Avatar billede menthos Nybegynder
23. september 2005 - 10:40 Der er 95 kommentarer og
2 løsninger

virus på bundkort?

jeg har haft min computer til reperation hos en jeg kender, som er elteknikker... og han har fundet ud af jeg har virus på bundkortet og han kan ikke fjerne det... hvad kan man gøre ved det? og synes også det lyder lidt underligt da jeg har fundet dette om bundkortet:
The CrashFree BIOS2 feature now includes the BIOS auto-recovery function in a support CD.
Users can reboot their system through the support CD when a bootable disk is not available,
and go through the simple BIOS auto-recovery process.
ASUS motherboards now enable users to enjoy this protection feature without the need to pay for an optional ROM.

NV ActiveArmor enhances network security while delivers the highest system performance by offloading CPU-intensive packet filtering tasks in hardware. NV Firewall provides professional-grade traffic inspection capabilities, instanton protection, advanced management features and is easy to use and setup via a user friendly wizard.

bundkortet er et asus a8n-sli deluxe... hvad kan jeg gøre? hvis det er virus dækker garantien jo nok ik??
Avatar billede euroteam Nybegynder
23. september 2005 - 10:44 #1
Hvis det er en hardware-virus kan du ikke gøre noget andet end at skifte det infceret ud med noget nyt, det var nok ikke lige det svar du ventede. Men det er det bedste jeg kan komme op med.
Avatar billede huset Praktikant
23. september 2005 - 10:44 #2
Tvivler meget på du har virus på bundkortet. Det vil jo sige din BIOS har fået dette. Dette lyder usnadsynligt da dette skulle ske under flash af BIOS. Derudover tvivler jeg på dette er muligt.
Avatar billede euroteam Nybegynder
23. september 2005 - 10:53 #3
Hvis han har fundet virusen med et antivirus program, kan du jo prøve at skrifte harddisken ud, så kan du se om der stadig er vira i systemet ?
Avatar billede menthos Nybegynder
23. september 2005 - 10:55 #4
jeg er heller ik sikker på det er rigtigt.. men det er lidt surt og sende den ind hvor jeg har købt den, og at de så finder ud af det er virus.. så ska jeg betale for de timer de har brugt + et nyt bundkort...
Avatar billede zoone Nybegynder
23. september 2005 - 10:55 #5
Det lyder yderst tvivlsomt i mine ører. Kør evt en Reset CMOS'en så dør alle data i din BIOS incl evt vira. Med mindre den har materialiseret sig som en del af din hardware ;)
Avatar billede menthos Nybegynder
23. september 2005 - 10:56 #6
man kan ikke komme ind på harddisken... den stopper lige efter den menu hvor du ka vælge og gå ind i bios
Avatar billede menthos Nybegynder
23. september 2005 - 10:56 #7
har prøvet at resette cmos mange gange...uden resultat :(
Avatar billede peet49 Nybegynder
23. september 2005 - 10:58 #8
Der kan være virus på memmory og boot
Avatar billede darth-domino Nybegynder
23. september 2005 - 11:00 #9
Hmm... tvivler!

De viruser der satte dig på BIOS'en var sidst set da vi havde K6-3'er, og PII'er! Da de nye bundkort er låst... og kan KUN skrives til ved Flash!

Dog har jeg været heldig at kunne Flashe en BIOS engang, så Virusen forsvandt fra BIOS'en!

Så det er nok en Virus der evt har lagt sig i boot sektoren!

Prøv evt at sætte en gammel HD i, kør Virus programmet igen, og finder den stadigvæk noget, bliver du nok nød til at prøve med at Flashe din BIOS!
Avatar billede menthos Nybegynder
23. september 2005 - 11:01 #10
jeg er næsten sikker på at det må være på bundkortet /bios... har ikke prøvet at skifte rammene ud endnu men det prøver jeg en af dagene
Avatar billede euroteam Nybegynder
23. september 2005 - 11:01 #11
Ja go ide domino ;-)
Avatar billede darth-domino Nybegynder
23. september 2005 - 11:01 #12
Q: har prøvet at resette cmos mange gange...uden resultat :(:
A: Nej det gør det ikke, for du RESETTER ikke selve BIOS'en, kun instillingerne.

