder 4.

Se, det var så rettighederne til filen, men det gør som udgangspunkt ikke filen eksekverbar..
Det gør man med en chmod +x.
Avatar billede strych9 Praktikant
17. marts 2006 - 07:23 #8
um... chmod 755 filnavn.sh gør ikke en fil eksekverbar for alle, webmasterdk? =)

Igen vil jeg opfordre dig til at læse man siden og måske prøve ad. Efter 4 år med Linux tror jeg godt at jeg kan finde ud af at chmodde. =)
Avatar billede webmasterdk Praktikant
17. marts 2006 - 08:11 #9
Ah crap... ok bøjer mig :P
Bare mig der havde lært at man skulle chmod +x ;)
Men min crontab del er rigtig ;)
Avatar billede strych9 Praktikant
17. marts 2006 - 14:18 #10
shit happens =)  Der er så mange måder at gøre tingene på i *nix at ingen kan have styr på det hele alligevel.
og ja din cron ser rigtig ud =)