Avatar billede sprutnik Nybegynder
22. september 2005 - 00:03 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

At undgå licens

Som mange andre kan mit tv modtage et antennesignal, men jeg ser stort set kun film og sjældent tv.
Er det ifølge licensreglerne lovligt at "modde" mit tv, eventuelt fysisk fjerne de dele som behandler antennesignalet, således jeg ikke kan modtage tv, men kun se film og derved undgå at betale licens?
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. september 2005 - 00:08 #1
Hvis du fjerner tuneren i dit TV, så er det ikke et TV længere, men en monitor. Ganske som den jeg, og sikkert også du, sidder og kikker på lige nu.
Avatar billede screem_brille Novice
22. september 2005 - 00:08 #2
ja men du kan ikke selv gøre det, tuneren skal deaktiveres, men piller du den bare ud ,vil du få store problemer (eller du risikerer det) da der ikke længere er det forventede strømforbrug hvilket der holdes øje emd i mange tv, og micro processoren bliver ikke glad for at mangle svar fra tuneren heller.
Avatar billede sprutnik Nybegynder
22. september 2005 - 00:10 #3
Men hvis det teknisk er muligt er så også lovligt ifølge licensen? Og hvordan man i givet fald skal bevise det, når licensmanden banker på døren.
Avatar billede sprutnik Nybegynder
22. september 2005 - 00:14 #4
Typisk. Har ledt efter et sted hvor reglerne står forklaret i en halv time og fandt det selvfølgelige efter at have oprettet et spørgsmål: http://www.kum.dk/sw18218.asp

dragonknight smid et svar, så deler i pointene. I havde begge ret.
Avatar billede screem_brille Novice
22. september 2005 - 00:16 #5
det gøres ved at indlevere det på et værksted, som så udfører "reperationen" og derefter er der noget med man sender noget papir til dr som beviser at det (mener jeg faktisk at værkstedet gør, har siddet som tekniker og lavet disse ændringer (men er dog sjældent det skete), men stod ikke for det administrative, så om kunden fik en papir med et stempel på, eller om mester sendte det ind til dr, er jeg ikke 100% sikker på))
Avatar billede sprutnik Nybegynder
22. september 2005 - 00:18 #6
Det vil jeg undersøge nærmere. På en SU er licens mange penge, især når tv´et ikke bruges.
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. september 2005 - 00:19 #7
Joda !  ;-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. september 2005 - 00:21 #8
Man kan den ikke vise TV længere, så kommer den onde licens mand ikke langt med den sag !
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. september 2005 - 00:21 #9
Man = Men
Avatar billede jokn Nybegynder
22. september 2005 - 01:25 #10
er der noget med at tv-stream over nettet ikke kræver licens? f.eks. www.streamtv.dk ?
Avatar billede screem_brille Novice
22. september 2005 - 01:29 #11
jokn opret selv spørgsmålet istedet for at brug en andens spørgsmål
Avatar billede doggy82 Praktikant
22. september 2005 - 12:15 #12
Licens er en såkaldt "apparat-afgift".
Altså skal man betale licens hvis man har et TV.
Avatar billede screem_brille Novice
22. september 2005 - 12:28 #13
doggy82 et tv uden en tuner er IKKE et tv men en monitor, så nej der skal ikke betales licens.
Avatar billede doggy82 Praktikant
22. september 2005 - 12:31 #14
ja.. det er rigtigt..
Avatar billede coldplay Nybegynder
22. september 2005 - 17:02 #15
er enig med doggy82 :)

mon ikke det kunne være relevant og rette henvendelse til licenskontoret med henblik på, om en fjernelse af tuneren i et TV apparat pr. automatik får det til at overgå fra et licenspligtig apparat til bare en simpel monitor, der så ikke længere er licenspligtigt ?
Avatar billede screem_brille Novice
22. september 2005 - 17:45 #16
coldplay nu er det jo sådan at jeg har siddet og udført disse ting i min tidligere profession som udlært radiomekaniker, men i kan da roligt kontake hvem som helst og spørge om man skal betale licens for en monitor, men svaret er nej, da apperatet ikke indeholder en tuner (eller denne er fysisk utilgændelig.), er det ikke et tv, men en monitor.
Avatar billede sprutnik Nybegynder
22. september 2005 - 18:22 #17
I det link jeg tidligere skrev, står der: Stk. 5. Ved opstilling forstås, at en radio- og fjernsynsmodtager er i ejerens/brugerens besiddelse. Opstillingen anses for ophørt, når der er truffet sådanne foranstaltninger ud over afbrydelse af el- og antenneforbindelse ved selve modtageren, at det tydeligt fremgår, at modtageren ikke kan gengive programmer, som er spredt ved hjælp af radio- og kabelanlæg, jf. dog § 19.

Når jeg læser det er jeg ikke i tvivl om at der ikke skal betales licens, når et tv ingen tuner har.
Avatar billede Slettet bruger
22. september 2005 - 20:09 #18
¤Når jeg læser det er jeg ikke i tvivl om at der ikke skal betales licens, når et tv ingen tuner har.

Helt korrekt da jeg var på Fonas service værksted i vejle i et år ,der kom der et tv ind fra told & skat som skulle bruges i et konference lokale det skulle have afmonteret tuner samt modificeres i elektronikken og menuerne  så der ikke skulle betales licens ,så det er helt lovligt og korrekt