Q: man kan ikke komme ind på harddisken... den stopper lige efter den menu hvor du ka vælge og gå ind i bios:
A: Prøv at tage din HD fra, det kan altså osse bare være at din HD er itu!
Avatar billede menthos Nybegynder
23. september 2005 - 11:02 #13
problemet er jeg knap nok kan komme ind i bios....for det meste stopper den inden... så er det lidt svært og flashe bios
Avatar billede menthos Nybegynder
23. september 2005 - 11:03 #14
har prøvet og skifte hdd...
Avatar billede euroteam Nybegynder
23. september 2005 - 11:03 #15
Så skift din harddisk, prøv med det til at starte med :-D
Avatar billede menthos Nybegynder
23. september 2005 - 11:08 #16
Q: har prøvet at resette cmos mange gange...uden resultat :(:
A: Nej det gør det ikke, for du RESETTER ikke selve BIOS'en, kun instillingerne.

^^hvis jeg kun resetter indstilligerne, hvordan resetter jeg så selve bios?
Avatar billede darth-domino Nybegynder
23. september 2005 - 11:08 #17
For at flashe en BIOS skal du jo have en Boot-Disk, prøv nu bare lige at tage alle dine IDE HD'er, og CD'er fra....

Hent BIOS Flasheren, og den nyeste BIOS.... og så prøv lige det!
Avatar billede menthos Nybegynder
23. september 2005 - 11:10 #18
jeg sidder ikke lige ved computeren nu, men prøver det når jeg kommer hjem...
Avatar billede mrrius Nybegynder
23. september 2005 - 11:13 #19
Du har en af de crash fre 2 bios , det vil jo sige at der er 2 x bios i den. den ene kan du flashe of få virus på , den anden , kan du ikke gøre noget ved , så på den måde kan du altid starte op i den bios som ikke kan gøres noget ved og flashe den anden del som kan være inficeret. Jeg forstår , så ikke hvorfor teckninkeren ikke kune flashe bios.
Avatar billede darth-domino Nybegynder
23. september 2005 - 11:14 #20
Q: ^^hvis jeg kun resetter indstilligerne, hvordan resetter jeg så selve bios?
A: Det gør du ved at Flashe den...

Jeg kan huske at der er osse noget med at hvis du piller selve BIOS'en af bundkortet, og finder en Datasheet over den, så kan du kortslutte den ved at få nogen af benene til at rør hinanden, evt ved brug af en ledning... men hvilken ben der skal hvad kommer an på din BIOS, men det er altså osse en måde at HARDWARE Resette den....
Avatar billede darth-domino Nybegynder
23. september 2005 - 11:15 #21
mrrius: "Jeg forstår , så ikke hvorfor teckninkeren ikke kune flashe bios."

Nej det forstår jeg som heller ikke... det er da ret simpelt!
Avatar billede menthos Nybegynder
23. september 2005 - 11:16 #22
jeg tror ikke han har prøvet... og tror ik han ved hvordan den der crashfree bios virker
Avatar billede mrrius Nybegynder
23. september 2005 - 11:16 #23
Foresten , hvis du har en bios virus , så vil jeg ikke bare lige komme en vilken som helst harddisk på den , da virusen så vil inficere harddisken. Det vil sige , Hvis så endelig du får flashedin bios , og slipper af med virusen , så vil du næste gang du booter på hardisken( bare du læser på hardisken er nok ), så vil den bios virus , så hoppe fra harddisken , og over i din ny flashet bios , og så er du lige vidt!!!
Avatar billede mrrius Nybegynder
23. september 2005 - 11:18 #24
Nåå du kan ikke komme ind på harddisken. Siger harddisken hak hak eller tik tik?
Det kunne jo bare være at din hardisk er kaput. Så behøver du ike at have en ødeladt bios
Avatar billede menthos Nybegynder
23. september 2005 - 11:19 #25
hvordan kan jeg så få den fjernet fra harddisken bagefter?
Avatar billede menthos Nybegynder
23. september 2005 - 11:21 #26
den viser først billede med bundkortet hvor du kan trykke F2 for at komme ind i bios, så kommer den med ide raid...loading array... og så stopper den der, nogle gange er man heldig og komme ind i bios...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
23. september 2005 - 11:22 #27
Det lyder for mig som en harddisk eller RAM fejl.

