Avatar billede donsimon Nybegynder
23. september 2005 - 20:37 Der er 6 kommentarer

opsætning af trådløs router i et netværkslau

Jeg er koblet op på internettet via et netværkslau i boligforeningen. Jeg har lige købt en trådløs router (WRT54G) som jeg vil bruge til at få trådløst internet til min stationære pc. Jeg kan sagtens komme i forbindelse med routeren trådløst men jeg kan ikke få den til at gå på internettet. Det har sikker noget med IP (fast, dynamisk og DNS) men jeg har ikke en klap forstand på det og det har heller ikke lykkedes mig at finde et svar efter snart 2 timers søgning herinde. Derfor stiller jeg det åbne spørgsmål: "Hvad skal der til for det virker?"

Mvh
Simon
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. september 2005 - 21:56 #1
Er det et netværksstik du har i routeren fra netlauget, så stik den ind i "internetstikket" eller WAN stikket, hvad det nu hedder.

Med DHCP aktiveret i routeren, så skal den tildele dig en IP, og give dig adgang til netværkslauget.

Vil den ikke dette, så kan du sætte stikket fra netlauget ind i en af lan stikkene, og deaktivere DHCP i routeren, for så skulle den virke som en almindelig switch, og det er så netlauget's router det tildeler dig en IP, og ikke din router.

Det kan anbefales, at deaktivere sikkerhed/kryptering på den trådløse del, indtil du har forbindelse til netlauget.
Avatar billede silvershadow Nybegynder
23. september 2005 - 22:25 #2
Inden du sætter din trådløse router op, kan du så med din PC komme på internettet?
Avatar billede donsimon Nybegynder
24. september 2005 - 07:30 #3
Jeg lan sagtens komme på nettet med kabel, hvor det hele bare virker med en dynamisk adresse når jeg smider stikket i computeren. Problemet kommer når jeg skal sætte det trådløse til. Der er fin trådløs forbindelse til routeren men den vil ikke på nettet.
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
24. september 2005 - 10:42 #4
Hvis du vælger kør-> skriv cmd-> ipconfig /all på din computer, hvad får du så?, når den er på trådløst.
Avatar billede dragonknight Juniormester
24. september 2005 - 15:19 #5
Forbindelse til routeren, mener du da, at dit netkort kan "se" routeren, eller mener du, at dit netkort kan kommunikere med routeren. ?

Hvis du gør som halvamatoer skriver, så kan det konstateres hvad det er du mener med forbindelse.
Avatar billede silvershadow Nybegynder
24. september 2005 - 17:57 #6
Hvis dit netværkssegment som din DHCP tildeler ip-adresser udfra er det samme segment som din trådløse router, så har du et problem, som du skal har løst, før du kan få de to netværk til at kommunikere sammen.

Du skal tvinge din DHCP server i din trådløse router til at give dig en ip-adresse i et andet segment for eksempel 192.168.3.xxx