Avatar billede handreck Nybegynder
25. september 2005 - 20:44 Der er 11 kommentarer

LSASS.EXE lukker min PC ned.

Jeg har et problem med LSASS.EXE, den kommer op og siger at den lukker systemet ned efter 60 sek, så begynder den at tælde ned og lukker ned.

Jeg har kørt Norton, avast, sasser-fix og stinger og de finder ikke en virus eller noget, jeg har opdateret mit windows men det hjælper heller ikke.

Er min LSASS.EXE inficeret med virus???, hvad kan jeg gøre??, jeg har lige skiftet harddisk fordi den anden gik ned konstandt, men nu er det et problem igen, hvad gør jeg er der nogen der kan hjælpe?
TAK!
Avatar billede strych9 Praktikant
25. september 2005 - 20:50 #1
Nogle vil sikkert sige læg en hijackthis log, og det bør du også gøre.

Men.. det er lidt interessant hvordan det kunne ske, for hvis det ikke er en nyinstalleret computer, og du ellers har været up-to-date med windowsupdate, så er den svaghed i lsas jo sådan set lukket.
Så.. Er den nyinstalleret? Og har du kørt windowsupdate?
Avatar billede strych9 Praktikant
25. september 2005 - 20:51 #2
Faktisk vil jeg hellere spørge: Hvor længe har du kørt med den seneste windows service pack?
Avatar billede fromsej Praktikant
25. september 2005 - 20:53 #3
Prøv lige at lukke for Dcom:
http://grc.com/dcom/
Det kan måske stoppe problemet.
Shutdown -a virker ikke i Win2000.
Avatar billede boxer Nybegynder
25. september 2005 - 21:11 #4
Jeg mener at det er en af de processer der skal have internetadgang. Jeg er dog ikke klar over om nægtet adgang via firewall kan give omtalte problem?

Du skal ikke give processen adgang før du har sikret dig at det ikke er virus!
Avatar billede strych9 Praktikant
25. september 2005 - 21:15 #5
lsass.exe skal efter min bedste overbevisning ikke have internetadgang. Det er den process der checker brugernavn og password i windows.

Grunden til at den crasher er at den upatchede version havde et buffer overflow som en familie af virii udnyttede. Men egentlig behøver det ikke at være en virus før lsass crasher. At den vil genstarte er en sikkerheds feature i Windows.
Avatar billede peet49 Nybegynder
25. september 2005 - 21:26 #6
Du skal have SP4
Avatar billede strych9 Praktikant
26. september 2005 - 07:50 #7
handreck, du bliver nødt til at komme på banen nu og snakke til os hvis vi skal komme videre...
Avatar billede handreck Nybegynder
26. september 2005 - 10:46 #8
Det er ikke en ny instalering af 2000 og den seneste windows service pack, har jeg lige downloadet for en 2 uger siden.

Hvad er en hijackthis log?
og hvad er en SP4?
Avatar billede strych9 Praktikant
26. september 2005 - 13:26 #9
sp4 = service pack 4

jeg går ud fra at fromsej kaster sine hijackthis instruktioner til dig når han ser dette. Vent på dem.
Avatar billede fromsej Praktikant
26. september 2005 - 17:34 #10
Angående Hijackthis, følg vejledningen i denne artikel:
http://www.eksperten.dk/artikler/755
Underpunktet >> Generelle skridt inden du laver en Hijackthislog <<
Så kigger vi på det.
Husk du har mulighed for at logge på i fejlsikret tilstand med netværk.
Avatar billede a_o Nybegynder
23. oktober 2005 - 08:13 #11
det var dog længe at vente på hijackthis. Men jeg havde samme problem. Der viste det sig at der var virus i, men den fandt norton dog fint. Så er den opdateret.