Kan du boote på din windows CD-rom
Har du skiftet kablet op til harddisken?
Har du testet RAM? (med www.ultimatebootcd.com)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
23. september 2005 - 11:23 #28
Alle jer der siger at det er i BIOS den virus er. Vil i ikke godt finde dokumentation på nettet for at dette overhovedet er muligt. Jeg har aldrig oplevet det og er sikker på at det i dette tilfælde er en simpel hardware fejl.
Avatar billede menthos Nybegynder
23. september 2005 - 11:24 #29
Avatar billede menthos Nybegynder
23. september 2005 - 11:26 #30
http://img356.imageshack.us/my.php?image=picture151jw.jpg << sådan noget laver den også nogle gange...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
23. september 2005 - 11:26 #31
Køre du RAID på din maskine?
Avatar billede menthos Nybegynder
23. september 2005 - 11:27 #32
nej det gør jeg ikke, da jeg kun har en 160gb hdd... men kan ikke disable det...
Avatar billede huset Praktikant
23. september 2005 - 11:29 #33
Kommentar: james_t_dk

ENIG!
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 11:31 #34
hvis software kan skrive til en bios og flashe denne, så kan den med 100% garanti og slette bios, men om man vil kalde det en virus, da det er spørgsmålet, men søger man tilbage i diverse virus, så var der faktisk en i midten af 90 - mod slutningen) som gjorde netop det, den var dog ikke pokkers udbredt, men den findes.
Avatar billede huset Praktikant
23. september 2005 - 11:32 #35
Vil jeg godt se doku på :D
Avatar billede menthos Nybegynder
23. september 2005 - 11:34 #36
http://img356.imageshack.us/my.php?image=picture151jw.jpg << sådan noget laver den også nogle gange...

^^ se det billede og bedøm selv... det får ihvertfald mig til og tænke på virus.. med det samme.. og da den ikke er inde i windows må det være en bios/dos virus...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
23. september 2005 - 11:41 #37
menthos>>
Gør følgende: tag alt hardware ud af maskinen, harddiske (fjern også kablet), CD-rom drev, diskette drev, netkort, lydkort osv. Der skal kun være grafik kortet tilbage i maskinen.

Ram og processor lader vi sidde til at starte med.

Hvad sker der når du starter maskinen, kan du komme ind i BIOS
Avatar billede james_t_dk Juniormester
23. september 2005 - 11:42 #38
Har du selv flashet BIOS?
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 11:46 #39
huset, vi er enige om at hvis man kan med software flashe bios, så kan man (i mange tilfælde) også flashe bios uden den laver en checksum kontrol (med en switch) og kan man det kan man også brænde en tom tom, og derved blvier bundkortet mere eller mindre værdiløst (indtil bios chippen er flashed i en eeprom brænder.)
Avatar billede menthos Nybegynder
23. september 2005 - 11:51 #40
jeg har ikke flashet bios'en... jeg kommer først hjem i aften eller i morgen... er ikke sikker... men når jeg kommer hjem vil jeg prøve det... en af mine venner har en com stortset magen til min, så kan godt skifte delene ud når jeg er hjemme ved ham, men vil jo ikke slæbe virus eller andet med over på hans com...
Avatar billede huset Praktikant
23. september 2005 - 11:53 #41
SB > øøh

Er EEPROM ikke bare en elektrisk sletbar ROM. Den mener jeg da bare EEPROM gemmer hvis strømmen mistes?

