Avatar billede hmann Nybegynder
22. september 2005 - 08:49 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

tilføj/fjern drev-bogstav?

Hejsa - lidt nysgerrig:

i administration -> computeradministration -> diskhåndtering, kan man skifte de bogstaver der er "assignet" til ens partitioner på harddisken.. man kan også vælge at fjerne et drev-bogstav, sådan at man ikke kan tilgå disken, før den har fået assignet et bogstav igen!

Findes der nogen command-line til at tilføje/fjerne/ændre de drev-bogstaver, så man fx kan gøre det via en .bat fil?

Mvh
HMann
Avatar billede hmann Nybegynder
22. september 2005 - 08:53 #1
kan man evt. bruge command-line utility'en Diskpart som ligger indbygget i windows?
Avatar billede bja2 Nybegynder
22. september 2005 - 08:56 #2
Ellers er der jo altid Partition Magic. Fra 8.0 kan den en hel masse.
Avatar billede venturer Nybegynder
22. september 2005 - 08:57 #3
Det er lige nøjagtigt Diskpart du kan bruge til det :)
Det letteste vil være at kigge i din Windows Hjælp for at få syntaxen. Men den er forholdsvis simpelt at bruge.

I bund og grund starter du diskpart (så får du en ny prompt). Vælger disken. Vælger partitionen. Tildeler/ændrer drev bogstav.

Bare husk at du kun kan have ét drevbogstav af gangen. Det er dog også muligt at mappe en partition til en mappe på et andet drev. Så (f.eks.) hvis du åbner "c:\data" kan data-mappen pege over på dit d-drev. Et drev kan godt være mappet til flere forskellige mapper, men de kan som sagt kun have ét drev bogstav.
Avatar billede hmann Nybegynder
22. september 2005 - 09:06 #4
bja> har oartition magic, men det er slet ikke i den retning jeg skal..

venturer> så er spørgsmålet bar om man kan køre det via en .bat-fil eller lignende.. der kommer jo som du skriver en ny prompt op..
det jeg vil af at lave en slags genvej/bat-fil der gør det sammen som hvis jeg gik hele vejen ind i administrationen og enten fjernede et drev-assignment eller tilføje et.. sådan at man ikke kan tilgå en partition før den bat-fil er kørt (eller man har været inde omkring diskhåndteringen
Avatar billede hmann Nybegynder
22. september 2005 - 09:08 #5
hvorfor er der ikke en edit-funktion så man kan rette alle sine stavefejl
- eller hvorfor læser jeg ikke mine posts igennem, før jeg poster :-)
Avatar billede hmann Nybegynder
22. september 2005 - 11:12 #6
Hvis andre er interesserede så kan DiskPart kaldes med /s efterfuldt af en fil så det hele kan udføres fra kommandolinien..

hvis du har filen script.txt som indeholder:
list volume

kan du fra kommandoprompten altså skrive:
"diskpart /s script.txt"
for at få listet volumes..

der er en hjælpefil i windows xp pro hvor du kan læse om det hele..
start -> run -> "hh ntcmds.chm" <enter>

mvh
HMann