Dertil kan EEPRON overskrives utallige gange
Avatar billede james_t_dk Juniormester
23. september 2005 - 11:56 #42
menthos>> hvis du følger mit råd skal du til at starte med ikke udskifte nogle dele, så skal du bare tage dem ud. og se om det virker uden delene i. Hvis det gør det, kan du fejlfinde ved at sætte delene i en af gangen.

Men umiddelbart vil jeg sige at du enten har en defekt harddisk, eller et defekt kabel op til harddisken!
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 12:01 #43
huset, jo det er det, men hvis man flasher den med en forkert bios er resultatet jo et dødt board, og hvis man laver en virus som fra windows kan skrive direkte til bios er det ikke umuligt det kan ske (hvor mange der har været udsat for det vil jeg ikke gætte på, men muligt er det)
Avatar billede haverslev Novice
23. september 2005 - 12:03 #44
Avatar billede huset Praktikant
23. september 2005 - 12:04 #45
Så skal man fandme også være uheldig :D

Er sikker på james forslag er vejen frem, medmindre man køber sig en ny BIOS :D
Avatar billede huset Praktikant
23. september 2005 - 12:05 #46
Avatar billede menthos Nybegynder
23. september 2005 - 12:14 #47
jeg tror mere på at det er rammene eller kablet til harddisken end at det er selve harddisken... den var 4mdr gammel da det begyndte... og den havde kørt fint i min gamle computer inden..
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 12:17 #48
og jeg takker huset for hans opbakning og link, jeg sad og tønkte på om det var tjernobyl virussen, men var ikke sikker, og kunne ikke huske at cih var dens rigtige navn
Avatar billede huset Praktikant
23. september 2005 - 12:19 #49
Tvivler på du får smiley ikoner p.g.a. dine RAM :D

Synes du skulle følge det råd james giver dig. Et godt sted at starte med at fejlfinde.

Ellers find en med en BIOS magen til
Avatar billede james_t_dk Juniormester
23. september 2005 - 12:22 #50
Menthos>> Som jeg sagde alt hardware ud, Genstart er fejlen væk slukker du og sætter et stykke hardware i hvor efter du genstarter for at se om det hjalp og sådan fortsætter du til fejlen opstår igen, så har du enten fundet defekt eller inkompatibelt hardware.
Avatar billede menthos Nybegynder
23. september 2005 - 14:01 #51
huset: jeg tror heller ikke på at man får det pga et defekt hdd kabel eller hdd...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
23. september 2005 - 14:03 #52
menthos>> hvilken BIOS version har du?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
23. september 2005 - 14:05 #53
menthos>> har du prøvet at bruge denne funktion:
The CrashFree BIOS2 feature now includes the BIOS auto-recovery function in a support CD.
Users can reboot their system through the support CD when a bootable disk is not available,
and go through the simple BIOS auto-recovery process.
ASUS motherboards now enable users to enjoy this protection feature without the need to pay for an optional ROM.
Avatar billede menthos Nybegynder
23. september 2005 - 14:22 #54
jeg er ikke hjemme endnu, men jeg har ikke prøvet det, vidste ikke det var med i bundkortet før jeg fandt noget om det her i dag... og ved heller ikke hvordan det virker
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. september 2005 - 22:43 #55
Undskyld jeg blander mig. Jeg har ikke læst alle indlæg, men der er en feature der som default er slået til, og det er BOOT BIOS fra RAM, for så går boot hurtigere. Det kan disables i BIOS, for så er du sikker på, at boot instruktioner bliver udført fra BIOS, og ikke fra RAM, som jo kan være inficeret med virus.

Med hensyn til ASUS kort, så mener jeg at kunne huske, at hvis man trykker ALT+F2 under BOOT, så kommer man ind i BIOS update, og hvis du stikker den en diskette eller CD med en ny BIOS med det rigtige navn, så vil den loade den ind i BIOS CMOS.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
24. september 2005 - 08:36 #56
Dragonknight>> En computer der BOOT'er har ren RAM, da RAM bliver slettet når den er uden Strøm, så hvordan skal der kunne være en virus i RAM, når BIOS indlæses????
Avatar billede menthos Nybegynder
24. september 2005 - 12:06 #57
jeg har fundet den feature med alt + f2, men det diskette drev jeg har sluttet til virker ik helt... det lyser hele tiden og den læser ikke på disketten...? jeg vil li prøve og sætte cd i istedet...
Avatar billede menthos Nybegynder
24. september 2005 - 12:06 #58
james: jeg har bios version 1002
Avatar billede menthos Nybegynder
24. september 2005 - 12:09 #59
når jeg starter op, efter den har talt ram op og vist hvilke hdd og cdrom er slået til, skriver den CMOS checksum error - Defaults loaded
og så ska man trykke F1 for at fortsætte og DEL for at komme ind i bios, men lige meget hvad jeg trykker så kommer der smilies på skærmen...
Avatar billede menthos Nybegynder
24. september 2005 - 12:25 #60
når jeg trykker ALT + F2 så skriver insert disk.... så sætter jeg min cd i og trykkerenter...og så sker der dette: http://img371.imageshack.us/my.php?image=billedet68yv.jpg
Avatar billede dragonknight Juniormester
24. september 2005 - 15:37 #61
james_t_dk > Fra harddisken til RAM.

Prøv med en anden diskette, som er formateret på dit diskettedrev.
Avatar billede menthos Nybegynder
24. september 2005 - 16:04 #62
disketten fejler ikke noget... men min com kan åbentbart ikke li det diskette drev jeg har sat til den...havde ikke et selv... så lånte et... og ved det virker...men når jeg sætter det til min com lyser lampen selvom der ingen diskette er i...
Avatar billede dragonknight Juniormester
24. september 2005 - 17:13 #63
Så har du sikkert vendt datakablet forkert !
Avatar billede menthos Nybegynder
24. september 2005 - 18:37 #64
...det kan ikke vende forkert
Avatar billede james_t_dk Juniormester
25. september 2005 - 09:27 #65
prøv at fjerne alt hardware i maskinen, som jeg beskrev tidligere. Hvis dit floppy drev lyser hele tiden har du vendt kablet forkert.

dragonknifgt>> når den ikke engang kan komme ind i BIOS, så har der heller været nogen "operationer" der kan loade en virus fra harddisk til RAM.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
25. september 2005 - 09:49 #66
Menthos>> Syntes absolut at du skal prøve dette med det samme: Se side 2-17 i manualen. Gør nøjagtigt som der er beskrevet, det er side 43 i PDF manualen.

Hvis du ser i din motherboard manual side 4-5, så bliver det der beskrevet hvordan du laver en emergency recovery af din BIOS. Det er side 73 i PDF manualen.
Avatar billede menthos Nybegynder
25. september 2005 - 11:07 #67
james_t_dk:
1. det hjælper ikke noget og pille hardwaren ud... kablet kan ikke vende forkert for der er nogle hakker på så den kun kan vende en vej..! men prøver med et nyt kabel

2. 2-17 i manualen er reset af bios? det har jeggjort sådan ca. 50+ gange uden at det hjælpe....! såeh??

3. jeg kan ikke komme hen til bootscreen, dvs den checker ikke efter de biosfiler dvs det kan jeg ikke....... jeg kan kun bruge ALT + F2 og når jeg bruger den så crasher den bare....
Avatar billede james_t_dk Juniormester
25. september 2005 - 12:56 #68
Returner dit motherboard. Det har en fejl.
Avatar billede menthos Nybegynder
25. september 2005 - 16:38 #69
jeg har også tænkt over det... har skrevet til ASUS online service og venter på de svarer... det burde de gøre inden for de næste 2dage...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
25. september 2005 - 19:40 #70
Lad os høre, deres svar
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. september 2005 - 20:01 #71
En af de links der henvises til, er boot kommet til Raidcontrolleren, og det betyder, at den er i gang med boot processen. Det indebærer blandt andet, at den har haft fat i boot sektoren på disken, og bliver BIOS instruktionerne overført til RAM for hurtigere boot, så kan evt. virus i bootsektoren på disken blive overført til RAM, og give det viste resultat.

Men lad os vente på ASUS online service :-)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
25. september 2005 - 20:45 #72
Dragonknight>> han kan ikke komme ind i BIOS!!! Men respekt for det su siger, hvilken virus er der så tale om?

Menthos>> Kan du komme ind i BIOS når harddisken ikke er sat til?
Avatar billede menthos Nybegynder
25. september 2005 - 23:10 #73
som jeg har sagt, det har ikke noget med bootsectoren på harddisken og gøre... jeg har kørt uden harddisk rimelig mange gange nu og har også prøvet at skifte hdd og det hjælper ikke...

og nej kan ikke komme i bios på nogen måde...
Avatar billede mrrius Nybegynder
26. september 2005 - 11:53 #74
Nåå men nyeste bios opdatering ser ud til at være: A8N-SLI Deluxe Bios version 1013
Så det er nok en bios opdate der virkelig kan hjælpe.
der er også en beta: A8N-SLI Deluxe Beta BIOS 1013.002

men ihvertfald skriver de:
Please do read the description before updating BIOS
To avoid crashing file system, please do update the chipset driver to below version prior to this Bios.
For WinXP 32bit system, please download and update chipset drivers V6.65 or later
For WinXP 64bit system, please download and update chipset drivers V6.65 or later
For Win2k/2003 32bit system, please download and update chipset drivers V6.66 or later
For Win2003 64bit system, please download and update chipset drivers V6.66 or later
1. Support new CPUs. Please refer to our website at: http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx
2. Update nVidia onboard Lan PXE ROM to V215.0503
3. Fixed system will hang in memory test 2.09GB if Quick Boot disabled.
4. Change class code of SATA to fit new Driver (WHQL) if RAID is enabled.
5. Fixed system cannot detect ARC 12xx Serial ATA RAID Host adapter.
6. Fixed K8 Vcore will set wrong value under AI-Booster.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
26. september 2005 - 12:25 #75
mrrius han kan ikke BIOS opdatere!
Avatar billede menthos Nybegynder
26. september 2005 - 13:22 #76
hvis du havde læst hvad jeg havde skrevet længere oppe så har jeg prøvet at updatere bios på flere forskellige måde uden sucess... det kan man ikke...
Avatar billede screem_brille Novice
26. september 2005 - 13:41 #77
nu ville jeg så afmontere bios kredsen, og få den flashet i rigtig eprom brænder (såfremt bios chippen ikke er smd monteret)
Avatar billede menthos Nybegynder
26. september 2005 - 14:08 #78
hmm...
1. så teknisk er jeg ik.. :P ingen anelse om hvordan man gør...
2. ryger garantien ik så`?
Avatar billede screem_brille Novice
26. september 2005 - 15:38 #79
har du garanti på den, så er det vist på tide du sender det retur ;)
Avatar billede menthos Nybegynder
26. september 2005 - 15:51 #80
ehm... hvad hjælper det hvis der er virus på det?!
jeg tror ik helt på de dækker det....
Avatar billede screem_brille Novice
26. september 2005 - 18:26 #81
nej, det er korrekt, men er biosa chip fastloddet bortfalder garanti, og set fra dit synspunkt, du kan end ikke komme i BIOS, så oom det er virus eller hvad det er kan du jo i egenligt være ligeglad med, kortet virker ikke (normalt har jeg en tendens til at tage forhandlers parti, men det gør jeg bestemt ikke i denne evt. garanti sag) ;)
Avatar billede menthos Nybegynder
26. september 2005 - 20:39 #82
jeg venter lige og hører hvad asus skriver... de gir jo 3års garanti... 1år fra der hvor jeg har købt...
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. september 2005 - 23:42 #83
http://img356.imageshack.us/my.php?image=picture174qb.jpg Er den da kommet et stykke af vejen med at boote, og det uanset, at han ikke kan komme ind i BIOS.
Avatar billede menthos Nybegynder
27. september 2005 - 00:10 #84
ja men det er jo lige som ikke det vi taler om mere... det billede kan jeg slet ikke få frem
Avatar billede menthos Nybegynder
27. september 2005 - 00:26 #85
nu har jeg så prøvet og skifte ram... og så går den lige ind i bios??? :S
Avatar billede james_t_dk Juniormester
27. september 2005 - 07:51 #86
Men kan du boote?
Avatar billede menthos Nybegynder
27. september 2005 - 08:45 #87
ja, men har ikke prøvet at komme ind i windows for hvis der ligger noget virus på harddisken der skulle ha gjort det, skulledet jo nødig ødelægge min vens ram...
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2005 - 08:55 #88
ham den såkaldte "teknikker" hvilken kundskab har han til og sige at du har hardware teknikker ?`

I alle de år vi har arbejdet med computere over 18år har vi ikke oplevet dette .

ram kan ikke ødelægges af virus ,de indeholder kun informationer indtil du slukker maskinen .

Det at bundkortet ikke kan flashes kunne jo være pga funktionen er koblet i bios hvilket man fx kan på microstar bundkort.

vedr :

ja, men har ikke prøvet at komme ind i windows for hvis der ligger noget virus på harddisken der skulle ha gjort det, skulledet jo nødig ødelægge min vens ram...

>> der sker intet med rammen , virus KAN IKKE ødelægge det
Avatar billede menthos Nybegynder
27. september 2005 - 09:06 #89
1. havde lidt på fornemmelsen han ikke gad lave den... så....

2.hvordan f***** kan det så være mine helt nye(har kørt fejlfrit i en dags tid før den begyndte) Crucial BallitiX ram får den til og lave smilies på skærmen og gør man ik kan komme i bios?

når vi sætter nogle andre ram i kan den boote og komme ind i bios.... sys også det lyder underligt...
Avatar billede screem_brille Novice
27. september 2005 - 10:10 #90
menthos ram kan gå i stykker (elektronik generelt) kan gå i stykker hvornår det skal være, at det kun er en dag gammelt betyder ikke noget, faktisk er det meget ofte sådan at hvis der ikke har været fejl på det de første ca 6 måneder så er det sjldent der kommer fejl på det i dets levetid (så er det mest almindelig slidtage der tager livet af det)
Avatar billede menthos Nybegynder
27. september 2005 - 10:22 #91
jaja fejl... men har aldrig hørt om en fejl der får smilies til at komme frem over hele skærmen....
Avatar billede james_t_dk Juniormester
27. september 2005 - 15:11 #92
menthos>> Alt elektronik i en computer skal behandles ESD mæssigt korrekt, dette gør de færreste der hjemme, men konsekvensen kan være at man "brænder" komponenten af med statisk elektricitet.

ESD mæssigt korrekt er som minimum en jordet bordplade og jordet armlænke. Underlaget må ikke være et gulvtæppe, da dette kan være meget statisk.

Tænk sig at vi ikke har tænkt over at rykke RAM rundt, der har ellers været forslag nok.

JetDirect har ret ang. RAM. Det kan ikke blive beskadiget af en virus.
Avatar billede menthos Nybegynder
27. september 2005 - 17:13 #93
jeg har fået en mere fornuftig forklaring nu...
min ram blok har forkert timing og grunden til der kommer smilies er en ascii fejlmelding, og de fejler nok ikke noget hvis de bliver sat i en anden com...
Avatar billede menthos Nybegynder
29. september 2005 - 08:43 #94
tak for hjælpen alle sammen..jeg ved ikke helt hvordan jeg ska dele pointene fair op... men  synes de burde deles mellem james_t_dk og screem_bille... så smid et svar...
Avatar billede screem_brille Novice
29. september 2005 - 09:52 #95
det er hermed gjort ;)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
29. september 2005 - 15:52 #96
svar

Havde du købt forkerte RAM moduler???
Avatar billede menthos Nybegynder
29. september 2005 - 16:56 #97
jeg ved det ikke helt for har snakket med en anden som havde samme bundkort og ram som mig og hans virkede fint, så har skrevet til der hvor jeg købte dem og de sagde at ram-blokken nok var defekt.. så har sendt den ind til dem